lakseside
Fra : Aksel

Dato : 07-12-10 20:34

Vi holder meget af - engang imellem - at tilberede et stykke af en lakseside
i mikrobølgeovnen. Let saltet, tilsat lidt smør og tør hvidvin, "kogt" ikke
for længe og fonden ligeret med et par æggeblommer - og så kogte kartofler
og måske lidt agurkesalat dertil.
Vi synes, at et sådant stykke af en hel lakseside smager meget bedre end de
afskårne stykker i små plastikbakker, man også kan købe i diverse
supermarkeder, uden at vi egentlig kan forstå hvorfor.
I ugens løb har vi i Lidl købt nogle hele laksesider med henblik på
gravning, røgning og "kogning". De var meget flotte og ret billige. Igår
så vi dem nedsat med 20%. Et nærmere eftersyn viste, at det var sidste
salgsdag, men der var mange endnu. Selvom vi allerede var velforsynede,
købte vi en mere, da vi havde det svært ved, at alle disse flotte fisk
skulle destrueres dagen efter. På forespørgsel bekræftedes det, at det
skulle de. Ikke engang personalet kunne købe dem efter "udløbsdatoen". Den
pågældende fisk blev tilberedt nu til aften, og den var ganske fortrinlig og
meget velsmagende.
Det er beklageligt og også økonomisk uansvarligt, at datarytteriet bevirker
at ofte særdeles gode, anvendelige produkter kasseres.
Mvh
Aksel

Fra : Preben

Dato : 07-12-10 20:39

Den 07.12.2010 kl. 20:34 skrev Aksel <Aksel@hotmail.com>:

[cut]

> Det er beklageligt og også økonomisk uansvarligt, at datarytteriet
> bevirker
> at ofte særdeles gode, anvendelige produkter kasseres.

Hvor længe mener du så, den kunne holde sig? Skulle forretningen sælge dem
indtil de begynder at lugte dårligt eller hvad?

--
mvh/Preben

Fra : Aksel

Dato : 07-12-10 22:15

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vnczjtwaqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

Hvor længe mener du så, den kunne holde sig? Skulle forretningen sælge dem
indtil de begynder at lugte dårligt eller hvad?

Datomærkningen kan nok ikke undværes. Men det ærgrer mig, at mange gode ting
går helt til spilde. Men jeg må indrømme, at jeg ikke kan foreslå et
anvendeligt kontrolsystem, som kunne erstatte datomærkningen, men en vare
hjemme i køleskabet eller i kælderen kan komme til at ligge langt over
udløbsdatoen. Ja, for køds vedkommende opbevarer vi forsætligt varen til ret
langt over "datoen", hvis det stadigt ser rimelig friskt ud. Og hvis en øl
er god til den 15., hælder vi den ikke ud d. 16. - så lidt elastik er der
da.
Mvh
Aksel

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-12-10 22:22

On Tue, 7 Dec 2010 22:14:33 +0100
"Aksel" <Aksel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>

> Hvor længe mener du så, den kunne holde sig? Skulle forretningen
> sælge dem indtil de begynder at lugte dårligt eller hvad?

Vi køber også jævnligt varer som er sat ned pga. dato. Det er vist
endnu aldrig sket at der rent faktisk var noget af det som rent faktisk
var nået at blive for gammelt.
Det hedder jo også "mindst holdbar til" og er altså ikke en absolut
sidste grænse for hvornår noget kan spises.
Ting som hakket oksekød og marinerede kødstykker køber vi dog aldrig da
de produkter med garanti allerede har været igennem et eller flere
niveauer af forædling med datoforlængelse til følge.

Synes det er ok at supermarkederne sætter varerne ned ved sidste
salgsdato så længe at de gør opmærksom på at det er dette som er
årsagen.

Fra : Preben

Dato : 07-12-10 22:43

Den 07.12.2010 kl. 22:14 skrev Aksel <Aksel@hotmail.com>:

> [...]
> retlangt over "datoen", hvis det stadigt ser rimelig friskt ud. Og hvis
> en øler god til den 15., hælder vi den ikke ud d. 16. - så lidt elastik

Jeg kan sagtens følge dig, og vi køber også på sidste salgsdato og
opbevarer efter denne dato i køleskab eller i dybfryser. Det vigtigste
redskab til at afgøre om det er OK at spise det, er din næse. Den vil med
det samme kunne afgøre om det er friskt nok.
Reglerne er lavet for at beskytte forbrugerne, så selv om det kan virke
lidt firkantet en gang imellem, er der nok ikke andre muligheder end
fastsætte en sidste salgsdato.

I øvrigt er det ikke en god idé, at du skriver/svarer i min signatur, så
kan andre ikke læse, hvad du skriver.
Løsningen kan være, at bruge en ordentlig newsreader

--
mvh/Preben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-12-10 00:33

Følgende er skrevet af Aksel:

> Det er beklageligt og også økonomisk uansvarligt, at datarytteriet bevirker
> at ofte særdeles gode, anvendelige produkter kasseres.

Ja, og det bliver helt absurd, når det drejer sig om oste. Jeg var
sådan set villig til at give overpriser for en god moden ost, men
fryder mig vildt, når jeg finder dem voldsomt nedsatte sidste salgsdag.
Men i almindelighed er lige præcis fisk nok der hvor jeg godt kan blive
lidt forbeholden.

vh
Jan

--