Anderillettes
Fra : padre

Dato : 19-12-10 20:08

Jeg er i gang med julens rilletter, og tænkte at jeg ville videregive
opskriften.

Det er tidskrævende og dyrt, når man laver det af ænder, men rillettes er et
fantastisk pålæg. Selv fandt jeg tre tyske ænder til ca. 70 kr/stk i Metro

- Partér et antal ænder og afben lårene. Stil brysterne og kødet fra lårene
i kåleskabet
- Kog fond på skind, skrog, kråser, lårbenene og vinger, Fonden skal
(mindst) krydres med laurbærblade og peber. Der er flere religioner når vi
taler rillettes smag, men personligt synes jeg bedst om smagen af
laurbærblade og peber. Ét laurbærblad, hvis du bruger én and, to, hvis du
bruger tre ænder.
- Skil fedtet fra fonden og stil fedtet til side
- Reducér fonden til ca. det halve
- Skær imens bryster og lår i stumper på ca. 3x3 cm max
- Kog kødet i fonden i ca. tre timer (uden låg - fonden skal reducere
yderligere) og tilsæt en lille smule salt. Min regel er, at jeg hælder den
mængde salt, som jeg umiddelbart ville bruge, op i hånden, og så kun bruger
det halve. Husk at holde øje med at det ikke koger helt tørt
- Når kødet har kogt færdig, sådan at man kan mose det til trevler med en
træslev, smages det til med salt og peber. For mig smager de ideelle
rilletter *svagt* af peber, ikke af salt, og meget, meget svagt af
laurbærblad.
- Kødet hældes på glas og presses løst sammen, derefter hældes der fond
over, så det ikke dækker, men næsten når op til toppen. Til sidst hældes
fedtet over, så det danner låg.

--
padre