Problem med extern HD
Fra : Arne Poulsen

Dato : 16-12-10 10:11

Hej
Har monteret en extern HD via usb kabel på min stationære PC. Den har kørt
fint et par md., men nu mister PC momentant forbindelsen, og "finder" så HD
igen, med efterfølgende indlæsning/registrering af alle filer og fremkomst
af box "hvad skal windows foretage sig" . PC er Medion 8088 og jeg kører med
Windows XP service pack 3. Alle opdateringer er løbende indlæst. Det externe
drev er Medion, 1 TB, som nævnt connectet med usb kabel.
Håber det er rigtig gruppe, og der er en venlig og klog sjæl der vil give
mig et tip.
Med venlig hilsen
Arne

Fra : Rado

Dato : 16-12-10 11:52

On Thu, 16 Dec 2010 10:11:21 +0100, "Arne Poulsen"
<arne-poulsen@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>drev er Medion, 1 TB, som nævnt connectet med usb kabel.
>Håber det er rigtig gruppe, og der er en venlig og klog sjæl der vil give

Det første jeg ville gøre er at tjekke kabel og kabelforbindelser.
Defekt kabel eller løstsiddende stik er ofte årsagen til den slags.
Tjek også om strømforsyningsstik sidder ordentligt i.

En anden årsag kan være defekt HDD. Prøv og hør efter om den laver
kliklyde når den dropper ud. Kør en test med diskfabrikantens
diagnosteringsværktøj (kan hentes på deres hjemmeside) og se hvad den
siger. Det er dog ikke altid der er SMART support over USB , i så fald
vil testen muligvis ikke kunne oplyse om problemet.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-10 17:54

Den 16/12-2010 klokken 10:11, skrev
i <4d09d7b5$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> [...]
> nævnt connectet med usb kabel.
> Håber det er rigtig gruppe, og der er en venlig og klog sjæl der vil

Samme problem her med samme setup som dit. Eneste forskel er, at jeg har 2
stk, externe 500 GB Medion HD'er. (Indholdet på disse 2 diske er forøvrigt
identisk).

Det er kun den ene disk, der svigter.
Problemet opstår, når den skal starte op efter at have været gået i dvale.
(Dette gør den ofte ved mit brug).

Jeg har prøvct at bytte rundt på disse 2 diske - _uden_ også at bytte
kabler/USB porte.
Det er stadig den samme disk, der fejler!
Så problemet må vel ligge i disken.
Jeg har forgæves ledt efter en mulighed for at specificere, at disken ikke
må gå i dvale, men dette er tilsyneladende ikke muligt.

De fleste gange starter den selv igen - ligesom din - med scanning af alle
filer. I sjældne tilfælde kræver den en sluk/tænd, før den atter starter
op.

En lille 'pudsighed':
For nogle måneder siden 'døde' min daværende PC. Jeg hev så en ældre -
også Medion - med XP SP3 frem fra 'lageret'.
Her fejler disken ikke så ofte som før, - men den fejler stadig!

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Rado

Dato : 16-12-10 21:13

On Thu, 16 Dec 2010 17:54:21 +0100, "Kjeld Nielsen"
kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk wrote:

>Jeg har forgæves ledt efter en mulighed for at specificere, at disken ikke
>må gå i dvale, men dette er tilsyneladende ikke muligt.

Hvis den går i dvale på grund af x antal minutters inaktivitet, så kan
det her program måske hjælpe:

http://taosoft.dk/software/freeware/drivealive/

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 16-12-10 21:47

> [...]
>fint et par md., men nu mister PC momentant forbindelsen, og "finder" så HD
En sandsynlig årsag kunne være at USB porten har svært ved at levere
tilstrækkelig strøm, især hvis det er en 3.5" disk.
Du kan få kabler som kombinerer to USB porte, så de begge leverer
strøm.
Du kan også prøve at bruge en USB hub med egen strømforsyning.

Erik Helmer Nielsen

Fra : N Dude

Dato : 24-12-10 13:29

Erik Helmer Nielsen wrote.:

> [...]
> tilstrækkelig strøm, især hvis det er en 3.5" disk.
> Du kan få kabler som kombinerer to USB porte, så de begge leverer

Sikke noget eklatant vrøvl!

En 3,5 tomme disk kører på fem OG tolv volt, så det kan man slet ikke få ud
af USB porten!

Om igen, Helmer...

Fra : Rick

Dato : 29-12-10 14:12

"Erik Helmer Nielsen" wrote in message
>En sandsynlig årsag kunne være at USB porten har svært ved at levere
>tilstrækkelig strøm, især hvis det er en 3.5" disk.

Det var også min allerførste tanke: Power-problem.
Jeg har en stationær PC, hvor jeg har tilsluttet alt for meget
Jeg har især haft problemer med webcam og wacom tegneplade, som hoppede af
og på hele tiden, som kunne få mig helt op i det røde felt, indtil jeg fik
fordelt kablerne lidt ud på alle USB porte
Efter at jeg fik en skærm med USB hub, hvor skærmen leverer ekstra strøm,
har jeg slet ikke haft problemer med mine enheder mere.

- rick -

Fra : Vidal

Dato : 30-12-10 15:14

Den 29-12-2010 14:12, Rick skrev:
> [...]
> Efter at jeg fik en skærm med USB hub, hvor skærmen leverer ekstra strøm, har
> jeg slet ikke haft problemer med mine enheder mere.

Jeg havde engang en dims, der kunne digitalisere et
tv-signal. Jeg satte det til en hub, hvorefter det
promte afgik ved døden.

Nothern Light ville ikke erstatte/bytte det, da jeg var
så letsindig at fortælle sandheden om, hvordan det var
sket.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 02-01-11 13:29

Den 30-12-2010 15:13, Vidal skrev:

> Nothern Light

NorthQ

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-12-10 22:37

Arne Poulsen skrev:

> Har monteret en extern HD via usb kabel
> på min stationære PC. Den har kørt fint et
> par md., men nu mister PC momentant
> forbindelsen, og "finder" så HD igen,

Prøv at sætte den til en anden pc, bare for at
se hvordan det går.

Du skal bruge udelukkelsesmetoden her, går
det godt, er det din pc der er noget galt med.

Næste skridt er at finde ud af om det er selve
harddisken - eller elektronikken i boksen.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Arne Poulsen

Dato : 23-12-10 17:14

> [...]
> det godt, er det din pc der er noget galt med.
>
> Næste skridt er at finde ud af om det er selve
> harddisken - eller elektronikken i boksen.

Tak til alle for svar. Jeg har nu forsøgt mig med at skifte rundt mellem de
forskellige USB udgange på min PC. Der er 6 i alt, og det ser efterhånden ud
som den jeg nu bruger er mere stabil end de andre. Hard disk' en har jo egen
strømforsyning, så det kan vel ikke være manglende kapacitet på usb stik i
pc, -- eller måske?

Hard disken går i "sleep mode" når den ikke bruges, samt når jeg stopper pc.
og det er også mit ønske. Enkelte gange spinner den dog fortsat lystigt
videre efter jeg har stopppet min pc, og jeg har derfor mistanke om at der
er noget af styresystemet inde i den eksterne hard disk som ikke kører
stabilt. Måske Medion ikke egner sig som ekstern hard disk, og derfor må
"ned graderes" til disk der kan bruges til sikkerhedskopi.

Ønsker alle der svaret en glædelig jul

Med venlig hilsen

Arne

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-12-10 22:00

Arne Poulsen skrev:

> Jeg har nu forsøgt mig med at skifte rundt
> mellem de forskellige USB udgange på min
> PC.

Jeg spurgte ind til:

> Hard disken har jo egen strømforsyning, så
> det kan vel ikke være manglende kapacitet på
> usb stik i pc, -- eller måske?

Det har ikke noget med det at gøre - den skal
kunne køre på alle usb-porte på alle forskellige
pc'er.

> Hard disken går i "sleep mode" når den ikke
> bruges

Gør den også det på en anden pc? Det kan
måske slås fra.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-10 23:57

Den 16/12-2010 klokken 21:12, skrev
Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
i <44skg698jc93481hj4ls2f919el458n0rj@4ax.com>:

> Hvis den går i dvale på grund af x antal minutters inaktivitet, så kan
> det her program måske hjælpe:

> http://taosoft.dk/software/freeware/drivealive/

Alle tiders! Tak.
Det er tilsyneladende lige det, jeg skal bruge.

Ved godt, at jeg burde oprette en ny tråd i en anden gruppe, men nu prøver
jeg lige, når vi nu er ved de små smarte programmer:

Kender du et program, der viser en lille lysende indikator på
skrivebordet, når den interne disk arbejder?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Rado

Dato : 17-12-10 01:36

On Thu, 16 Dec 2010 23:57:28 +0100, "Kjeld Nielsen"
kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk wrote:

>Kender du et program, der viser en lille lysende indikator på
>skrivebordet, når den interne disk arbejder?

DiskMon har en indikator der lægger sig i trayet, den aktiveres via
Options menuen, eller Ctrl+M:

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896646.aspx

Ved dog ikke om den virker i Vista eller Win 7.

Hvis du kun har brug for indikatoren, kan du slå Capture fra, så
bruger den ikke så mange ressourcer.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-10 01:57

Den 17/12-2010 klokken 01:36, skrev
i <gmalg610vi9bad5o421dp7mvmjhuto7mkv@4ax.com>:

> DiskMon har en indikator der lægger sig i trayet, den aktiveres via
> Options menuen, eller Ctrl+M:

> http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896646.aspx

> Ved dog ikke om den virker i Vista eller Win 7.

Ih, mange tak!
Den skal bruges på en ældre og lidt sløv pc.
Det er irriterende, når man ikke liiige ved, om det er disken, den venter
på, når noget går langsomt. (Den får snart noget mere ram).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : N Dude

Dato : 24-12-10 13:26

Arne Poulsen wrote.:
> opdateringer er løbende indlæst. Det externe drev er Medion, 1 TB,
> som nævnt connectet med usb kabel.

Samme disk, samme problem her. Endda på fem forskellige maskiner. Der er
åbenbart problemer med denne model. Min er fra marts i år.

Jeg har egentlig fået en adresselabel fra Medion, men har ikke gidet trave
på posthuset.

Min er en MD90131.25 er det den du har?

Fra : Arne Poulsen

Dato : 26-12-10 09:42

> Min er en MD90131.25 er det den du har?

Det er ikke helt samme nr.
Min HD er Medion HDDrive 2 Go external Hard Disk Drive 1 TB
Den hedder MD90138.05. Jeg købte den i okt. måned.
Som nævnt kommer fejlen ikke så ofte nu, ( et par gange i timen ) .
Det skerogså den ikke stopper
når jeg lukker PC, - hvilket jeg altid gør når jeg er færdig med at bruge
den.
Jeg vil overveje om jeg orker at indsende til rep. Hvis den kun fejler en
gang imellem er der måske ingen service fra Medion.
Mine 5 stjerner til Medion falmer lidt.

Tak for svar

Med venlig hilsen
Arne

Fra : emjeppesen

Dato : 26-12-10 11:59

Arne Poulsen skrev:

>Jeg vil overveje om jeg orker at indsende til rep. Hvis den kun fejler en
>gang imellem er der måske ingen service fra Medion.
>Mine 5 stjerner til Medion falmer lidt.

Ring til deres glimrende support og spørg, hvad du skal gøre.
du får højest sandsynligt en ny HD
Hilsen emj