Ny knivblok/knivsæt
Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 31-12-10 13:12

Hejsa og godt nytår!

Jeg fik et Jamie Oliver-knivsæt i julegave, men desværre er knivene allerede
efter én opvask begyndt at ruste. Dét ryger lige retur.

Men hvad skal jeg så i stedet have? Jeg har fundet dette Zwilling-sæt, som
jeg er lidt forelsket i:
http://www.2kshop.dk/knivmagnet/740-zwilling-knivblok-m-knive.html

Er der andre gode alternativer i dén prisklasse? Gerne med nogenlunde samme
udvalg af knive som i ovenstående sæt.

Søren

Fra : S.B.

Dato : 31-12-10 13:20

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4d1dc889$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er der andre gode alternativer i dén prisklasse? Gerne med nogenlunde
> samme udvalg af knive som i ovenstående sæt.

Rigtige knive har intet at gøre i en opvaskemaskine

Min erfaring er at de der knivblokke med et udvalg af knive er noget
sekunddært noget, og til en snit pris på 300 kr. pr. kniv, kan det ikke være
den store oplevelse at bruge dem.
Jeg ville hellere bytte det til en kniv til samme pris, tojiro, shun eller
noget i den retning, så får du en rigtig god kniv.
Og logisk set behøver du kun 2 forskellige knive i staarten, de står vel for
90% af dit behov.

Bemærk at der står det er en Zwilling blok med knive, tvivler på det er
zwilling knive der sidder i den, når det er til den pris der.

Søren

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 31-12-10 13:25

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Rigtige knive har intet at gøre i en opvaskemaskine

Ikke i opvaskemaskinen, men i hånden såmænd.

> [...]
> Jeg ville hellere bytte det til en kniv til samme pris, tojiro, shun eller
> noget i den retning, så får du en rigtig god kniv.

Tak for forslagene.

> Bemærk at der står det er en Zwilling blok med knive, tvivler på det er
> zwilling knive der sidder i den, når det er til den pris der.

Og hvordan afgør man så det? :)

Søren

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 31-12-10 13:27

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4d1dcb93$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Og hvordan afgør man så det? :)

Illum har sættet til samme pris, kan jeg se. Mener du, at der kan være tale
om kopivarer?

Søren

Fra : Max

Dato : 31-12-10 14:19

Hej Søren

> Illum har sættet til samme pris, kan jeg se. Mener du, at der kan
> være tale om kopivarer?

Nej, nogen tror bare at det skal være dyrt for at være godt,
de forstår ikke at den eneste forskel der ofte er, ja det er
avancen. En af de bedste knive i verden, ja det er en lamineret
arbejdskniv fra Mora, men den koster kun 15 kr, så den er
ikke anerkendt som noget der dur.

Max

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 31-12-10 15:51

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4d1dcb93$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Nu du nævner Tojiro, så fandt jeg denne side:
http://www.nipponkitchen.com/acatalog/SD_Range.html - er det en 'god' nok
serie til ganske almindelig køkkenbrug? Så kunne jeg nemlig godt overveje en
2-3 af de knive i stedet.

Søren

Fra : S.B.

Dato : 01-01-11 00:23

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4d1dedbf$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> serie til ganske almindelig køkkenbrug? Så kunne jeg nemlig godt overveje

Har selv Tojiro knive, og uanset hvad max siger, så er der en verden til
forskel på dem og fx. global knive
Har aldrig et sekund fortrudt jeg har købt dem.
H V Larsen i kbh har dem også, så vidt jeg husker
ellers kan du finde masser af gode knive på fx. knifeforlife.dk

Søren

Fra : S.B.

Dato : 01-01-11 00:47

> [...]
> H V Larsen i kbh har dem også, så vidt jeg husker
> ellers kan du finde masser af gode knive på fx. knifeforlife.dk

Hvis du kigger på h v larsens hjemmeside, så dem jeg har er 2 stk. i 3 lags
stål og 2 stk. i 37 lags
3 lags er længe godtnok til almindelig hjemmebrug, bare mig der er lidt
"sippet" og investere i 37

/S

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-01-11 15:17

> Hvis du kigger på h v larsens hjemmeside, så dem jeg har er 2 stk. i 3
> lags stål og 2 stk. i 37 lags
> 3 lags er længe godtnok til almindelig hjemmebrug, bare mig der er lidt
> "sippet" og investere i 37

Har kigget lidt på siden og undrer mig lidt.
Hvorfor har de knive med mange lag stål et ulige antal lag stål?
Hvis stålet blot bliver foldet 1 gang, så bliver antallet af lag lige......
Er det i virkeligheden det midterste lag (æggen) der er altafgørende?
Kan det være at de mange lag er der for 'imponator-effekten'?

Har forresten også læst lidt om Damascus sværd/stål på bla. Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Damascus_steel

kortlink.dk/8k9b

http://notexactlyrocketscience.wordpress.com/2006/11/19/carbon-nanotechnology-in-an-17th-century-damascus-sword/

kortlink.dk/8k9a

Særdeles intr. også med køkkenkniv-brillerne på

--
Uffe Bærentsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-11 15:25

Uffe Bærentsen wrote:

> [...]
> lige...... Er det i virkeligheden det midterste lag (æggen) der er
> altafgørende? Kan det være at de mange lag er der for

Traditionelt har teknikken med gentagen foldning og sammensmedning haft
betydning i en tid hvor det var vanskeligt at undgå mikrostrukturfejl
ved stålfremstillingen, f. eks. mindre slaggeindeslutninger. Ved
gentagen foldning og sammensmedning blev evt. slagger findelt og
orienteret i længderetningen hvor de gjorde mindst skade.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-01-11 17:15

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> foldning og sammensmedning blev evt. slagger findelt og orienteret i
> længderetningen hvor de gjorde mindst skade.

Den er jeg helt med på.
Hvad jeg ikke forstår er den med ulige antal lag.
Den driller mig......

--
Uffe Bærentsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-11 17:22

Uffe Bærentsen wrote:

> Den er jeg helt med på.
> Hvad jeg ikke forstår er den med ulige antal lag.
> Den driller mig......

Som jeg husker det, foldes og sammensmedes der ikke altid i to lag, men
f. eks i tre lag. Men da jeg aldrig selv har praktiseret teknikken, kan
jeg ikke komme det nærmere.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-01-11 17:35

> Som jeg husker det, foldes og sammensmedes der ikke altid i to lag, men f.
> eks i tre lag. Men da jeg aldrig selv har praktiseret teknikken, kan jeg
> ikke komme det nærmere.

Hvis du folder i 3 lag skulle risikoen for luftlommer være væsentlig større.
Derfor blev der foldet i 2 lag.
Det var den forklaring jeg fik for år tilbage.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-11 17:47

Uffe Bærentsen wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du folder i 3 lag skulle risikoen for luftlommer være væsentlig
> større. Derfor blev der foldet i 2 lag.
> Det var den forklaring jeg fik for år tilbage.

Når lagene efter foldningen smedes korrekt sammen, er der ingen
luftlommer. Hvis det var tilfældet, ville metoden ikke være anvendelig i
praksis.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-01-11 14:03

Uffe Bærentsen <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d20a46d$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvad jeg ikke forstår er den med ulige antal lag.
> Den driller mig......

Mig bekendt foldes omkring en kerne. Første foldning efterlader således tre
lag.

--
-Jens B. (der er MEGET glad for sine 63-lags Tojiro'er)

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-01-11 10:28

Den 03/01/11 14.02, Jens Bruun skrev:
> [...]
> 4d20a46d$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Mig bekendt foldes omkring en kerne. Første foldning efterlader således tre

Hvor mange lag bliver der, når man folder 3 lag?

/Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-11 11:12

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d22e804$0$23756$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvor mange lag bliver der, når man folder 3 lag?

*Host*

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : S.B.

Dato : 07-01-11 23:55

> Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Står vel ikke det er foldet, står bare der er et antal lag

Søren

Fra : N Dude

Dato : 24-01-11 09:31

Søren Bøgh Nielsen wrote.:

> Og hvordan afgør man så det? :)

Det er osse noget snot han lukker ud, og viser kun, at den globale
udvikling er gået stærkere end folks verdensopfattelse!

Alle knive bliver i dag lavet i østen. Alt andet er sindsygt dyrt og
umuligt - rent produktivt. De designes og udvikles i vesten og smedes i
østen.

Fra : Niels

Dato : 31-12-10 06:21

> Er der andre gode alternativer i d n prisklasse? Gerne med nogenlunde samme
> udvalg af knive som i ovenst ende s t.
>
> S ren

Jeg fik engang det gode råd, at købe "F. Dick" og de knive er jeg
ovenud tilfreds med. Og som den anden Søren er inde på, er nogle få
gode knive bedre en et helt arsenal.

http://www.dick.de/en/index.php

Du kan få dem hos H W Larsen. Besøg dem i Kødbyen eller brug deres
webshop:

http://www.hwl.dk/

Men pas på ved besøg. Du bliver fristet til at købe en hel masse andet
professionelt køkkengrej, og du bliver måske smidt i spjældet, hvis
Politiet træffer dig med knive. Og station City ligger skråt overfor H
W Larsen

--
Niels

Fra : cykelsmeden

Dato : 31-12-10 14:47

Den 31-12-2010 13:11, Søren Bøgh Nielsen skrev:
> Jeg fik et Jamie Oliver-knivsæt i julegave, men desværre er knivene allerede
> efter én opvask begyndt at ruste. Dét ryger lige retur.

godt knivstål ruster!

//finn

Fra : Jakob

Dato : 31-12-10 15:17

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> godt knivstål ruster!

Nå ?. Det kommer så nok an på hvordan man definerer "godt". Hvilke objektive
krav mener du "godt" knivstål skal have ?.

Mvh
Jakob

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-12-10 15:32

Jakob wrote:
> "cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Nå ?. Det kommer så nok an på hvordan man definerer "godt". Hvilke
> objektive krav mener du "godt" knivstål skal have ?.

Rustfaste knivstål holder ikke æggen særligt godt. Så hvis man vil have
en kniv som holder æggen godt, ruster den.

Fra : Jakob

Dato : 01-01-11 18:34

> Rustfaste knivstål holder ikke æggen særligt godt. Så hvis man vil have en
> kniv som holder æggen godt, ruster den.

Man kan sagtens hærde rustfri legeringer til samme høje hårdheder som
ulegeret og lavt legeret stål og dermed holde æggen lige så godt. At det
ikke er alle producenter der gør det er en anden snak, men at påstå at alle
rustfri knive ikke er gode nok, er noget sludder.

Mvh
Jakob

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-01-11 16:20

Den 01-01-2011 18:33, Jakob skrev:
> men at påstå at alle
> rustfri knive ikke er gode nok, er noget sludder.
det var der heller ingen som påstod!
- at gode knive ruster betyder ikke at rustfri knive ikke er gode nok!
og ja, - teknikken har hjulpet på dette forhold, ikke mindst med
rustfri belægninger og keramiske skær. (desværre sjældent til
"husholdningspriser")
//finn

Fra : Henrik

Dato : 31-12-10 07:28

On 31 Dec., 13:11, "S ren B gh Nielsen" wrote:
> Hejsa og godt nyt r!
>
> Jeg fik et Jamie Oliver-knivs t i julegave, men desv rre er knivene allerede
> efter n opvask begyndt at ruste. D t ryger lige retur.

Stod der i de medfølgende papirer at de kunne tåle maskinvask?

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 31-12-10 15:47

"Henrik" <hallo.derude@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Stod der i de medfølgende papirer at de kunne tåle maskinvask?

Ja, det gør det endda. Kun at knivblokken ikke tåler maskinopvask :)

Søren

Fra : Max

Dato : 31-12-10 17:22

Hej Søren

> Ja, det gør det endda. Kun at knivblokken ikke tåler maskinopvask :)

Har du flyverust i din opvasker ?

Max

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 31-12-10 17:40

> Har du flyverust i din opvasker ?

Som er? Mit umiddelbare svar er nej.

Søren

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 02-01-11 12:55

Følgende er skrevet af Henrik:

> Stod der i de medfølgende papirer at de kunne tåle maskinvask?

Hvor læser du maskinopvask ????

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 02-01-11 13:14

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor læser du maskinopvask ????

Ikke rigtig nogen steder :)

De er vasket i hånd, men der står i de medfølgende papirer, at de *også*
tåler maskinopvask.

Søren

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-01-11 23:01

On Sat, 1 Jan 2011 18:33:37 +0100
"Jakob" <ubehagelig@gmail.com> wrote:

> [...]
> det ikke er alle producenter der gør det er en anden snak, men at
> påstå at alle rustfri knive ikke er gode nok, er noget sludder.

De bedst og mest skarpe af de rustfaste knive får typisk lagt en tynd
kerne ind af en anden jern legering som ikke er rustfast. Denne kan
bedre slibes op og derved kan en skarpere knive opnåes.

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-01-11 11:23

On Sun, 2 Jan 2011 11:17:57 +0100
"Jakob" <ubehagelig@gmail.com> wrote:

> De bedst og mest skarpe af de rustfaste knive får typisk lagt en tynd
> kerne ind af en anden jern legering som ikke er rustfast. Denne kan
> bedre slibes op og derved kan en skarpere knive opnåes.
>
> --------------------
>
> Øhh, det er overfladen/æggen der slibes og ikke kernen, derfor har
> kernens egenskaber ingen indflydelse på hvor godt æggen holder sin
> skarphed. Hvis kernen ikke er rustfri er det nok mere for at spare
> penge, da rustfrit stål er væsentligt dyrere end ulegeret stål.

Prøv at læse op på compound steel og hvordan det benyttes i knive.
overfladen er bare en beskyttelse af kniven. den skarpe del, æggen, er
det som skærer og det består af kernelaget (det lag som ligger midterst
i knivens blad.

Fra : Preben

Dato : 02-01-11 17:20

Den 02.01.2011 kl. 17:14 skrev Uffe Bærentsen <leiti_NOSPAM_@hotmail.com>:

> Den er jeg helt med på.
> Hvad jeg ikke forstår er den med ulige antal lag.
> Den driller mig......

Kan du ikke folde et langt stykke papir til f.eks. 3 lag

--
mvh/Preben

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-01-11 17:23

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.voovmwevqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

> Hvad jeg ikke forstår er den med ulige antal lag.
> Den driller mig......

Kan du ikke folde et langt stykke papir til f.eks. 3 lag

Det kan jeg sagtens.

Har blot haft noget med nogle knivsmede at gøre.
De foldede altid på midten og derfor blev det altid lige antal lag.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 02-01-11 17:50

> [...]
> Er der andre gode alternativer i dén prisklasse? Gerne med nogenlunde
> samme udvalg af knive som i ovenstående sæt.

Tak for alle de gode rigtig gode råd og forslag. Valget er faldet på disse:
http://www.tischkulturshop.com/2011/Zwilling/Zwilling-Messer-Zubehoer/Zwilling-Messer-Twin-Pollux/Zwilling-Messerblock-Twin-Pollux-6-tlg::15022.html#desc

Søren

Fra : N Dude

Dato : 24-01-11 09:27

Søren Bøgh Nielsen wrote.:

> Er der andre gode alternativer i dén prisklasse? Gerne med nogenlunde
> samme udvalg af knive som i ovenstående sæt.

Finder du ikke andet, så har jeg denne til afhentning til en hund! i kbh
2700:
http://www.scanpan.dk/Produkter/Knives_CuttingBoards/Classic%20knives/KnifeBlock_92000902

Den er fuldstændig ubrugt og har stået i mit entreskab i et par år. Jeg har
købt hele serien af Scanpans / pyrolux knive. Det er fremragende "traktor"
knive, og de hænger i alle restauranter landet over. Kan købes som
forskellige sæt i bl.a. føtex. Jeg gav fx kun 149,- for et sæt med tre
knive, hvoraf een var kokkekniven.

De kan varmt anbefales. Det er naturligvis fuldsmedede knive, og de er så
hårde, at man ikke kan fræse i dem. (jeg ville have navn i mine, men
cnc-fræseren måtte opgive)