Batteriet snakker under opladning
Fra : Kasper

Dato : 18-12-10 20:03

Hej,

I starten af sommeren købte jeg et nyt batteri til min suzuki Gs500 og
købte samtidig en Ctek Xs 3600 oplader, som jeg ladede batteriet op med
uden problemer. Jeg fik godt nok toppet lidt for meget syre på, så
niveauet er liige et par mm over "upper level", men jeg har ikke oplevet
nogen problemer på de max 1 timers ture jeg har kørt.

I dag vil jeg så vedligeholds-oplade batteriet med samme oplader. Og et
par minutter efter jeg har sat opladeren til, begynder det at lyde som
om det "knitre" lidt fra batteriet - meget svagt men hørbart. Det er
ikke "elektrisk knitren" fra hvor klemmerne sidder på batteriet men det
fortsætter et par minutter efter jeg piller opladeren fra.

Er det helt normalt eller er der noget helt galt? Kan det være fordi
væske-niveauet er en smule over "upper level"?

Mvh
Kasper

Fra : Andersen [3650]

Dato : 18-12-10 21:16

Den 18-12-2010 20:03, Kasper skrev:
> [...]
>
> Er det helt normalt eller er der noget helt galt? Kan det være fordi
> væske-niveauet er en smule over "upper level"?

Det er sikkert luftudviklingen du hører.

Fra : Kasper

Dato : 18-12-10 22:42

Den 18-12-2010 21:16, Andersen [3650] skrev:
> Det er sikkert luftudviklingen du hører.

= normalt?

Fra : Carsten Matzon

Dato : 18-12-10 22:59

On 18-12-2010 22:42, Kasper wrote:

> = normalt?

Ja

--

Carsten
- K1 SV650s

Fra : Kasper

Dato : 19-12-10 19:32

Den 18-12-2010 22:59, Carsten Matzon skrev:

> Ja
>

> --
>
> Carsten
> - K1 SV650s

Jeg lod den lade op i et par timer, og så viste den fuldt opladet. Så
det gik uden problemer - Jeg er sq bare lidt af en kylling hvad angår
batterier, strøm og syre

Fra : Ivar

Dato : 18-12-10 23:13

Kasper skrev:

> = normalt?

Det er vandet i batteriet, der bliver delt i ilt og brint.
Det vil normalt kun ske hvis batteriet overoplades, eller
der laddes for kraftigt. Det skader ikke batteriet, men
det er nødvendigt at tilføre destilleret vand, hvis det bobler
i lang tid.

Ivar Magnusson

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-12-10 19:03

Kasper skrev den 18-12-2010:
> = normalt?

Kaldes osse knaldgas/brint; meget brandbart

Hans
www.zofiaoghans.dk