Diverse kablet og trådløst netværk
Fra : bme

Dato : 26-12-10 17:05

Juleprojektet i år er at renovere netværket i huset - derfor et par
spg.

info:
Huset er i 4 etager, knudepunkt for kablet netværk i kælder, med
gigalan til alle etager/rum. Gigabit switch i knudepunkt.

I kælder sidder der en dlink 655 router (gigabit lan og b/g/n trådløst.
Denne router trækker fint trådløst netværk i kælder og stueplan, men
det kniber på 1. sal og 2. sal. Skal have en extender/accespoint eller
hvad det nu hedder der kan afhjælpe dette.

Hvad skal jeg købe, og hvordan skal det sættes op, for at man kan
bevæge sig rundt i huset med en trådløs enhed uden at miste
forbindelse.
Fysisk bliver placeringen af dette stykke udstyr på 1. sal med kabel
til router i kælder.

Har indkøbt en ny nas - vil det have indflydelse på hastighed fra
kablet computer til kablet nas hvis router udskiftes til en router kun
med 10/100 lan interface, hvis computer og nas er forbundet i gigabit
switch? Trafikken fra computer til nas går vel ikke igennem router?

mvh

bme

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-12-10 17:21

bme <bme@fritid.tele.hej> writes:

> Juleprojektet i år er at renovere netværket i huset - derfor et par
> spg.

(snip)

> [...]
> med 10/100 lan interface, hvis computer og nas er forbundet i gigabit
> switch? Trafikken fra computer til nas går vel ikke igennem router?

Det bør ikke påvirke hastigheden, når traffiken ml NAS og PC kun går via
Gigabit linier.

Kai

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-12-10 22:35

bme <bme@fritid.tele.hej> wrote:

> [...]
> forbindelse.
> Fysisk bliver placeringen af dette stykke udstyr på 1. sal med kabel

Hva' mæ' bare at flytte 655'en op på 1. sal?

Signalet fra en AP udbreder sig stærkest i et plan retviklet til
antennen - på gr af polarisationen. Det hjælper somme tider på
modtagerforholdene på etager oven- og nedenunder, at vippe antennen lidt
på skrå.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : bme

Dato : 27-12-10 11:38

Axel Hammerschmidt frembragte:

> [...]
> antennen - på gr af polarisationen. Det hjælper somme tider på
> modtagerforholdene på etager oven- og nedenunder, at vippe antennen lidt

Har prøvet - det dur ikke. Så er der ikke ordentlig dækning i
stueetage, og slet ingen i kælder.

Har købt en billig d-link dir-615 her til morgen til 189,- i elgiganten
- vil prøve at sætte den op som accesspoint på 1. sal. Går ud fra at
hvis man sætter samme ssid og kryptering/password at computeren så vil
gå på det stærkeste signal, og selv skifte ubemærket hvis man bevæger
sig rundt i huset?

/bme

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-12-10 11:54

bme skrev:

> [...]
> hvis man sætter samme ssid og kryptering/password at computeren så vil
> gå på det stærkeste signal, og selv skifte ubemærket hvis man bevæger

Husk at du skal sætte fortskellige sdresserum op på de to
routere. Ellers går der kage i det.

Selv ville jeg sætte den nye op med et andet SSID. Kodeordet kan
for den sags skyld være det samme; det er ligegyldigt. Men det
kan være rart - specielt i en testfase - at man kan se hvilken
router der benyttes.

I Windows kan du sætte flere netværk op som favoritter der tilgås
automatisk.

--
Bertel

Fra : bme

Dato : 27-12-10 12:01

Efter mange tanker skrev Bertel Lund Hansen:

> Husk at du skal sætte fortskellige sdresserum op på de to
> routere. Ellers går der kage i det.

tjae, havde nu regnet med at det skulle være et rent accespoint - dvs
router i kælder styrer dhcp.

> [...]
> router der benyttes.
> I Windows kan du sætte flere netværk op som favoritter der tilgås

det med testfasen kan jeg godt se som en god ide - men det er langt fra
alting som kører windows her i huset. Der er bl.a. noget apple og så
lige tre mobiltelefoner der også skal serviceres via wlan.

/bme

Fra : Henning

Dato : 27-12-10 12:35

On 2010-12-27 12:00, bme wrote:

> tjae, havde nu regnet med at det skulle være et rent accespoint - dvs
> router i kælder styrer dhcp.

Det kan du også sagtens, hvis enhederne understøtter roaming.

> det med testfasen kan jeg godt se som en god ide - men det er langt fra
> alting som kører windows her i huset. Der er bl.a. noget apple og så
> lige tre mobiltelefoner der også skal serviceres via wlan.

Det kan du på de fleste platforme, men det burde også være muligt at
roame imellem de forskellige accesspoints.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 28-12-10 10:31

Sun, 26 Dec 2010 17:04:58 +0100, skrev bme, på 28 linier, i
<4d1767aa$0$23751$14726298@news.sunsite.dk>, :

> [...]
>det kniber på 1. sal og 2. sal. Skal have en extender/accespoint eller
>hvad det nu hedder der kan afhjælpe dette.

Nu har jeg ikke set på den 655.
Men en 685 har default Transmit Power på 12,5%
Er under Advanced Wireless

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : bme

Dato : 28-12-10 14:20

Efter mange tanker skrev Karsten Andersen:
> [...]
> <4d1767aa$0$23751$14726298@news.sunsite.dk>, :

> Nu har jeg ikke set på den 655.
> Men en 685 har default Transmit Power på 12,5%

655 har low, medium og high - har stået på high siden jeg fik den.

Mit problem er at adskillelsen mellem kælder og stueplan er støbt, og
at nogle vægge i stueplan og 1. sal er dobbeltstensmur - dvs ca 22 cm
tykke. Det tager ret meget signal.

mvh

bme