inspiration og vejledning
Fra : Henning

Dato : 09-12-10 00:25

Hej NG.

håber i kan pege mig i den rigtige retning. Jeg er lige startet på et
lille hobby projekt på et område, hvor jeg ikke er forfærdelig velbevandret.

Formålet er ganske enkelt at få min gamle Dell Latitude L400 til at
boote op som en X-workstation.
Grunden til projektet er at pc'en ganske enkelt ikke har resourcer nok
til at arbejde fornuftigt (PIII - 256MB). Den har både været brugt med
windows 2000 og XP og diverse linux varianter, men hvis man bare
forsøger at åbne et link i mailprogrammet begynder den at råpage.

Jeg har derfor rodet lidt med LTSP på en aflagt desktop. Selvom der er
lang vej igen har jeg fået det basale op at køre. Og jeg kan connecte
til LTSP serveren både fra diverse test vm og også fra Dell pc'en. Dette
dog kun sålænge jeg anvender det interne 10/100 netkort.

Det jeg gerne vil opnå er at kunne bruge den som "sofapc", trådløst med
pcmcia kortet (TP-Link TL-WN310G).

Jeg har ikke rigtig nogen ideer men forestiller mig at jeg skal have
installeret et minimumssystem på pc'en, der kan loade driveren til
pcmcia kortet, starte netkortet, forbinde til mit AP og derfra enten
starte en session op mod serveren eller hvis det er muligt foretage en
PXE boot herfra. Da pc'en hverken er udstyret med floppy eller cdrom og
heller ikke kan boote fra USB, skal installationen af minisystemet enten
ske via PXE eller fra et allerede kørende system windows/linux.

al information/links/vejledninger vil blive modtaget med stor
taknemmelighed.

/Henning

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 07:19

Henning <noname@nohost.invalid> writes:

> PXE boot herfra. Da pc'en hverken er udstyret med floppy eller cdrom
> og heller ikke kan boote fra USB, skal installationen af minisystemet
> enten ske via PXE eller fra et allerede kørende system windows/linux.

Da jeg rodede med Knoppix for et par år siden, var der en kommando til
at få den til at fungere som PXE-server til at boote sit medie.

Måske var det en måde at komme i luften på, hvis du kan køre en Knoppix
"andetsteds" først?

Fra : Henning

Dato : 09-12-10 08:08

On 2010-12-09 07:18, Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 wrote:

> [...]
> at få den til at fungere som PXE-server til at boote sit medie.
>
> Måske var det en måde at komme i luften på, hvis du kan køre en Knoppix

Tak for indsparket. Jeg er bange for at jeg ikke helt har forstået
detaljerne. Det er det at du dels snakker om en Knoppix PXE-server og
dels om at få den til at boote sit medie.

Jeg har pt en PXE server kørende til LTSP projektet men også til diverse
test boot/installation. Men har jeg forstået dig korrekt at hvis jeg
installerer Knoppix på laptop'en, skulle jeg kunne konfigurere den til
en eller anden form for init tilstand hvor den efter boot går i PXE
klient mode?

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 09-12-10 14:14

On Thu, 09 Dec 2010 00:24:44 +0100, Henning wrote:

> [...]
> til LTSP serveren både fra diverse test vm og også fra Dell pc'en. Dette
> dog kun sålænge jeg anvender det interne 10/100 netkort.
Læs på hvordan boot-processen foregår med LTSP, det vil gøre det lettere
at forstå opgaven.

> Det jeg gerne vil opnå er at kunne bruge den som "sofapc", trådløst med
> pcmcia kortet (TP-Link TL-WN310G).
Du kan ikke PXE-boot med et trådløst kort, da der ikke er driver til det
i pxe-boot-image. Dem jeg har der kører pxe-boot her funktionaliteten
indbygget i netkortet (kablet forbindelse).

> [...]
> heller ikke kan boote fra USB, skal installationen af minisystemet enten
> ske via PXE eller fra et allerede kørende system windows/linux.
Du er inde på noget rigtigt, men det virker som om du ikke helt har
forstået konceptet. Mit forslag er at du læser hvordan de gør hos LTSP og
så lader være at bruge det, det kommer alligevel aldrig til at virke med
trådløst net.

Jeg kører diskløse med vnc, så kan man slukke clienten, tænde den igen og
de programmer man havde kørende kører stadig. Det virker med en 200MHz K6
med 32MB RAM.

På server skal du altså have vnc-server kørende og installeret alle
programmer clienten skal kunne køre, X-server er ikke nødvendig, men en
windowmanager er en god ide.

PÃ¥ din laptop skal du have en simpel installation med driver til netkort,
en X-server og vncviewer. Windowmanager kan undværes.

Tomas

Fra : Henning

Dato : 09-12-10 22:01

On 2010-12-09 14:14, Tomas Pedersen wrote:

> [...]
> så lader være at bruge det, det kommer alligevel aldrig til at virke med

Som jeg indledte med, er jeg rimelig nybegynder på området. Jeg opgiver
så tanken om at pxeboote trådløst.
> Jeg kører diskløse med vnc, så kan man slukke clienten, tænde den igen og
> de programmer man havde kørende kører stadig. Det virker med en 200MHz K6
> med 32MB RAM.

Havde ikke overvejet at vnc kunne bruges på denne måde. Hvordan vil det
være muligt at lave et flerbruger setup (vnc serveren er vel system wide
eller hür)
> [...]
>
> PÃ¥ din laptop skal du have en simpel installation med driver til netkort,
> en X-server og vncviewer. Windowmanager kan undværes.
Kunne ende med et setup, hvor jeg anvender det eksisterende setup
(ubuntu), når den skal køre stdalone, og så booter i recovery mode, når
jeg vil bruge den som VNC klient. Evt burde der vel også være memory nok
til at køre vnc ovenpå ubuntu installationen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 16:33

Henning <noname@nohost.invalid> writes:

> Tak for indsparket. Jeg er bange for at jeg ikke helt har forstået
> detaljerne. Det er det at du dels snakker om en Knoppix PXE-server og
> dels om at få den til at boote sit medie.

1) Du booter på en Knoppix.
2) Du kører en kommando på bemeldte Knoppix som aktiverer det nødvendige
software og der kører herefter en PXE-server på din Knoppix.
3) Denne PXE-server er som standard konfigureret til at klienterne
booter på samme Knoppix som du kører.
4) Du booter Knoppixklienter i lange baner og alle er glade.
5) På Knoppixklienterne er der så vidt jeg husker en facilitet så man
kan installere den kørende Knoppix lokalt på maskinen. Det gør du så,
og så har du en kørende Linux på din laptop.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 10-12-10 09:39

On Thu, 09 Dec 2010 22:01:17 +0100, Henning wrote:

> Havde ikke overvejet at vnc kunne bruges på denne måde. Hvordan vil det
> være muligt at lave et flerbruger setup (vnc serveren er vel system wide
> eller hür)
Du kan starte en vnc-server for hver bruger med egen adgangskode. De får
så hver sit displaynummer som skal angives i vieweren.

> [...]
> jeg vil bruge den som VNC klient. Evt burde der vel også være memory nok
> til at køre vnc ovenpå ubuntu installationen
Det kan du sagtens. Kør vieweren i fullscreen, så din lokale ubuntu ikke
æder alle tastaturgenvejene.

Tomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-12-10 22:35

Henning <noname@nohost.invalid> wrote:

> Kunne ende med et setup, hvor jeg anvender det eksisterende setup (ubuntu), når den skal køre stdalone, og så booter i recovery mode, når jeg vil bruge den som VNC klient. Evt burde der vel også være memory nok til at køre vnc ovenpå ubuntu installationen
Denne artikel ser ud til at give et svar på dit spørgsmål:
http://reviewhubs.com/linuxtips/2010/12/howto-install-ltsp-in-ubuntu-10-10-maverick-reuse-your-old-computers-with-out-hard-disk-and-thin-clients.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : none

Dato : 11-12-10 10:32

On 12/09/2010 12:24 AM, Henning wrote:
> [...]
> ske via PXE eller fra et allerede kørende system windows/linux.
>
> al information/links/vejledninger vil blive modtaget med stor

Henning,

kast et stykke blik på nx fra nomachine.com. Med det kan du på en meget
basalt OS afvikle programmer på en større mere kraftfuld host. nx er vel
at sammenligne med den anden verdens Citrix.

Du kan f.eks. forsøge om Fedora LXDE eller XFCE ikke kan fungere
nogenlunde på den ældre maskine og så installere en nx klient. Jeg
anvender selv Fedora LXDE og XFCE på netbooks, som ikke er særligt
kraftfulde. Måske skulle du undersøge om du måske kan hitte en 1/4 Gb
memory mere.

Jeg har freenx kørende på en større server og med en 10-15 samtidige
brugere kører det hele ganske smertefrit. Her er det nok vigtigt at du
anvender freenx server på din host, hvis du vil have mange klienter
tilkoblet - svjh er der en begrænsning i den server, som du kan hente på
nomachine.com. Centos har f.eks. freenx og det kører stort set lige ud
af æsken.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-10 11:22

Den Sat, 11 Dec 2010 10:32:29 +0100 skrev none:

> kast et stykke blik på nx fra nomachine.com. Med det kan du på en meget
> basalt OS afvikle programmer på en større mere kraftfuld host. nx er vel
> at sammenligne med den anden verdens Citrix.

NX hjælper ikke på at PXE-boote maskinen. Det kan som sådan ikke nogen
X ikke allerede kan (evt. X kombineret med SSH).

Til gengæld sætter NX en ssh bruger op med en SSH-key der er det samme
på alle NX installationer, lidt ligesom at have et trådløst netværk med
password "Linksys". Dette advares der ikke om, og brugeren er skjult,
så man ikke opdager den medmindre man leder efter den.

Et program der laver (skjulte) huller i folks sikkerhed, og ikke i
sig selv tilbyder noget nyt - er det ikke det Windows-verdenen
kalder malware, spyware, rootkit eller lignende?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henning

Dato : 14-12-10 00:18

On 2010-12-11 11:21, Kent Friis wrote:
> NX hjælper ikke på at PXE-boote maskinen. Det kan som sådan ikke nogen
> X ikke allerede kan (evt. X kombineret med SSH).
Korrekt. Det har også været mit setup hidtil, hvor jeg har startet
openoffice og andre applikationer op med "håndholdt" X over ssh. Men
denne løsning er dog knap så anvendelig for loml'en og sønnike. Her
virker NX faktisk en del mere brugervenligt.
> [...]
> sig selv tilbyder noget nyt - er det ikke det Windows-verdenen
> kalder malware, spyware, rootkit eller lignende?
Tak for det væsentlige indspark. Nu er projektet også udover at være
hobbybetonet afgrænset til familiens lokalnet, så jeg mener at kunne
håndtere risikoen

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-10 17:35

Den Tue, 14 Dec 2010 00:18:16 +0100 skrev Henning:
> [...]
> Tak for det væsentlige indspark. Nu er projektet også udover at være
> hobbybetonet afgrænset til familiens lokalnet, så jeg mener at kunne

På lokalnettet er der da ikke brug for ssh, og så virker X da præcist
som man sad direkte på maskinen. X starter og man får sin XDM/GDM/KDM
login-skærm.

Jeg kan selv finde på at bruge det på den bærbare (som kører Windows),
når jeg sidder ude i haven. Jeg har dog ikke X (Xming) til at starte
automatisk, da det ikke er den bærbares primære formål.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henning

Dato : 14-12-10 00:12

On 2010-12-11 10:32, none wrote:
> [...]
> anvender selv Fedora LXDE og XFCE på netbooks, som ikke er særligt
> kraftfulde. Måske skulle du undersøge om du måske kan hitte en 1/4 Gb
Tak for "linket". Det fungerer rigtig til mit setup, når den nu ikke kan
PXE boote. Fungerer upåklageligt oven på en Ubuntu LXDE. Udvidelse af
memory er desværre ikke en option, da der kun understøttes 256MB
> [...]
> tilkoblet - svjh er der en begrænsning i den server, som du kan hente
> på nomachine.com. Centos har f.eks. freenx og det kører stort set lige
Korrekt NXfree fra nomachine accepterer kun to navngivne brugere. Fandt
en freenx til Ubuntu Lycid

Fra : none

Dato : 14-12-10 23:14

On 12/14/2010 12:12 AM, Henning wrote:

> [...]
> memory er desværre ikke en option, da der kun understøttes 256MB
> Korrekt NXfree fra nomachine accepterer kun to navngivne brugere. Fandt

Tillykke med at du fik noget til at fungere - det er jo det gode ved den
her "frie" verden - man kan prøve forskellige ting af indtil man hitter
noget, som vil fungere for en i den pågældende situation.

Klaus

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 12-12-10 10:41

On Fri, 10 Dec 2010 17:48:38 +0100, Henning wrote:

> Mange tak for velrettede indspark.
> Lige før jeg går i rtfm mode, et enkelt spørgsmål. Er der så en mulighed
> for at dæmonisere de enkelte vnc server sessions, så de evt. kan startes
> op fra init.d, eller skal der noget hjemmestrikket til. Mest for at
> sikre at den enkelte bruger på forhånd kender displaynummeret, der skal
> connectes til.
Jeg får vncserveren startet via rc.local. Ved ikke om det er det
smarteste, men det var det jeg kunne finde ud af.
Displaynummer kan angives ved opstart af vncserver, det står beskrevet
som det første i manualen.

Tomas