Jailbreake Ipone = gratis apps. Lovligt ?
Fra : Per

Dato : 17-12-10 18:43

Hej NG !

En kollega viste mig sin Iphone4 - den var jailbreaket.

Han havde så adgang til alle (tror jeg nok) apps - og de var alle gratis.

Fx. Navigon, som jeg har købt for 700 kr - lå til gratis download hos ham.
Det samme med alle andre apps.

Er det normalt at programmer bliver gratis ved jailbreak ? Er det lovligt ?

Mvh. Per

Fra : Per

Dato : 18-12-10 12:15

"Per" skrev i meddelelsen

[...]

Nej & Nej bliver alle film,musik og spil gratis fordi de ligger på nettet på
iphone er det det samme et enkelt program og du kan starte karrieren som
tyv!!!!

MV Per R

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 18-12-10 15:30

Den 17-12-2010 18:42, Per skrev:
> [...]
> ham. Det samme med alle andre apps.
>
> Er det normalt at programmer bliver gratis ved jailbreak ? Er det lovligt ?

Der er vel næppe noget galt i at jailbreake en iPhone, sådan at den kan
installere programmer uden om Itunes. Dermed bliver den jo blot
ligestillet med en PC.

Hvorvidt man så gør brug af denne mulighed til at undgå at betale for at
downloade og anvende et program, er næppe principielt anderledes end med
PC-programmer, hvor millioner af brugere har gjort brug af alternativ
download af diverse applikationer.

Juridisk er det problematisk at dele filer, som folk vil tjene penge på.
Moralsk afhænger det af en personlig vurdering fra sag til sag. Hvor
mange danskere kan helt ærligt hævde, at de aldrig nogensinde har nydt
godt af programmer uden at betale for dem?

Bjarne

Fra : Per

Dato : 18-12-10 16:08

Bjarne S Nielsen wrote:

> [...]
> Hvor mange danskere kan helt ærligt hævde, at de aldrig nogensinde
> har nydt godt af programmer uden at betale for dem?

Tak for jeres svar.

Det undrede mig blot, at en jailbreak åbner op for at alle apps. er gratis.

Det betyder vel. at alle apps´ne er crackede ?

mvh. Per

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-12-10 17:00

Per wrote:

> Det betyder vel. at alle apps´ne er crackede ?

Nej - de kan være crackede. Mange jailbreaker sikkert bare for at få
apps gratis - og disse apps som ellers skal købes på appstore er sikkert
cracket - ingen grund til andet, set fra cracker personers side, da de
jo alligevel bryder ophavsret og varemærke beskyttelse.

En jailbreaked iphone er en eksponerering af den som den lille unix
maskine den er, og en række af de små apps, der hører til brug på unix
maskine agtig måde, er udviklet fra grunden - dvs. er hverken crack
eller efterligning af noget på appstore.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 19-12-10 11:07

Den 18-12-2010 16:59, Benny Andersen skrev:

> [...]
> maskine agtig måde, er udviklet fra grunden - dvs. er hverken crack
> eller efterligning af noget på appstore.

Der kan være rigtigt gode og fornuftige grunde til at jailbreake.

Men det må være nogle særligt dyre applikationer, man er på jagt efter,
hvis det er for at få dem gratis. Mange er jo gratis/næsten gratis.

Og det virker ganske trygt at købe apps, - via Itunes altså.

Bjarne

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-12-10 02:27

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det samme med alle andre apps.
>
> Er det normalt at programmer bliver gratis ved jailbreak ? Er det lovligt

Nej, det er ikke lovligt.
Det er lovligt at jailbreake, men ikke at bryde bryde andres rettigheder.

Årsagen til at hele iPhone Apps verdenen ligger åben for jailbreakede
iPhones skyldes, den måde rettighederne administreres.
Normalt kan du kun få nye Apps gennem iTunes. Derved betaler du for App'ene,
hvid de ellers koster noget.
Da du ikke kan downloade App's fra andre kilder, kan du heller ikke snyde
producenterne for deres betaling.
Derfor er der heller ikke lagt DRM-forhindringer ind i App'sene.

Så når du jailbreaker iPhonen, kan du pludseligt installere App's uden om
iTunes. Da App'sene ikke er beskyttet yderligere, er det et stort
taselv-bord, når først telefonen er jailbreaket.
Til gengæld gør Apple, hvad der står i deres magt for at gøre livet surt for
jailbreakers og for at beskytte App'sene mod ulovlig udnyttelse. Det gør de
ved løbende at udsende opdateringer, der lukker for muligheden for jailbreak
og samtidigt tilfører iPhonen nye funktioner, så de er attraktive at hente.
Der går som regel en rum tid, førend det lykkedes at jailbreake det
opdaterede iOS, og så kører det igen.
Jailbreakers ersom regel en generation eller to bagud i iOS-version.

Fordelen ved at jailbreake er at enkelte programmer kan anskaffes, som Apple
ikke vil tillade i Appstore, og så muligheden for at anskaffe alle de gratis
betalingsapps, man gider.
Risikoen er så, at man risikerer, at nogen lægger virus i de Apps, de
faldbyder.

Not so i Appstore, hvor programmerne tjekkes grundigt, førend de tillades i
butikken.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Per

Dato : 20-12-10 08:03

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> faldbyder.
>
> Not so i Appstore, hvor programmerne tjekkes grundigt, førend de

Tak for et godt svar - jeg var ikke klar over at det hang sammen på den
måde.

Mvh. per