Hvad skal en ISP levere?
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-12-10 09:41

I de gode gamle dage (90'erne) kunne man regne med, at en internetadgang for
private inkluderede følgende:

1) Egentlig internetadgang
2) DNS server
3) SMTP server
4) mail konto
5) hjemmeside
6) usenet server

Nu er både 4, 5 og 6 efterhånden ved at blive droppet. Fullrate inkluderer
det i alle fald ikke. Kan man forestille sig, at ISP'erne heller ikke har
egen DNS, men blot henviser til openDNS? Og at SMTP-serveren droppes, for
kunderne kan jo bare bruge gmail? Måske nogle udbydere allerede er så
"langt" ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-12-10 09:53

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> crashed Echelon writing

> [...]
> egen DNS, men blot henviser til openDNS? Og at SMTP-serveren droppes,
> for kunderne kan jo bare bruge gmail? Måske nogle udbydere allerede er

DNSen når nok ikke så langt, i hvert fald ville det blive en central dansk
DNS af hensyn til Politiets Internetfilter og PirateBay.

--
Bjarke Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-12-10 10:29

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> writes:

>DNSen når nok ikke så langt, i hvert fald ville det blive en central dansk
>DNS af hensyn til Politiets Internetfilter og PirateBay.

Ingen af delene har nogen relevans for DNS-servernes placering.

Politiets filter er det frivilligt at deltage i. Ret beset gælder
kravet om spærring af Pirate Bay stadig kun Telenor. De andre ISP'er
behøver ikke blokere adgangen til Pirate Bay, men de gør det for at
undgå at få en sag på halsen. Hvordan de blokerer for den, hvis de
beslutter sig for at gøre det, er også helt frivilligt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-12-10 14:14

> I de gode gamle dage (90'erne) kunne man regne med, at en internetadgang
> for private inkluderede følgende:
> 1) Egentlig internetadgang
> Måske nogle udbydere allerede er så "langt" ?

Jeg har valg isp efter 1)

2) Bruger alligevel OpenDNS

3) Har mailkonti flere steder - både privat og arbejde. Det er noget bøvl at
skifte imellem forskellige mailservere afhængigt af hvilket netværk man er
på (i,e hjemme, arbejde, færge/McDonalds osv)

4) Har haft eget domæne i mange år efterhånden. Så er jeg ikke afhængigt af
skiftende isp's - hvoraf en jo har vist at bare fordi man har haft en
email-konti hos dem i mange år kan man da godt sælge domænet det ligger på

5) Koster heller ikke meget at købe løst

6) Sunsite gør det fint for mig - desværre udkonkurrerer diverse mere eller
mindre flygtige fora jo usenettet

7) IP telefoni - også købt løs og ikke bundet på ISP

Men dermed ikke sagt at jeg vil kunne lokkes til at købe en bakke hos en ISP
der gav andet end bare internetforbindelsen ...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-12-10 15:58

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> 3) Har mailkonti flere steder - både privat og arbejde. Det er noget bøvl
> at skifte imellem forskellige mailservere afhængigt af hvilket netværk man
> er på (i,e hjemme, arbejde, færge/McDonalds osv)

Så du bruger SMTP der følger med mailhotel eller har du egen SMTP sat op
derhjemme?

> 6) Sunsite gør det fint for mig - desværre udkonkurrerer diverse mere
> eller mindre flygtige fora jo usenettet

Ja og det tager en evighed at følge med i om der er nyt, hvilket betyder at
man ikke får gjort det. Nyhedsgrupper kan man jo checke lynhurtigt.

Fra : Anders Majland

Dato : 13-12-10 23:02

> Så du bruger SMTP der følger med mailhotel eller har du egen SMTP sat op
> derhjemme?

Yep, både private konti og abejdsemail senders via de respektive
mailhotellers smtp servere - blot på på non standard porte.

Forsøger at minimere strømforbruget hjemme og en smtp server der kan
håndtere "store" email bruger hurtigt for mere i strøm end jeg kan få
mailhotel for i byen. Bruger mxhotel.dk privat.

/A

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-12-10 22:47

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> ikke blokere adgangen til Pirate Bay, men de gør det for at undgå at få
> en sag på halsen. Hvordan de blokerer for den, hvis de beslutter sig for

Fra Højesteret kendelsen
=====
Telenor har valgt at opfylde forbuddet og påbuddet ved at blokere
adgangen til hjemmesiden på DNS-niveau. De indkærede har erklæret, at den
nævnte blokering er tilstrækkelig til at opfylde forbuddet, og at de
indkærede, hvis de ønsker at forpligte Telenor til at anvende en an-
den form for blokering, må anlægge en ny fogedforbudssag, hvor der på ny
skal foretages en proportionalitetsvurdering.
====

Telenor er ikke pålagt andet end at deres egen DNS resolver skal svare
forkert.

Man kan diskutere om Telenor kan nedlægge deres egne DNS resolvere, og
konfigurere routerne eller DHCP serverne (bruger Telenor DHCP?) til at
bruge OpenDNS eller Google DNS i stedet for, men det vil nok være at
udfordre grænserne for kendelsen lidt for kraftigt.

Med de nuværende model er alle tilsyneladende glade.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-12-10 22:49

Uffe Kousgaard wrote:

> 3) SMTP server
> 4) mail konto

Det kan give mening at droppe disse ting, da man så slipper for en del af
logningsbyrden.

--
Jesper Lund

Fra : Stone

Dato : 11-12-10 07:29

> [...]
> egen DNS, men blot henviser til openDNS? Og at SMTP-serveren droppes, for
> kunderne kan jo bare bruge gmail? Måske nogle udbydere allerede er så
Jeg har bestilt Fullrate ,så kan jeg forstå at så får jeg heller ikkeDNS
server, SMTP server med til mit fullrate havde regnet med at jeg kunne
bruge min gamle mail bare sat op med deres DNS server, SMTP server. får
jeg 2 og 3 med eller er det udlukket

Mvh steen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-12-10 09:21

"Stone" <Brol@ofir.dk> wrote in message

> Jeg har bestilt Fullrate ,så kan jeg forstå at så får jeg heller ikkeDNS
> server, SMTP server

Begge dele følger med. Bare rolig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-10 11:45

Uffe Kousgaard skrev:

> I de gode gamle dage (90'erne) kunne man regne med, at en internetadgang for
> private inkluderede følgende:

> 1) Egentlig internetadgang
> 2) DNS server

Her stopper festen for mit vedkommende. Jeg har Waoo. Jeg har
imnidlertid koblet om til OpenDNS, men man kan jo ikke undvære en
DNS-server til at begynde med. Jo bevares, nørder kan talkoderne
i hovedet, men ellers ...

> 3) SMTP server
> 4) mail konto
> 5) hjemmeside

Det klares med et webhotel.

> 6) usenet server

Og der gik jeg over til Dotsrc.org dengang min tidligere ISP
nedlagde deres newsserver.

> Nu er både 4, 5 og 6 efterhånden ved at blive droppet. Fullrate inkluderer
> det i alle fald ikke. Kan man forestille sig, at ISP'erne heller ikke har
> egen DNS, men blot henviser til openDNS?

Ja.

> Og at SMTP-serveren droppes, for kunderne kan jo bare bruge gmail?

Hvorfor reklamere for Gmail? Der er andre muligheder.

> Måske nogle udbydere allerede er så "langt" ?

Ja.

PS. For en sikkerheds skyld: Jeg har ingen problemer med at der
findes ISP'er med minimal service. Det er jo sådan set det er er
definitionen på en ISP - de leverer internetadgang. Før i tiden
ville folk jo bare være gået helt i stå hvis der ikke var andet,
men verden har ændret sig.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-12-10 13:03

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvorfor reklamere for Gmail? Der er andre muligheder.

Havde du forestillet dig, at jeg skulle remse alle mulige gratis e-mail
muligheder op?

Ind imellem er dine kommentarer simpelthen for dumme, Bertel. Prøv at skrive
et indlæg, læg det i "draft", kom tilbage 12 timer senere og overvej om det
er stadig er værd at sende. Du vil blive overrasket over, hvor meget den
procedure kunne filtrere fra.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-10 12:35

Uffe Kousgaard skrev:

> Havde du forestillet dig, at jeg skulle remse alle mulige gratis e-mail
> muligheder op?

Næ. Jeg skrev "andre muligheder". Prøv med det.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-12-10 23:26

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> Næ. Jeg skrev "andre muligheder". Prøv med det.

Nævn bare een, der tilbyder noget der ligner alle de funktioner som
følger med en Gmail konto.

(Citanter rettet/tilføjet)

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-12-10 00:16

Den 12-12-2010 23:25, Axel Hammerschmidt skrev:

> Nævn bare een, der tilbyder noget der ligner alle de funktioner som
> følger med en Gmail konto.

Hvilke funktioner er overhovedet relevant?

- Chano Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-12-10 03:08

Chano Andersen <sunsite092009@chanoandersen.dk> wrote:

> Hvilke funktioner er overhovedet relevant?

SSL og bedre integration med Google's andre tjenester bl.a "alerts" -
f.eks.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Chano Andersen

Dato : 15-12-10 19:10

Den 15-12-2010 03:07, Axel Hammerschmidt skrev:
> SSL og bedre integration med Google's andre tjenester bl.a "alerts" -
> f.eks.

Hvordan adskiller det sig fra f.eks. Live.com, og outlook.com? Eller
Yahoo mail?

(Indrømmet, længe siden jeg har brugt nogle af ovenstående)

- Chano Andersen.

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-12-10 22:07

> Det klares med et webhotel.

SMTP via et webhotel er ikke altid en mulighed, visse udbydere nyder at
blokere muligheden for at kontakte eksterne mailservere...

> PS. For en sikkerheds skyld: Jeg har ingen problemer med at der
> findes ISP'er med minimal service. Det er jo sådan set det er er
> definitionen på en ISP - de leverer internetadgang. Før i tiden

Definitionen af en ISP er en Internet Service Provider. En der tilbyder
itnernet services. Jeg ville personligt også placere web- og mail
hoteller i den kategori, ligesom Google også ville passe fint..

Hvad du omtaler er mere en internet adgangsleverandør, som jeg skulle
mene minimum bør levere IP forbindelse, DNS service og SMTP service.

- Chano Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-12-10 22:44

Chano Andersen <sunsite092009@chanoandersen.dk> writes:

>SMTP via et webhotel er ikke altid en mulighed, visse udbydere nyder at
>blokere muligheden for at kontakte eksterne mailservere...

Findes der rent faktisk udbydere, der blokerer SMTP Submission
(port 587)?

Det er en *meget* udbredt misforståelse, at klienter skal bruge
port 25 til at sende mail fra. Det skal de ikke - port 25 er til
kommunikation mellem mail-SERVERE. Klienter skal sende mails
til deres mailservers port 587.

http://www.ietf.org/rfc/rfc4409.txt har yderligere information.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-12-10 00:18

Den 12-12-2010 22:43, Klaus Ellegaard skrev:

> kommunikation mellem mail-SERVERE. Klienter skal sende mails
> til deres mailservers port 587.
>
> http://www.ietf.org/rfc/rfc4409.txt har yderligere information.

Hvor mange har rent faktisk implementeret den RFC?

- Chano Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-12-10 08:50

>Hvor mange har rent faktisk implementeret den RFC?

Meget få, men jeg ville nok undlade at købe internet-services
af folk, der har så lidt forstand på internet, at de ikke har
implementeret den.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-12-10 18:36

Den 14-12-2010 08:49, Klaus Ellegaard skrev:

> Meget få, men jeg ville nok undlade at købe internet-services
> af folk, der har så lidt forstand på internet, at de ikke har
> implementeret den.

Og hvem kan man så vælge?

- Chano Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-12-10 20:16

>Og hvem kan man så vælge?

Dunno... jeg har valgt mig selv. Jeg kender den godt

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-10 13:32

Chano Andersen skrev:

> SMTP via et webhotel er ikke altid en mulighed, visse udbydere nyder at
> blokere muligheden for at kontakte eksterne mailservere...

Hvis de gør det, har de deres egen SMPT-service.

--
Bertel

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-12-10 15:54

Chano Andersen kom med denne ide:
> SMTP via et webhotel er ikke altid en mulighed, visse udbydere nyder at
> blokere muligheden for at kontakte eksterne mailservere...

Så må de vel blive en konflikt ved TDC

Er du mailkunde hos en anden udbyder end TDC, skal du anvende denne
udbyders mailserver.
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=11378

Det er nogen tid siden de blokerede for at jeg kan bruge mine
@get2net.dk som afsender
http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=23851

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-12-10 22:58

Klaus Ellegaard wrote:

> Findes der rent faktisk udbydere, der blokerer SMTP Submission (port
> 587)?

Nej ikke mig bekendt, men der findes webhoteller som har deres SMTP
submission til at køre på port 25 (og kun der).

--
Jesper Lund

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-12-10 23:26

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

>Nej ikke mig bekendt, men der findes webhoteller som har deres SMTP
>submission til at køre på port 25 (og kun der).

Man skulle måske starte med at give dem et hint om standarderne på
detder internet-noget

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-10 13:32

Klaus Ellegaard skrev:

> Man skulle måske starte med at give dem et hint om standarderne på
> detder internet-noget

Måske - men mange mailprogrammer bruger jo port 25 som standard,
så ret meget ville bryde sammen hvis man ændrede det. Min udbyder
blander sig slet ikke.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 12-12-10 23:26

Fra : N/A

Dato : 12-12-10 23:26

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-12-10 20:59

> Dunno... jeg har valgt mig selv. Jeg kender den godt

Klasse kommentar

Thomas