sødet gærdej
Fra : Kirsten Marker

Dato : 22-12-10 03:18

Hej gruppe

?

Sukker, honning (smagen) bliver "ædt" af gæren undervejs i min brødbagning,
ved det er en kemisk proces, men når den gærdej jeg laver skal være sødet,
er det et problem for mig, er der nogen der kan give mig et godt råd
desangående?

mvh/kirsten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-10 08:56

Kirsten Marker skrev:

> [...]
> bagning, ved det er en kemisk proces, men når den gærdej jeg laver
> skal være sødet, er det et problem for mig, er der nogen der kan give

Sukkersmagen forsvinder hvis gæren kan nå at spise sukkerindholdet i løbet
af hævetiden, så løsningen må være at komme så meget sukker (eller honning)
i dejen at gæren ikke kan nå at spise det hele. Dog ikke så meget at
gæren hæmmes.

De fem først hits på ‘gotlandslimpa’ på google anvender mellem 1 og 2,5 dL
sirup pr. liter vand, så måske ku' du prøve med noget i den størrelsesorden.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kirsten Marker

Dato : 22-12-10 10:17

?

Tusind tak for dine altid saglige og kompetente svar, er imponeret over din
viden, du har mangen en gang hjulpet mig, når det kneb udi MAD kunsten, dit
svar på sødet gærdej fik jeg endda opgivet i forholdet mellem 1 og 2,5 dl.
sirup pr liter vand, det er bare alletiders.

mvh/kirsten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-10 12:15

Kirsten Marker skrev:

> Tusind tak for dine altid saglige og kompetente svar, er imponeret over
> din viden, du har mangen en gang hjulpet mig, når det kneb udi MAD
> kunsten, …

Tak, tak for de pæne ord.

> … dit svar på sødet gærdej fik jeg endda opgivet i forholdet mellem 1
> og 2,5 dl. sirup pr liter vand, det er bare alletiders.

Måske ku' du skrive tilbage her i gruppen når du har forsøgt dig? Hvis
det er svært at ramme en mængde sukker/honning/sirup som gør dejen tilpas
sød uden at hæmme gæren, er jeg sikker på at andre her gerne vil høre om
dine erfaringer.

Er det en speciel slags brød du forsøger at bage? Eller er det bare så'n
på slump?

Jeg er selv lidt pjattet med brød à la gotlandslimpa og farfars halvfina,
men har aldrig prøvet at bage det selv (så vidt jeg husker).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/