Brød - hvad gør jeg galt?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-12-10 13:28

Hej alle sammen,

Jeg eksperimentere stadig med mine brødopskrifter og jeg har efterhånden
fundet en favorit, hvad smag angår, men skorpen blive lige vel kraftig. Hvad
mon jeg gør forkert?

jeg tager til et brød, 400 gr hvedemel og 100 gr rugmel, 2½ dl vand, 25 gr
gær, 1 dl olivenolie, en lille teske salt og en halv teske sukker og mens
jeg blander tilsætter jeg yderligere ca. 100 gr hvedemel, indtil dejen
slipper fint og selv kan stå.

Så former jeg og snitter mit brød og drysser det med lidt mel og lader det
hæve ved stuetemperatur i ca. 2 timer og nu er det 3 gange så stort.

Efterfølgende bager jeg ved 220 grader i ca. 30 min. og brødet bliver til et
dejligt velsmagende brød, men ofte bliver skorpen altså temmelig kraftigt.

Hvad kan dette skyldes? Er det for høj temperatur, eller er det for lang
bagetid, eller er der en anden faktor der spiller ind?

Mvh

KA

Fra : cykelsmeden

Dato : 08-12-10 14:32

Den 08-12-2010 13:28, Klaus Andersen skrev:
> [...]
>
> Hvad kan dette skyldes? Er det for høj temperatur, eller er det for lang
> bagetid, eller er der en anden faktor der spiller ind?

jeg plejer at smøre skorpen med mælk/vand/kaffe og skære et par sår,
inden den går i ovnen!
- ellers stort set samme process.

//finn

Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-12-10 15:13

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> jeg plejer at smøre skorpen med mælk/vand/kaffe og skære et par sår, inden
> den går i ovnen!
> - ellers stort set samme process.

Jeg ridser det også lige så det kan åbne sig, men har ikke prøvet at smøre
det med noget, tror jeg vil prøve at med mælk.

Som regel ser det nogenlunde sådan her ud: http://gratisupload.dk/vis/53332/

Mvh

KA

Fra : Preben

Dato : 08-12-10 16:15

Den 08.12.2010 kl. 13:28 skrev Klaus Andersen <klaus_andersen@yahoo.com>:

> Hvad kan dette skyldes? Er det for høj temperatur, eller er det for lang
> bagetid, eller er der en anden faktor der spiller ind?

Det lyder som for høj temperatur. Er du sikker på, at ovnen kun er 220
grader?

--
mvh/Preben

Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-12-10 21:21

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vnehzodbqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

> bagetid, eller er der en anden faktor der spiller ind?

Det lyder som for høj temperatur. Er du sikker på, at ovnen kun er 220

Hmm... kan være jeg skal prøve mig frem med lidt lavere temperaturer

Mvh

KA

Fra : cykelsmeden

Dato : 08-12-10 21:47

Den 08-12-2010 21:21, Klaus Andersen skrev:
> Hmm... kan være jeg skal prøve mig frem med lidt lavere temperaturer
kontroller ovnens med et løst ovntermometer til få kr.
//finn

Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-12-10 22:14

> kontroller ovnens med et løst ovntermometer til få kr.
> //finn

Det er en rigtig god idé smed

Mvh

KA

Fra : Otto

Dato : 14-12-10 22:15

Klaus Andersen a écrit :
> [...]
>
> Hvad kan dette skyldes? Er det for høj temperatur, eller er det for lang
> bagetid, eller er der en anden faktor der spiller ind?

Jeg bager 4 brød ad gangen.
Jeg har vand i en bakke i bunden, så brødet får damp under bagningen.
220 minutter i 15 minutter, herefter en halv time på 200 grader.
Jeg bruger min egen surdej + 5 gram frisk gær, min 12 timer hævning.
Dejens tråde skal være lange.
Hvorfor bruger du så meget olie?
Har du prøvet med lidt mere vand i dejen?