Pris på lysleder og rør
Fra : Leif Neland

Dato : 11-12-10 02:11

Bare for sjovs skyld, kunne jeg tænke mig at vide, hvad det koster at
trække lysleder "ude på landet".

Jeg har fået pris på gravearbejde.

Der er 5km i luftlinie fra centralen, over marker = 5000m*35kr/m i
nedpløjning + 20m under veje á 350kr/m = 182kkr

Hvad koster 5km plastrør og 5km lysleder?

Og udstyr?

I stedet for at købe et modeltog, man kan sidde i, når jeg vinder i
lotto, vil jeg hellere drømme om min egen fiber

Leif

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-10 16:30

On 2010-12-11 02:10:33 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk> said:

> [...]
>
> I stedet for at købe et modeltog, man kan sidde i, når jeg vinder i
> lotto, vil jeg hellere drømme om min egen fiber

Jeg tror det er billigere at få et radiolink, men det forudsætter, at
der i nærheden af dig, og tæt ved cetralen kan opsættes to
parabolantenner, som kan se hinanden.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Arne Keller

Dato : 11-12-10 18:40

Sjov opgave, men nok lidt større end du tror

Det er ikke så let at give rigtige priser da denne type opgaver ofte
udføres i store projekter eller i lange aftaler.

Men rør koster vel 30 kr/m skulle jeg tro

Kabel fås i mange kvaliteter og priser men gæt på 50 kr/m

Derudover skal du tinglyse dit rør og lave aftale med alle grundejere på
kablets vej.

Kablet afsluttes i fiberskuffer i begge ender og pigtails skal sættes på
enderne, samt gennemmåling så man ved at kablet, splejsninger og
kontakter fungerer.

Så skal du jo nok leje plads hos operatøren for at have din fiberskuffe
i hans rack.

Jeg ville få en pris fra en af de store installatører som ved hvordan
man laver denne type installationer korrekt, dette er ret vigtigt hvis
man ikke selv har kundskaber til at lave kontrol af den leverede
installation.

Med hensyn til udstyr kan du anvende en almindelig switch med fiber
interface i din ende, i operatørens ende er det vigtigt at du ikke
bruger fór meget plads da du så også skal betale for det

Operatøren kan sikkert levere fibersignalet som 1000Base-fx eller
lignende til dig, det er sikkert billigere end at have eget aktivt
udstyr der.

Vend endelig tilbage hvis du behøver flere indput.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-12-10 21:56

On 2010-12-11 18:40:13 +0100, Arne Keller <arne@kellernet.org> said:

> Sjov opgave, men nok lidt større end du tror

Leif ka' da bare gå ind på TDC's erhvervs-sektion, der burde han kunne
finde nogle priser på, hvad det koster at få leveret en hel masse
båndbredde.

Og så kan jeg lige tilføje, at min søns firma som ligger inde på Gammel
Torv har et lyslederkabel, der giver dem 100/100 Megabit, og jeg har
hyppigt prøvet den forbindelse, og jeg må sige, at til det meste, så
føles den ikke ret meget hurtigere end min egen 20/5 Megabit linje, det
er kun ved up- og download af store filer, at kan mærke den helt store
forskel, og så kan man stadig støde ind i servere, hvor der er
flaskehalse.

Fra : Leif Neland

Dato : 13-12-10 16:06

> Leif ka' da bare gå ind på TDC's erhvervs-sektion, der burde han kunne
> finde nogle priser på, hvad det koster at få leveret en hel masse
> båndbredde.

Nu var det også lidt en akademisk øvelse, for at få en begrundelse på
"Hvorfor f.. kommer der ikke snart fiber herud, hvor dyrt kan det være?"

Men, hvis TDC bare, som det rygtes, vil etablere en "undercentral" i den
nærmeste landsby, så vil der "kun" være 2.3km, og så må kobberet da kunne
trække lidt mere.

Leif