Intel D510 med bootproblemer
Fra : Jens Gregersen

Dato : 23-12-10 23:50

Hej.

Jeg har købt et Intel D510mo mini-itx-board samt et kabinet <URL:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=31269&type=0>

Jeg har smidt boardet i kabinettet, installeret strømkablet fra PSU på
board, isat RAM (1GB DDR2-RAM) og til slut installeret power-knappen. Så
tilslutter jeg strøm, VGA-kabel og PS2-keyboard og tænder skidtet.

Resultat: Blæseren i PSU går i gang, der kommer lys i en diode på
boardet, men INTET videosignal til min skærm.

Jeg har prøvet følgende:

- Udskiftet RAM
- Prøvet USB-keyboard (man bliver desperat)
- Afprøvet at skærm og kabel fungerer (på anden PC)
- Indsendt boardet til RMA. De konstaterede ingen fejl, men det blev
"heldigvis" væk og de blev så nødt til at sende et nyt.
- Nulstillet BIOS via jumper på bundkort.
- Prøvet et andet kabinet med anden PSU

Hvad gør jeg galt? Er der en eller anden lille, dum ting jeg overser?

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Robin

Dato : 24-12-10 08:30

Kan tyder på at selve skærmen er problemet. Kik i skærm menuen og sikrer at
den er indstillet korrekt til VGA signal eller hvad du nu har kabel sat til
på MB. Har selv haft problemer med lign. resultater og det var bare at andre
har flyttet skærmen til andre PC'er og glemt it geindstiller den.

Derudover kik godt at tænd/sluk ledninger fra kabinettets tænd/sluk knap til
MB er sat på med korrekt polaritet. Jeg har også tænkt det var ligemeget på
min ZOTAC mini-itx, men det er den ikke, den kan give nogen interessante
resultater.

rk

Fra : Jens Gregersen

Dato : 24-12-10 10:19

> [...]
> på MB. Har selv haft problemer med lign. resultater og det var bare at andre
> har flyttet skærmen til andre PC'er og glemt it geindstiller den.

Der er kun VGA-udgang på boardet, og skærmen fungerer fint med to andre
computere. Jeg har også prøvet med en anden skærm.

> [...]
> min ZOTAC mini-itx, men det er den ikke, den kan give nogen interessante

Aha! Det kunne være en mulighed. Det må jeg have afprøvet!

Fra : Robin

Dato : 24-12-10 12:32

Jeg kender ikke den PSU/kabinet du anvender, heller ikke MB, men hvis din
PSU har en 20 ben stik of en 4 ben stik så skal der højsandsynlig anvendes
begge på MB. På anden side, hvis den har en 24 ben stik så klarer den det
hele, ved at glemme den 4 ben stik kan giver problemer. Er sådan at nogen MB
har en 20 +4 sokkel andre har en 24 ben sokkel ...

Fra : Jens Gregersen

Dato : 27-12-10 11:32

[klip]

> Aha! Det kunne være en mulighed. Det må jeg have afprøvet!

Umiddelbart giver det intet resultat. Jeg har kun prøvet at vende
power-knappen - men de andre skulle vel ikke have noget at sige?

Fra : Henning

Dato : 24-12-10 15:16

>Jeg har smidt boardet i kabinettet, installeret strømkablet fra PSU på
>board, isat RAM (1GB DDR2-RAM) og til slut installeret power-knappen. Så
>tilslutter jeg strøm, VGA-kabel og PS2-keyboard og tænder skidtet.

Hvor er processoren i hele projektet? Sidder den integreret på boardet
- jeg kender det ikke?

Fra : Jens Gregersen

Dato : 27-12-10 11:31

> Hvor er processoren i hele projektet? Sidder den integreret på boardet
> - jeg kender det ikke?

CPU'en sidder integreret på boardet, ja.

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-12-10 20:34

Robin wrote:

> [...]
> klarer den det hele, ved at glemme den 4 ben stik kan giver problemer.
> Er sådan at nogen MB har en 20 +4 sokkel andre har en 24 ben sokkel ...

D150MO har 24pin på mobo, men det er tilstrækkeligt at anvende en 20pin
PSU (det gør jeg selv i form af PicoPSU).

--
Jesper Lund

Fra : Mogens Krage

Dato : 27-12-10 15:00

Den 23-12-2010 23:49 skrev Jens Gregersen:

> - Prøvet et andet kabinet med anden PSU
>
> Hvad gør jeg galt? Er der en eller anden lille, dum ting jeg overser?

En metalafstandsbøsning mellem MB og kabinet, der er så bred at den
korslutter nogle printbaner?

Indrømmer den er tvivlsom, eftersom andet kabinet er afprøvet, men det
kunne jo i teorien lide af samme skavank.

Fra : Jens Gregersen

Dato : 03-01-11 21:43

> En metalafstandsbøsning mellem MB og kabinet, der er så bred at den
> korslutter nogle printbaner?
>
> Indrømmer den er tvivlsom, eftersom andet kabinet er afprøvet, men det
> kunne jo i teorien lide af samme skavank.

Nu har jeg haft boardet ude af kabinettet og ligge på en antistatisk
pose - samme resultat :(

Det "sjove" er at hvis jeg fjerner RAM-blokken fra systemet, så bipper
det om manglende RAM (som det skal!)

Fra : Rado

Dato : 04-01-11 13:50

On Mon, 03 Jan 2011 21:43:08 +0100, Jens Gregersen
<jens.gregersenELEFANT@gmail.com> wrote:

>Nu har jeg haft boardet ude af kabinettet og ligge på en antistatisk
>pose

Det bør man ikke gøre - disse poser er som regel elektrisk ledende på
overfladen og kan derfor kortslutte printbanerne.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Jens Gregersen

Dato : 04-01-11 14:49

> Det bør man ikke gøre - disse poser er som regel elektrisk ledende på
> overfladen og kan derfor kortslutte printbanerne.

Okay. Det var jeg faktisk ikke klar over. Tak for info.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-01-11 21:43

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Det bør man ikke gøre - disse poser er som regel elektrisk ledende på
> overfladen og kan derfor kortslutte printbanerne.
>

> --
> Rado

En antistatisk pose som er elektrisk ledende?
Hvor kan man læse mere om det?

Kurt

Fra : Henning

Dato : 04-01-11 21:50

>En antistatisk pose som er elektrisk ledende?
>Hvor kan man læse mere om det?

F.eks. i denne bog
http://ef.dk/?pagetype=book&vareid=31048-1

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-01-11 23:47

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> F.eks. i denne bog
> http://ef.dk/?pagetype=book&vareid=31048-1

Jeg er ikke så nysgerrig, at jeg ligefrem vil købe en bog om det.
Af dette link fremgår det, at som et led i den antistatiske proces, skal
materialet være delvist ledende, men samtidig står der også, at det
beskytter såvel inde i, som hvis man lægger det udenpå posen.
http://da.wikipedia.org/wiki/Antistatisk_materiale
Det har jeg selv gjort hundredvis af gange uden problemer, så derfor blev
jeg noget forbavset over, at der skulle være risiko for at det ligefrem kan
kortslutte.
Så burde der jo være en advarsel på poserne om, at når genstanden er taget
ud af posen, må den under ingen omstændigheder komme i berøring med
ydersiden??

Kurt

Fra : Rado

Dato : 05-01-11 00:39

On Tue, 4 Jan 2011 23:47:29 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

>Så burde der jo være en advarsel på poserne om, at når genstanden er taget
>ud af posen, må den under ingen omstændigheder komme i berøring med
>ydersiden??

Det er kun hvis der er strøm på kortet at der kan ske kortslutning, og
det er der jo normalt ikke når det ikke er monteret.

Fra : Jens Petersen

Dato : 05-01-11 17:24

On Wed, 05 Jan 2011 00:38:47 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Det er kun hvis der er strøm på kortet at der kan ske kortslutning, og
>det er der jo normalt ikke når det ikke er monteret.

Når jeg måler på en pose med mit ohmmeter er der mere end 20Mohm - med
de spændinger der er på et PC motherboard vil der ikke ske nogen
kortslutning.
--
OV1A Jens

Sent from my desktop PC with a nice big screen and a real keyboard.

Fra : Rado

Dato : 05-01-11 21:04

On Wed, 05 Jan 2011 17:24:25 +0100, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Når jeg måler på en pose med mit ohmmeter er der mere end 20Mohm - med
>de spændinger der er på et PC motherboard vil der ikke ske nogen
>kortslutning.

Der er åbenbart forskel på poser i den henseende. Har lige målt på
nogle stykker, der er ca 50 Kohm på en, 20 Kohm på en anden, ved en
afstand på ca 1 mm mellem proberne. Andre er jeg ude af stand til at
måle, de ligger over de 2 Mohm mit måleapparat går til.

Der ser ud til at dem med sortternet mønster generelt er dem med
mindst modstand, dem jeg ikke har kunnet måle er alle
blanke/sølvfarvede uden mønster

Fra : Rado

Dato : 04-01-11 14:08

On Mon, 03 Jan 2011 21:43:08 +0100, Jens Gregersen
<jens.gregersenELEFANT@gmail.com> wrote:

>Det "sjove" er at hvis jeg fjerner RAM-blokken fra systemet, så bipper
>det om manglende RAM (som det skal!)

Er du sikker på at RAMen er kompatibel med bordet?

Fra : Jens Gregersen

Dato : 04-01-11 14:50

> Er du sikker på at RAMen er kompatibel med bordet?

Jeg har prøvet en hel stribe forskellige DDR2-RAM-blokke, der alle
virker fint i andre maskiner, så ja, det er jeg ret sikker på.

Fra : Jens Gregersen

Dato : 04-01-11 14:51

On 04-01-2011 14:49, Jens Gregersen wrote:

> Jeg har prøvet en hel stribe forskellige DDR2-RAM-blokke, der alle
> virker fint i andre maskiner, så ja, det er jeg ret sikker på.

Og dog! Jeg synes jeg kan huske, at det primært er DDR2-533-blokke jeg
har prøvet. Efter hvad jeg kan læse mig til skal boardet bruge 800/667
MHz. Måske har jeg endelig fundet fejlen? Det må jeg prøve når jeg
kommer hjem fra job!

Fra : Jens Gregersen

Dato : 04-01-11 19:51

> [...]
> har prøvet. Efter hvad jeg kan læse mig til skal boardet bruge 800/667
> MHz. Måske har jeg endelig fundet fejlen? Det må jeg prøve når jeg

PROBLEM SOLVED!

Jeg satte en stang DDR2-800 i, og WUPTI - den startede som den skulle.
Alt det andet RAM jeg har prøvet har været DDR2-533, og det virker
åbenbart ikke.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-01-11 19:55

Jens Gregersen skrev:

>Alt det andet RAM jeg har prøvet har været DDR2-533, og det virker
>åbenbart ikke.

næh
http://www.intel.com/products/desktop/motherboards/D510MO/D510MO-overview.htm

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jens Gregersen

Dato : 04-01-11 20:07

> næh
> http://www.intel.com/products/desktop/motherboards/D510MO/D510MO-overview.htm

Nej, jeg formulerede mig dårligt. Det virker SELVFØLGELIG ikke, når der
står,at det skal være DDR2-667/800 MHz. Men så blev jo så klog!

Og lærte at læse alt hvad der står i specifikationerne. :)

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-01-11 22:26

Jens Gregersen wrote:

> Nu har jeg haft boardet ude af kabinettet og ligge på en antistatisk
> pose - samme resultat :(

Har du prøvet med en anden monitor?

Så vidt jeg husker tråden virker din monitor på et andet board, og hos
sælgeren virker boardet godt nok, og du har haft problemer med to
forskellige eksemplarer af det samme boards.

En sjælden inkompatibilitet mellem onboard grafikkort og din monitor?

Hvis du ikke har en ekstra skærm, kan du vel låne naboens for en kort
bemærkning.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-11 11:57

Jens Gregersen wrote:

> Og lærte at læse alt hvad der står i specifikationerne. :)

"Alt" er nok en overdrivelse for hvad man har behov for, men lige præcis
mht RAM læser jeg altid specs eller snarere mobo producentens webside
hvor der normalt er en liste med "godkendte" RAM moduler.

--
Jesper Lund