rugbrødsopskrift?
Fra : padre

Dato : 27-12-10 18:31

Er der nogen her i gruppen, som har en opskrift, som giver et næsten
kulsort, meget, meget svagt sødt rugbrød, med en stenhård skorpe, som ikke
indeholder kerner? Jeg tror, tyskerne kalder det Schwarzbrot.

--
padre

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-12-10 09:36

On Mon, 27 Dec 2010, "padre" <spirito_santo@yahoo.com> wrote:

>Er der nogen her i gruppen, som har en opskrift, som giver et næsten
>kulsort, meget, meget svagt sødt rugbrød, med en stenhård skorpe, som ikke
>indeholder kerner? Jeg tror, tyskerne kalder det Schwarzbrot.

Schwarzbrot er fuldkornsbrød. Mon ikke du tænker på Pumpernickel?

Historisk er Pumpernickel ganske vist bagt med kærner, men den
Pumpernickel du kan købe i dag, består af "Roggenschrot, Wasser und
Salz ohne weitere Zutaten": http://de.wikipedia.org/wiki/Pumpernickel

En søgning efter opskrifter giver en del hits på Pumpernickel småkager
og andre på brød, men med kærner.

Her er en der kommer tæt på det du ønsker, tror jeg:
http://www.hejmdal.org/koekkenet/broed%20og%20kager/pumpernickel.html
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Hvor skal vi hen?
Det kommer an på hvor vi er!

Fra : padre

Dato : 28-12-10 11:30

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse

> Schwarzbrot er fuldkornsbrød. Mon ikke du tænker på Pumpernickel?

Det kan bestemt ikke udelukkes

> Her er en der kommer tæt på det du ønsker, tror jeg:
> http://www.hejmdal.org/koekkenet/broed%20og%20kager/pumpernickel.html

Tusind tak - den vil jeg prøve.

--
padre