Småkageopskrift - en lille gåde
Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-12-10 15:16

I min barndom (for mange år siden) blev der bagt en småkage, som blev sat på
pladen med to teskeer og flød ud til en ganske sprød og smukt vulkanformet
småkage.

Den have en lille top i midten og i kanten af (vulkan)øen var der det
fineste, svagt lysebrune, kniplingsmønster.

Kagerne indeholdt store mængder finthakkede mandler, sorte vaniliekorn og
masser af reven citronskal. Smør og mel og sukker, men mon der også var æg
i?

Jeg er ikke særlig kompetent, når det kommer til småkager og kan ikke rigtig
regne den ud. Kan I?

Håber på jeres venlige hjælp.

Margrete/Orø

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-12-10 18:02

Margrete Johansen skrev:

> [...]
>
> Kagerne indeholdt store mængder finthakkede mandler, sorte vaniliekorn
> og masser af reven citronskal. Smør og mel og sukker, men mon der også

Både udseende og beskrivelse minder mig om nogle småkager jeg bagte for
efterhånden mange år siden efter en opskrift i Madam Mangors 1873-udgave.
Jeg husker desværre ikke kagernes navn…

Når dét så er sagt, så synes jeg på den anden side set ikke at jeg kan få
øje på småkagerne på

· http://da.wikisource.org/wiki/Mangors_Kogebog_for_smaa_huusholdninger/Smaa_Kager

så måske husker jeg forkert?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-12-10 20:11

> Jeg husker desværre ikke kagernes navn.
>
> Når dét så er sagt, så synes jeg på den anden side set ikke at jeg kan få
> [...]

Tak for den, jeg tror pleskner er det der kommer nærmest her....? Ikke noget
dårligt bud. Håber på flere idéer her.

Venlig hilsen Margrete/Orø

Fra : padre

Dato : 21-12-10 08:27

> pladen med to teskeer og flød ud til en ganske sprød og smukt vulkanformet
> småkage.

Jeg kender ikke versionen med citronskal, men denne her opskrift, som i min
familie kaldes "Ellens kager" efter min tipoldemor Ellen, flyder ud og
danner en sprød vulkanformet småkage med kniplingskant. Du kan jo prøve at
tilsætte citronskal, og se, hvad der sker

500 gram lunkent smør
500 gram melis
2 æg
1 stang vanille
1 kop hakkede hasselnødder
500 gram mel

Dejen formes til kugler, der bages v. jævn varme i ca. 8 minutter.

--
padre

Fra : Margrete Johansen

Dato : 22-12-10 15:39

Du kan jo prøve at
> tilsætte citronskal, og se, hvad der sker
>

> 500 gram lunkent smør
> 500 gram melis
> 2 æg
> 1 stang vanille
> 1 kop hakkede hasselnødder
> 500 gram mel
>
> Dejen formes til kugler, der bages v. jævn varme i ca. 8 minutter.
>
> --
> 1000 tak padre - den prøver jeg omgående.

God jul til alle hjælpsomme sjæle herinde - Margrete/Orø