Støbeform til æg!
Fra : Hauge

Dato : 08-12-10 20:22

Hejsa

Hvor køber man, hvis det er muligt, en to-delt støbeform til æg?

Jeg vil gerne lave skiden-æg til dessert, der selvfølgelig ikke skal
være hårdkogte æg med sennepssovs, men en ægte dessert, så folk bliver
overraskede

Mvh Hauge

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 08-12-10 21:24

On Wed, 08 Dec 2010 20:21:47 +0100, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg vil gerne lave skiden-æg til dessert, der selvfølgelig ikke skal
>være hårdkogte æg med sennepssovs, men en ægte dessert, så folk bliver

Hej

Kunst og køkkentøj vil jeg tro,
http://www.kunstogkokkentoj.dk/items.php?vgid=509

/Bjarne

Fra : Max

Dato : 08-12-10 21:48

Hej Hauge

> Hvor køber man, hvis det er muligt, en to-delt støbeform til æg?

Panduro Hobby, men det er måske sæsonvare som de
kun har til påske.

Max

Fra : Hauge

Dato : 11-12-10 12:51

Den 08-12-2010 20:21, Hauge skrev:
> Hvor køber man, hvis det er muligt, en to-delt støbeform til æg?

Jeg takker for svarene, omend sådanne forme ikke er specielt billige.

Mvh Hauge

Fra : cykelsmeden

Dato : 11-12-10 13:41

Den 11-12-2010 12:50, Hauge skrev:

> Jeg takker for svarene, omend sådanne forme ikke er specielt billige.
>
> Mvh Hauge
Har lige siddet og ledt efter noget specielt "porcelænsgips" til
støbning af figurer. I den forbindelse var der adskillige tilbud på
2komponent siliconegummi til fremstilling af støbeforme. måske det var
en vej?

//finn

Fra : Max

Dato : 11-12-10 14:04

Hej Finn

> Har lige siddet og ledt efter noget specielt "porcelænsgips" til
> støbning af figurer. I den forbindelse var der adskillige tilbud på

Et handelsnavn for den slags gips er "Ceramofix".

Max

Fra : cykelsmeden

Dato : 11-12-10 20:12

Den 11-12-2010 14:04, Max skrev:
> Et handelsnavn for den slags gips er "Ceramofix".

Tak!

kender du produktet?

Min far lavede en del julenisser, hvor de første 10 var alm. gips.
De næste par hundrede var i noget han kaldte "porcelænsgips".
De vejer næsten det dobbelte, er enormt hårde og har en noget mørkere -
leragtig farve.
Nu fandt jeg siliconeformene, og kunne selv tænke mig at prøve, men det
ska' sg' vær' det rigtige pro-materiale

//finn

Fra : Max

Dato : 11-12-10 23:03

Hej Finn

> Tak!

Velbekomme

> kender du produktet?

Ja, det er som at arbejde med gips, men det giver en meget
glattere overflade, og så kan figurene tåle at stå ude i regn
og frost uden problemer. Men jeg har da også støbt med
almindelig cement og Alfix, det virker også fint. Jeg har
været på jagt efter noget Polymerbeton til at støbe med,
det minder om glasfiber. Men det kan jeg kun finde i
tyskland og i store mængder.

Max

Fra : Hauge

Dato : 11-12-10 14:11

Den 11-12-2010 13:41, cykelsmeden skrev:
> [...]
> støbning af figurer. I den forbindelse var der adskillige tilbud på
> 2komponent siliconegummi til fremstilling af støbeforme. måske det var

Det er også det samme jeg er kommet frem til, så får man også en
størrelse der passer med et ægte! æg, og ikke et der er fra en struds

Tak for forslaget.

Men kan da se, at det vil knibe at nå at lave støbeform og få øvelse i
at lave æg, inden nytårsaften, så det må blive engang senere.
Det var selvfølgelig en god idé til dessert til en påskemiddag, når den
tid er.
Godt man har fået indkøbt en del fra Texturas, så der kan leges.

Mvh Hauge

Fra : H@nsen

Dato : 18-12-10 12:00

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg vil gerne lave skiden-æg til dessert, der selvfølgelig ikke skal være
> hårdkogte æg med sennepssovs, men en ægte dessert, så folk bliver

Det kommer jo an på hvordan du vil lave dine dessert-æg.
Jeg har set en opskrift,- husker ikke hvor og præcis hvordan, men det var
noget med at udpuste nogle æg og ved hjælp af en sprøjte først skylle
æggeskallen invendig, derefter sprøjte "noget" måske noget trøffelmasse
eller lignende ind i ægget. Massen stivner du piller ægget... Enten piller
du selv ægget og overtrækker med hvid chokolade eller du serverer ægget i
skallen og lader gæsten pille det og vupti ligger der et lækkert dessertæg
indeni.

Fra : Hauge

Dato : 18-12-10 12:03

Den 18-12-2010 11:59, H@nsen skrev:
> Det kommer jo an på hvordan du vil lave dine dessert-æg.

Jeg vil lave det, så de har samme tekstur som et "ægte" æg, så det
ligner og har samme konsistens som et kogt æg.
Det skal særveres som skidenæg, dvs. som pillet i en vanilje-lignende
sovs, så man ser ikke 100% overfladen af æg.
Men det er meningen, at når man gennemskærer ægget, så skal der være en
blomme i midten, der er svagt flydende, som smilende æg.
Men det skal selvfølgelig ikke smage som æg ;)

Takker for idéen.

Mvh Hauge