netværksswitch spørgsmål
Fra : Theilo

Dato : 27-12-10 20:14

Hej Gruppe

Jeg har netop købt en zaptor boks (ved godt det ikke er netværk, men det
kommer), og den kræver en netværksforbindelse.

Den står i stuen, sammen med en wd tv live (som fast ip adresse)
For at få zaptor på nettet, har jeg taget det netværkskabel der kører ind i
stuen til wd tv live, og koblet imellem mit modem og router med en switch.
Kan jeg på en eller anden måde få mig "switchet" ud af ikke at skulle trække
et nyt kabel til wd tv live( den skulle jo helst sidde efter min router),
eller er der ingen vej udenom? (trådløs er ikke en mulighed, på nogen af
enhederne)

Johnny T

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-12-10 20:31

Theilo skrev:

> Den står i stuen, sammen med en wd tv live (som fast ip adresse)
> For at få zaptor på nettet, har jeg taget det netværkskabel der kører ind i
> stuen til wd tv live, og koblet imellem mit modem og router med en switch.

Prøv at lave en skematisk tegning (i fastskrift) af hvordan det
hele er forbundet - noget i stil med:

internet -- modem --- router ----- pc
|---- tv

eller hvordan det nu er.

--
Bertel

Fra : Theilo

Dato : 27-12-10 20:48

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv at lave en skematisk tegning (i fastskrift) af hvordan det
> [...]

Oki

Internet--modem--telefonswitch--4port switch---ene port---zaptor

---anden port---router m 4 porte---ene port---pc

anden
port---wd tv live---tv

tredje
port---Nas

Nas og wd tv har faste ip adresser, resten kører DHCP

Håber det kan forståes, sådan her

Johnny

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-12-10 06:42

"Theilo" <hindbaer@stofanet.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> sidde efter min router), eller er der ingen vej udenom? (trådløs er
> ikke en mulighed, på nogen af enhederne)

Løsning 1: Køb en RJ45 fordeler, hvor i du får 2 netkabler i ét og samme
kabel.
Ulemper ved dette er du er begrænset til 100Mbit, og mere følsom overfor
evt. støjkilder.

Løsning 2: anvend 2 switches der kan VLAN. Den ene placeres ved dit modem,
den anden der, hvor WD live og Zaptor er. Imellem de 2 switches laves en
trunk, du konfigurer derefter ét VLAN til Modem og Zaptor portene og et
andet VLAN til router og WDlive portene.
Ulemper ved dette er en evt. højere anskaffelsespris.

--
Bjarke Andersen

Fra : Theilo

Dato : 28-12-10 17:08

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> andet VLAN til router og WDlive portene.
> Ulemper ved dette er en evt. højere anskaffelsespris.

Hmm kan godt være jeg bare skulle få købt noget kabel og trække en streng
mere.

Hvad for noget kabel skal man så købe, er det 5e, Stp ?

Johnny T

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-12-10 06:46

> Hvad for noget kabel skal man så købe, er det 5e, Stp ?

5e er udemærket eller 6a hvis du vil være sikker på 10Gbit i fremtiden.

STP er kun hvis du har brug for at kablet er beskyttet mod udfrakommende
støj, og at du så også sikrer at resten af dit udstyr er det.

Ergo, til hjemme brug er alm UTP rigeligt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Theilo

Dato : 02-01-11 10:51

> [...]
> støj, og at du så også sikrer at resten af dit udstyr er det.
>
> Ergo, til hjemme brug er alm UTP rigeligt.

Tak for svar

Køber dog nok stp alligevel da der ikke er mere end 50kroner i forskel på en
100meter

1Gbit er rigeligt fint til mig

Hilsen Johnny

Fra : Arne Keller

Dato : 02-01-11 18:56

On 2011-01-02 10:51, Theilo wrote:

> "Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tak for svar
>
> Køber dog nok stp alligevel da der ikke er mere end 50kroner i forskel
> på en 100meter

Det er et rigtigt godt råd Bjarke giver dig.

Hvis du ikke er helt sikker på at dit udstyr og jordforbindelserne i dit
hus er korrekt udført til skærmet kabelsystem bør du undgå det.

Jeg har endnu aldrig haft en kunde med behov for skærmet kabelsystem
trods 30 år i branchen.

Jeg har derimod hjulpet en hel del kunder med at udbedre problemer med
skærmede installationer.

> 1Gbit er rigeligt fint til mig

Næste generation kommer før du aner

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-01-11 20:15

On Sun, 2 Jan 2011 10:51:02 +0100, "Theilo" <hindbaer@stofanet.dk>
wrote:

>Køber dog nok stp alligevel da der ikke er mere end 50kroner i forskel på en
>100meter
Har du andre argumenter end prisforskellen ?
Du får intet ud af at benytte STP, ja det vil sige du kan opnå at få
nogle spænende jordsløjfer der laver lidt støj du så kan døje med, og
måske et rap over fingerne en gang imellem når du kobler udstyr fra og
til, men derud over opnår du intet.

>1Gbit er rigeligt fint til mig
Det var der også mange der sagde da 10mb var dagens standard, og sørme
om de ikke gentog det da 100mb var standarden.

Det var nok bedre at kaste penge efter en bedre kabelstandard end STP
kabel.

/Hans

Fra : Theilo

Dato : 03-01-11 05:33

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> om de ikke gentog det da 100mb var standarden.
>
> Det var nok bedre at kaste penge efter en bedre kabelstandard end STP

Ok det kan jeg godt se fornuften i.

Jeg har bare kigget på den medieafspiller jeg har nu og de nye der er
ankommet og som ikke kan udnytte 1Gbit.

Er det så Cat7 jeg skal vælge?

Johnny