Vin til julemad (=and)
Fra : (-Peter-)

Dato : 06-12-10 05:07

Hej

Er der nogen der har et godt bud på vinen til julemiddagen der står på
and med "hele svineriet"?

Vinen må meget gerne være på tilbud (så føler man jo man får ekstra
for pengene) og prislejet er omkring 100 kr. - max 200 kr. pr. flaske.

Jeg tager både mod generelle råd og specifikke vin-anbefalinger.

Mvh
Peter

Ps. Jeg gider ikke høre noget om at vin ikke er det bedste match og
at øl er meget bedre, jeg vil have vin

Fra : cykelsmeden

Dato : 06-12-10 13:29

Den 06-12-2010 13:07, (-Peter-) skrev:
> Ps. Jeg gider ikke høre noget om at vin ikke er det bedste match og
> at øl er meget bedre, jeg vil have vin
og til den kraftige andemad, helst en kraftig bourgogne!
//finn

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-12-10 14:07

cykelsmeden <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
4cfcd6ec$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> og til den kraftige andemad, helst en kraftig bourgogne!

En kraftig Bourgogne? Nu regnes Bourgogner jo ikke just for at være
kraftige - nærmest tværtimod. Har du en speciel i tankerne?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : cykelsmeden

Dato : 06-12-10 17:42

Den 06-12-2010 14:07, Jens Bruun skrev:
> En kraftig Bourgogne? Nu regnes Bourgogner jo ikke just for at være
> kraftige - nærmest tværtimod. Har du en speciel i tankerne?
der er vi så ret uenige, men indrømmet, vi skal over 150,-fl

De fleste Bourgogne er egnede til kød/vildt med saft og kraft -

//finn

Fra : Peter Loumann

Dato : 06-12-10 19:43

On Mon, 06 Dec 2010 13:28:50 +0100, cykelsmeden wrote:

> helst en kraftig bourgogne!

Har du et eksempel? Gerne med forhandler og pris.

Det er bestemt muligt at finde en kraftig bourgogne. Men efter min erfaring
skal man lede - og have den store pung frem.

De fleste røde Bourgogne-vine op til ca. 150 kr. pr. flaske er i den lette
ende.

En overkommelig kraftig pinot noir kan komme fra Chile, fx. Cono Sur. Men
det er ikke det samme.

En kraftig Rhone-vin kunne også være et alternativ.

--
pl

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-12-10 14:09

(-Peter-) <garfieldpbj@gmail.com> skrev i meddelelsen
70b8e716-d859-4e6c-844a-b044945c1e24@n10g2000yqd.googlegroups.com:

> Ps. Jeg gider ikke høre noget om at vin ikke er det bedste match og
> at øl er meget bedre, jeg vil have vin

Måske du kan finde en Père Médard fra en god årgang?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Aksel

Dato : 06-12-10 16:45

> [...]
> 70b8e716-d859-4e6c-844a-b044945c1e24@n10g2000yqd.googlegroups.com:

> Måske du kan finde en Père Médard fra en god årgang?

I stedet:
Hvad med Petrus eksempelvis 1960/61 . De skulle være rigtigt gode.
Mvh
Aksel

Fra : Ole Helms

Dato : 06-12-10 21:44

On Mon, 6 Dec 2010 14:08:32 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Måske du kan finde en Père Médard fra en god årgang?

Umuligt at opdrive. De er nærmest revet væk.
Hvilken årgang sætter du selv størst pris på?

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-12-10 21:58

Ole Helms <ole.helms@gmail.com> skrev i meddelelsen
khiqf6trb7nbkedmu9b648lo4d039a3jr6@4ax.com:

> Umuligt at opdrive. De er nærmest revet væk.
> Hvilken årgang sætter du selv størst pris på?

Den fra 1978-1982. Det var en rigtig god årgang for affaldsvine i det
daværende EF. Min lokale grill-joint på det mørke Vesterbro førte den, og
den gik rigtigt fint sammen med en efterbrandert med tilhørende
flæskestegssandwich.

Måske den stadig kan findes på en Bruun-Rasmussen-auktion?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : cykelsmeden

Dato : 06-12-10 22:25

Den 06-12-2010 21:43, Ole Helms skrev:

> Umuligt at opdrive. De er nærmest revet væk.
> Hvilken årgang sætter du selv størst pris på?
Hej Ole!
- Vil du ha' en helliter, så har jeg en stående!
(sætter den af og til diskret på bordet, hvis vi får nye gæster

//finn

Fra : Ole Helms

Dato : 08-12-10 18:13

On Mon, 06 Dec 2010 22:24:59 +0100, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>Hej Ole!
> - Vil du ha' en helliter, så har jeg en stående!
> (sætter den af og til diskret på bordet, hvis vi får nye gæster

Hej Finn!
Tak for dit generøse tilbud, men jeg vil hellere se den sat på bordet,
hvis vejen skulle falde forbi dig

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Max

Dato : 06-12-10 14:15

Hej (-Peter-)

> Ps. Jeg gider ikke høre noget om at vin ikke er det bedste match og
> at øl er meget bedre, jeg vil have vin

Ok, men øl er bedre end det vin pjat.

Max

Fra : Krabsen

Dato : 06-12-10 16:57

> [...]
> for pengene) og prislejet er omkring 100 kr. - max 200 kr. pr. flaske.
>
> Jeg tager både mod generelle råd og specifikke vin-anbefalinger.

For nu til afveksling fra de andre såkaldte svar at forsøge et relevant
input:

Jeg ville først kigge efter en Amarone (af den gammeldaws slags). Det
har vi før brugt med held.

Er det for kraftig en vin, så prøv en Zinfandel, - men lad være med at
tage den billigste, så kan det være ligemeget.
Den må ikke være for ung - jo ældre jo bedre.

Er gæsterne til meget 'traditionel' vin a' la' Bordeaux, så er en Malbec
fra Argentina en mulighed.

> Ps. Jeg gider ikke høre noget om at vin ikke er det bedste match og
> at øl er meget bedre, jeg vil have vin

Øl er heller ikke altid meget bedre. F.eks. hvis nogle af deltagerne
ikke drikker øl (de findes faktisk..)

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-12-10 17:08

[...]

Det kan vi desværre ikke hjælpe med for Jens har bestemt at man ikke må
drikke vin til and fordi en eller anden
meget klog kok har sagt i fjernsynet at man ikke må drikke vin til and og
rødkål.
Jeg plejer dog pga. min totalt ucivilicerede famillie som insisterer at
drikke vin juleaften at købe f.eks en Chateneuf Du Pape som er en kraftig
Bourgogne, hvilket ganske vist ikke findes iflg. samme Jens.
Ellers kunne man være virkeligt primitiv og vælge en Faustino 1 som er i
samme prisklasse.

Steen.

Fra : Henrik J

Dato : 06-12-10 17:32

> [...]
> Bourgogne, hvilket ganske vist ikke findes iflg. samme Jens.
> Ellers kunne man være virkeligt primitiv og vælge en Faustino 1 som er i

Jeg er forfærdelig ked af at korrigere dig, men der er ret langt mellem
Bourgogne og det sydlige Rhone, både smagsmæssigt og km-mæssigt.
Venligst
Henrik J

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-12-10 18:39

"Henrik J" <not@me.ru> skrev i meddelelsen

> Jeg er forfærdelig ked af at korrigere dig, men der er ret langt mellem
> Bourgogne og det sydlige Rhone, både smagsmæssigt og km-mæssigt.
> Venligst
> Henrik J

Ja det var en smutter.
Jeg er taknemmelig for at du svarede på en ordentlig måde og ikke som man
ellers kunne forvente her i gruppen.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-12-10 18:39

Steen Jakobsen <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen
4cfd0a66$0$36587$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det kan vi desværre ikke hjælpe med for Jens har bestemt at man ikke
> må drikke vin til and fordi en eller anden
> meget klog kok har sagt i fjernsynet at man ikke må drikke vin til
> and og rødkål.

Man må sådan set drikke, hvad man har lyst til, men når der ligefrem dannes
uheldige stoffer i munden, når man blander rødvin med det typisk danske
andetilbehør, så er man da en idiot, hvis man ikke lige lurer lidt på dét.

> Jeg plejer dog pga. min totalt ucivilicerede famillie som insisterer
> at drikke vin juleaften at købe f.eks en Chateneuf Du Pape som er en
> kraftig Bourgogne,

Nej, Steen Jacobsen. Châteauneuf-du-Pape er ikke en Bourgogne. Ikke, at det
forbavser mig, at du kan tage SÅ meget fejl. Og at du er uciviliseret, har
du for længst dokumenteret til fulde, så du behøver ikke blive ved.

> hvilket ganske vist ikke findes iflg. samme Jens.

Korrekt. Châteauneuf-du-Pape kommer ikke fra Bourgogne, og røde vine fra
Bourgogne er typisk meget lidt kraftige rødvine, da de normalt er baseret på
Pinot Noir. Faktisk går Bourgogne-rødvin for at være en "tynd" rødvin. Men
hvad ved du om det?

> Ellers kunne man være virkeligt primitiv og vælge en Faustino 1 som
> er i samme prisklasse.

Ja, eller en Père Médard, som jeg foreslog. Dem har du givet drukket rigtigt
meget af.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-12-10 19:04

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men hvad ved du om det?

> Ja, eller en Père Médard, som jeg foreslog. Dem har du givet drukket

Jeps. Lige præcis et svar som jeg forventede fra dig jævnfør mit svar til
Henrik J.
Ubehageligt og arrogant som altid hvis man ikke er enig med dig.
Derfor mit sarkastiske svar til spørgeren, jeg vidste jo helt nøjagtigt
hvordan du ville svare

Steen.

Fra : Krabsen

Dato : 06-12-10 19:11

Den 06-12-2010 18:39, Jens Bruun skrev:

> røde vine fra
> Bourgogne er typisk meget lidt kraftige rødvine, da de normalt er baseret på
> Pinot Noir. Faktisk går Bourgogne-rødvin for at være en "tynd" rødvin.

Såvel ved vin som ved heste er der tydeligvis mange gangarter. Den
kraftigste vin jeg nogensinde har fået er en Pinot Noir fra - tada!:
Bourgogne!

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-12-10 22:00

Krabsen <usenet@krabsen.dk> skrev i meddelelsen
4cfd274a$0$23755$14726298@news.sunsite.dk:

> Såvel ved vin som ved heste er der tydeligvis mange gangarter.

Vel er der så. Det siger sig selv.

> Den
> kraftigste vin jeg nogensinde har fået er en Pinot Noir fra - tada!:
> Bourgogne!

Kan du huske, hvad det var for en?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Krabsen

Dato : 06-12-10 22:49

Den 06-12-2010 22:00, Jens Bruun skrev:
> Krabsen<usenet@krabsen.dk> skrev i meddelelsen
> 4cfd274a$0$23755$14726298@news.sunsite.dk:

> Vel er der så. Det siger sig selv.

> Kan du huske, hvad det var for en?

Ja, naturligvis.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-12-10 19:17

Jens Bruun sendte dette med sin computer:

> [...]
> Pinot Noir. Faktisk går Bourgogne-rødvin for at være en "tynd" rødvin.

Det er godt nok en sandhed med modifikationer.
Jeg kan godt hive nogle stykker ned af hylden, som ingen vil kunne
beskrive som tynde. Men det er selvfølgeligt ikke fra det laveste
prissegment.

> Men hvad ved du om det?

Ja, hvad siger du?
En vis ydmyghed er klædelig, når man nu bevæger sig ud på tynd is.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-12-10 21:39

Jan Bøgh <nospam@nospam.net> skrev i meddelelsen
4cfd2892$0$23753$14726298@news.sunsite.dk:

> Det er godt nok en sandhed med modifikationer.

Ja. Derfor det lille ord "typisk".

> Jeg kan godt hive nogle stykker ned af hylden, som ingen vil kunne
> beskrive som tynde. Men det er selvfølgeligt ikke fra det laveste
> prissegment.

> Ja, hvad siger du?

Jan Bøgh - hvad har jeg skrevet om TYPISKE røde vine fra Bourgogne, der ikke
er sandt?

> En vis ydmyghed er klædelig, når man nu bevæger sig ud på tynd is.

Sikkert. Er det noget, jeg skal lære af dig?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-12-10 23:33

Jens Bruun udtrykte præcist:

> Jan Bøgh - hvad har jeg skrevet om TYPISKE røde vine fra Bourgogne, der ikke
> er sandt?

Jeg tror vi opfatter begrebet 'typiske' forskelligt. For mig er
'typiske' de vine, der er udstyret med de karakteristika, der
kendetegner vinene og ikke konsumsprøjtet, som slet ikke har det, man
normalt vil opfatte som typicitet.
Men de gode bourgogner er ikke karakteriseret ved at være tynde, men
langt mere ved kompleksitet, frugt, syre og forholdvis lav tannin. Der
er så nogle, der er lette og feminine mens andre er store kraftige
sager .
En typisk Riesling fra Alsace er ikke det sure p.s, man kan rage ned i
indkøbsvognen til 4 for en hund, men en cru classé med elegance,
stringens og let 'petroleum'. En typisk Amarone er ikke de sub 100
krflasker der pt vælter frem og ikke overhovedet har ægte
Amaronekarakter. O.s.v.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Henrik J

Dato : 06-12-10 17:27

> [...]

>Mvh
>Peter

>Ps. Jeg gider ikke høre noget om at vin ikke er det bedste match og

Jamen, alle aviser ta'r spørgsmålet op hvert eneste år. Jeg føler mig derfor
slet ikke overbevist om, at spørgsmålet er ment alvorligt? Og det ER vel
derfor, at du får "useriøse svar".

Problemet er vel ikke at finde noget, der går godt til and, for det gør vel
næsten alt - derimod udgør det, du kalder "hele svineriet", jo nok et
problem.

Der er masser af gode, kraftige rødvine at få. Det ville dog nok være
karakter-mord at bruge 200 kr på en vin til din julemenu.

Een mulighed er jo at søge råd hos en rigtig vinhandler.
En gewurztraminer fra Alsace har jeg set anbefalet, men du VIL måske ha'
rødvin?

Brugsen og Fakta har i denne uge tilbud på en en Sydafrikansk vin (Spier
Creative blok 5), 2 fl. for 100 kr. Det ville nok være et godt valg, og til
den pris har du vel råd til at "prøvesmage" en flaske?

Ehler's http://www.debedstevine.dk/ er et godt sted at orientere sig.

En god amarone, som ellers er "oppe i tiden" til julemad, kan jeg ikke
anbefale, det ville være overkill. Der er derimod en del amaroner løs i
billigbutikkerne til ca. 100 kr, men dem har jeg ikke erfaring med - det går
vel an for dig at bruge 100 kr på at prøvesmage i god tid? De samme
butikker har nok fx. en Argentisk malbec (det er druens navn)- Aldi har en
meget rost sydfransk vin til ~50 kr (jeg har glemt navnet), den ville
afgjort passe.

En vin til juleand-rødkål-asier-sukkerbrunede-kartofler skal nok helst være
en vin med kun sparsom garvesyre.

Det er sådan set ikke nogen ringe beskæftigelse at "prøvesmage" sig frem,
vel?

Venligst
Henrik J

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-12-10 18:25

(-Peter-):
> [...]
>
> Mvh
> Peter
>
> Ps. Jeg gider ikke høre noget om at vin ikke er det bedste match og

Mit bud er Rhone fra den sydlige ende - jeg ville ikke bruge alt for
mange penge på den.
Og en kraftig Bourgogne (og de findes i stort tal, hvis man vil betale
for dem) vil også stå OK.
Barbera fra Italien, Det afgørende er frugt og få, bløde taniner.

Og mht. øl er jeg helt enig - jeg gider heller ikke.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : (-Peter-)

Dato : 07-12-10 04:35

On 6 Dec., 13:07, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Mvh
> Peter
>
> Ps. Jeg gider ikke høre noget om at vin ikke er det bedste match og

Tak for alle svarene.. (som har mere eller mindre relevans, men noget
interessant læsning blev det da til..)

Men I, eller andre må meget gerne fortsat komme med idéer.

Mvh
Peter

Fra : Klaus Andersen

Dato : 08-12-10 16:05

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis Amarone er lidt for kraftig for dig kan jeg anbefale en Ca'barone,
brygget på samme metode men på Cabernet druer.

Ellers har vores lokal Brugsen et rigtig godt tilbud på AP, til 129 for tre
flasker, og den er faltisk rigig god.

Mvh

KA