tiramisu haster
Fra : Ralph

Dato : 29-12-10 15:10

Jeg skal prøve at lave subj. til nytår, nogen der har erfaring med om
Amaretto eller Marsala er bedst? Det haster lidt, jeg skal på indkøb idag.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 29-12-10 15:42

Hej Ralph

> Jeg skal prøve at lave subj. til nytår, nogen der har erfaring med om
> Amaretto eller Marsala er bedst? Det haster lidt, jeg skal på indkøb

Tia Maria er den bedste, men ellers foretrækker jeg Amaretto,
de her en fin billig en i Lidl.

Max

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 29-12-10 15:26

On 29 Dec., 15:10, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> Jeg skal pr ve at lave subj. til nyt r, nogen der har erfaring med om
> Amaretto eller Marsala er bedst? Det haster lidt, jeg skal p indk b idag.

For sent, men så til arkivet da: I min bog er marsala det eneste
rigtige. Og jeg mener bestemt ikke, amaretto har noget at gøre i en
tiramisù, selvom jeg faktisk en enkelt gang har fået serveret sådan en
i Italien, og jeg godt ved, nogle bruger det.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ralph

Dato : 30-12-10 12:16

> Jeg skal prøve at lave subj. til nytår, nogen der har erfaring med om
> Amaretto eller Marsala er bedst? Det haster lidt, jeg skal på indkøb idag.

Jeg takker for svar.
Jeg har købt både Marsala og Amaretto og har nu lavet en prøveversion med
Amaretto, den er netop kommet i køleskabet og I skal nok "høre" hvordan den
smagte, hvis den er for sød, så vil jeg nok prøve med marsala til
nytårsversionen.

Max du skrev at TiaMaria er det bedste, hos min lokale vinpusher har han kun
en spansk version, mener du at den er god til Italiensk ostekage? Du kan
godt mene at den smager bedre, men det er vel næppe autentisk.
Med henblik på vægten tror jeg lige jeg vil vente med at prøve din version
et par uger, men smid gerne din opskrift.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 30-12-10 13:07

Hej Ralph

> [...]
> han kun en spansk version, mener du at den er god til Italiensk
> ostekage? Du kan godt mene at den smager bedre, men det er vel næppe

Hvad der er autentisk skal jeg undlade at udberde mig om, men når
man undersøger opskrifter, ja så er det jo sådan at originaliteten
fortaber sig i historien. Men en ting er sikkert, kaffelikør, Marsala
og Amaretto er alle brugt i retten gennem mange år.

Jeg bruger ofte Amaretto, men det sker også at jeg bruger Marsala,
men min personlige farvorit er og bliver TiaMaria, min er forøvrigt
lavet i Skotland. TiaMaria har vidst sin oprindelse i Caribien. Men
at det er min favorit skyldes nok at jeg elsker kaffesmagen og kan
ikke få den for gennemtrængende. Skal det være rigtig specielt,
ja så laver jeg selv min mascapone. Jeg mangler endnu at prøve
at bage mine egne savoiardistænger, men det kommer nok en dag.

> Med henblik på vægten tror jeg lige jeg vil vente med at prøve din
> version et par uger, men smid gerne din opskrift.

Min grundopskrift er den her

http://www.sandcastle.dk/artikler/Tiramisu_med_Amaretto.pdf

Jeg syntes den skal laves dagen før.
Jeg dypper ikke stængerne i kaffen, jeg pensler dem med kaffen.
Jeg syntes det kan være en god ting med revet citronskal i.
Jeg brygger meget stærk espresso og putter pulverkaffe i for styrkens skyld.
Jeg blander cacao og Nesqiuck til at drysse med.

Ps: og så kan jeg ikke konstatere at der er nævneværdig forskel på
de mascapone mærker der er almindeligt tilgængelige i vores
supermarkeder, så den billige fra Lidl kan fint bruges :)

Max

Fra : Ralph

Dato : 30-12-10 14:32

> Ps: og så kan jeg ikke konstatere at der er nævneværdig forskel på
> de mascapone mærker der er almindeligt tilgængelige i vores
> supermarkeder, så den billige fra Lidl kan fint bruges :)

Tak for input.

Mærkeligt, jeg spurgte chefen hos vores lokale Lidl i går, de havde ikke
mascarpone.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 30-12-10 15:44

Hej Ralph

> Mærkeligt, jeg spurgte chefen hos vores lokale Lidl i går, de havde
> ikke mascarpone.

Kikkede du efter på hylderne, min erfaring siger mig at
personalet ikke altid er dem der er klar over hvad der
sælges i forretningen.

Max

Fra : Ralph

Dato : 30-12-10 15:50

> Kikkede du efter på hylderne, min erfaring siger mig at
> personalet ikke altid er dem der er klar over hvad der
> sælges i forretningen.

Nej, men chefen..... Nevermind, det gjorde jeg så idag, der VAR ikke noget,
ej heller en tom hylde med skilt, så over i løvbjerg DE har det, ved jeg,
HAVDE, udsolgt. Brugsen, niks, ostehandleren JA, 2 bøtter tilbage. Jeg er
mere og mere på din ide med at lave det selv næste gang.

--
Godt Nytår
Ralph

Fra : Max

Dato : 30-12-10 16:17

Hej Ralph

> Nej, men chefen..... Nevermind, det gjorde jeg så idag, der VAR ikke

Ok, jeg troede det var amaretto du mente, men du mente åbenbart
mascapone, og det kan da godt være at de ikke har det mere,
ærgeligt da det var udmærket og kun kostede det halve af hvad
det koster andre steder. Men jeg har de sidste gange købt mit i
Metro, så jeg har ikke lige styr på markedssituationen lige nu.

> bøtter tilbage. Jeg er mere og mere på din ide med at lave det selv
> næste gang.

Det er ikke så svært, her er den anvisning jeg har brugt

HOW TO MAKE YOUR OWN MASCARPONE

1 CUP WHIPPING CREAM
1 TEASPOON CREAM OF TARTAR
CHEESECLOTH
STRAINER

To make your own mascarpone, you'll need one cup of whipping cream,
one teaspoon cream of tartar, cheesecloth, and a strainer. In a small,
heavy saucepan over medium low heat, heat the cream to scalding (200 F.)
or until small bubbles begin to form around the edge of the saucepan.
Stir in the cream of tartar. cover and cool to room temperature. The cream
will set.

Turn into a strainer that is lined with at least four layers of cheesecloth.
Place over a bowl, cover, and refrigerate for one to two days or until the
cheese feels firm to the touch. It is now ready to use. This makes about
1 cup of cheese. It will keep five to seven days, tightly covered.

Whipping cream er jo almindeligt piskefløde, min erfaring siger mig
at en liter fløde giver en halv liter mascapone.

Cream of Tartar er vinsyre eller vinsten, men hvis man bruger vinsyre
kommer det til at smage for meget af sure citroner. Så løsningen er
at bruge vinsten. Det købes i helsekostbutikker hvor det sælges som
økologisk og naturligt bagepulver. Det hedder Wijnsteen Bakpoeder
og importeres af Rømer Natur Produkt i Silkeborg. Jeg bruger ikke
ostelærred, men har en stor gammel kaffetragt hvor der kan bruges
de største kaffefiltre der sådan lige er tilgængelige i supermarkedet.

http://www.romernaturprodukt.dk/varenummersider/23-2105.html

Max

Fra : Hauge

Dato : 30-12-10 16:20

Den 30-12-2010 16:17, Max skrev:
> Men jeg har de sidste gange købt mit i
> Metro, så jeg har ikke lige styr på markedssituationen lige nu.

Det er også et rart lille lokalt supermarked ;)

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 30-12-10 16:33

Hej Hauge

> Det er også et rart lille lokalt supermarked ;)

Ja, vi har heldigvis ikke ret meget mere end 20 min. der op :)

Og der har jeg ofte fundet ting man bare ikke kan købe
i de lokale forretninger. Og deres slagter og fiske afdeling
er jo en oplevelse i sig selv.

Max

Fra : Hauge

Dato : 30-12-10 16:35

Den 30-12-2010 16:33, Max skrev:
> Ja, vi har heldigvis ikke ret meget mere end 20 min. der op :)

Jeg har ½ minut på gåben fra arbejdet

> Og der har jeg ofte fundet ting man bare ikke kan købe
> i de lokale forretninger. Og deres slagter og fiske afdeling
> er jo en oplevelse i sig selv.

Jeg er så meste begyndt at handle ved Inco, de er lidt bedre og langt
mere prof.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 30-12-10 16:40

Hej Hauge

> Jeg er så meste begyndt at handle ved Inco, de er lidt bedre og langt
> mere prof.

Det må prøves, tak for tipset.

Max

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-01-11 15:13

On 30 Dec. 2010, 16:34, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Jeg er så meste begyndt at handle ved Inco, de er lidt bedre og langt
> mere prof.

Jeg har været glad for at handle der i nogle bestemte sammenhænge, men
har ikke selv kunnet opnå kort, heller ikke gennem arbejdspladser. Er
der en mulighed, jeg har overset?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 04-01-11 05:11

Den 03-01-2011 23:13, Kevin Borbye Edelvang skrev:
> Jeg har været glad for at handle der i nogle bestemte sammenhænge, men
> har ikke selv kunnet opnå kort, heller ikke gennem arbejdspladser. Er
> der en mulighed, jeg har overset?

Jeg har fået det igennem mit arbejde, da jeg står for indkøb af
kaffe-småting til "min" afdeling.
Men selve arbejdspladsen er stor, og har derfor stort indkøb der.

Hvordan man ellers får mulighederne, det ved jeg ikke.

Og jeg tror ikke du bor i nærheden af Århus, for ellers var der jo andre
muligheder.

Mvh Hauge

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 04-01-11 11:29

On 4 Jan., 05:11, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Og jeg tror ikke du bor i nærheden af Århus, for ellers var der jo andre
> muligheder.

Nej, her er det København, vi kalder "byen". Jeg forsøgte at få et
kort til min mors arbejdsplads, hvor der er kantine og beboerhus med
mange fester. Men det var ikke nok. Det skulle være en virksomhed, der
primært bestod af catering eller fødevareproduktion. Udvalget i Inco
er langt større inden for specialingredienser osv, så jeg er lidt
bitter over, at jeg ikke har adgang. Må alliere med en kokkebekendt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang