ACTION=GET virker ikke
Fra : Michael

Dato : 30-12-10 19:42

Hej,

Jeg har lavet to filer, text.html og text.php, som kan ses herunder. Jeg
kan i adresse feltet se at text.html "overføre" den tekst jeg skriver,
men text.php viser det ikke. Kan nogen se hvad der skulle være galt for
jeg kan ikke? Eller er der nogen der har en idé om hvad der kan være galt.

Hvis jeg skriver, phpinfo( ); så kommer der en masse infor om php så jeg
går ud fra at programmet virker.

// text.html

<head>
</head>

<FORM METHOD=POST ACTION="text.php">
   <INPUT NAME="author" TYPE="TEXT">
   <INPUT TYPE=SUBMIT>
</FORM>

// text.php

<head>
</head>

<?php
echo $author;
?>

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-12-10 20:00

Den 30-12-2010 19:41, Michael skrev:

<klip

> <?php
> echo $author;
> ?>

Sådan her:
echo $_POST['author'];

http://www.php.net/manual/en/reserved.variables.post.php

$_POST og $_GET kan og bliver misbrugt, da man kan poste hvad man vil,
derfor er kontrol i den del som behandler data utrolig vigtig.

Der skal også kontrolleres om variablen faktisk er sat

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-12-10 20:02

Michael skrev:

> [...]
> kan i adresse feltet se at text.html "overføre" den tekst jeg skriver,
> men text.php viser det ikke. Kan nogen se hvad der skulle være galt for

<?php
echo $_POST['author'];
?>

Sådan tilgår man POST-variable.

--
Bertel

Fra : Michael

Dato : 30-12-10 21:44

On 30-12-2010 20:01, Bertel Lund Hansen wrote:
> <?php
> echo $_POST['author'];
> ?>
>
> Sådan tilgår man POST-variable.

Cool. Tak skal I ha'.

Er det fordi det er en php 4 bog jeg sidder med og det er ændrede side
dag eller er det en fejl i bogen? Har skrevet som der står i bogen.

/michael

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-12-10 22:26

Den 30-12-2010 21:44, Michael skrev:
> Er det fordi det er en php 4 bog jeg sidder med og det er
> ændrede side dag eller er det en fejl i bogen? Har skrevet
> som der står i bogen.

Måske du har overset noget højere oppe i koden? Det er ikke
unormalt at "oversætte" variablerne øverst i koden, så man
kan bruge mere mundrette variabler længere nede i koden. Det
kan gøres med denne kode:
<?php
$author = $_POST['author'];
?>

Med det øverst i koden, vil din kode virke helt fint.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Michael

Dato : 31-12-10 13:13

On 30-12-2010 22:25, Kim Ludvigsen wrote:

> Måske du har overset noget højere oppe i koden? Det er ikke unormalt at

Jeg har kigget de få linjer kode igennem og jeg har skrevet fulstændigt,
som der står. Men det er også lige meget. Nu ved jeg hvordan det fungere
og det takker jeg for. Også tak til Bertel mht. til sikkerheden.

Jeg vender jo nok tilbage senere med andre spørgsmål jeg har
programmeret før, om end det er en del år siden og i andre sprog så helt
på bar bund er jeg ikke.

Godt nytår til alle

/michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-10 00:06

Michael skrev:

> Er det fordi det er en php 4 bog jeg sidder med og det er ændrede side
> dag eller er det en fejl i bogen? Har skrevet som der står i bogen.

Hvis en server er sat forkert op - som mange var i gamle dage -
ville man automatisk kunne bruge $action i stedet for
$_POST['action'], men det gør det nemt for hackere at bryde
sikkerheden.

Som Kim omtaler, kan man nemt starte sin PHP-fil med:

   $action = $_POST['action'];

men selv det vil jeg ikke anbefale. Behold POST-variablen, så er
det nemt at se hele vejen i koden hvor den kommer fra.

Som Sune siger, skal man sikre sig imod at variablen bliver sat
til noget risikabelt. Tjek på at indholdet kun accepteres hvis
det svarer til nogle foruddefinerede værdier.

--
Bertel