rense jomfruhummerhaler før tilberedning ~
Fra : Jakob

Dato : 30-12-10 19:12

Skal man flække og rense jomfruhummerhaler før tilberedning eller kan man
"nøjes" gøre det efter tilberedning, når man alligevel piller skallen af ?.
Jeg synes ikke det klart fremgår af diverse opskrifter på nettet hvad der er
bedst ?.

Mvh
Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-01-11 17:42

Den 30-12-2010, skrev Jakob:
> [...]
> Jeg synes ikke det klart fremgår af diverse opskrifter på nettet hvad der er

Hvorfor vil du flække dem? Det gør man normalt ikke (er klar over at
mna kan gøre det til nogle specielle serveringer).
Det er også lidt uklart, hvad 'rensningen' består i, men nogle
(undertegnede bl.a.) foretrækker at trække tarmstrengen ud, hvilket
lettest gøres ved at man med et rask vrid i den midterste 'hale' får
denne løs og kan trække den ud med tarmen siddende fast. Heroppe kaldes
det at røve hummere. Kan kun gøres med friske hummerhaler - ikke
optøede. På restaurant plejer man ikke at gøre dette, og hummerhalerne
spises da også uden problem urøvede.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Jakob

Dato : 01-01-11 18:41

> Hvorfor vil du flække dem?

Det vil jeg heller ikke, der er bare flere opskrifter der foreskriver det.

> [...]
> røve hummere. Kan kun gøres med friske hummerhaler - ikke optøede. På
> restaurant plejer man ikke at gøre dette, og hummerhalerne spises da også

De er fortæret "urensede" med stor fornøjelse, man kunne som regel pille
strengen ud når skallen er fjernet.

Mvh
Jakob