Profiber -> Waoo: Hvordan det kører
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-10 16:19

Hej alle

Da jeg skiftede over til Profiber (nu Waoo), var der nogle
skeptiske røster. Det har kørt ganske udmærket indtil nu. Der har
været et enkelt udfald (som jeg har opdaget) på vist en halv
times tid. Hver gang jeg har målt hastigheden, har den ligget
over det jeg betaler for.

Imidlertid syntes jeg at nogle websider kørte langsommere end jeg
ville forvente, og som et rent eksperiment skiftede jeg i dag
over til OpenDNS. Jeg skal love for det hjalp.

--
Bertel

Fra : Martin [TMM]

Dato : 05-12-10 20:43

Hej
On 05-12-2010 16:19, Bertel Lund Hansen wrote:
> Imidlertid syntes jeg at nogle websider kørte langsommere end jeg
> ville forvente, og som et rent eksperiment skiftede jeg i dag
> over til OpenDNS. Jeg skal love for det hjalp.

Ja, fordi det hjælper gevaldigt at DNS-opslag kun tager 4 ms frem for
4,5 ms.

/Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 05-12-10 21:41

"Martin [TMM]" <tmm@--FJERNDETTE--trutter.dk> wrote in message
> Hej
>
> Ja, fordi det hjælper gevaldigt at DNS-opslag kun tager 4 ms frem for
> 4,5 ms.

Hvad kan man forvente fra en person, der mener at kun en maskine kan gå på
nettet via en switch?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Martin [TMM]

Dato : 05-12-10 22:02

Hej
On 05-12-2010 21:40, N_B_DK wrote:
> Hvad kan man forvente fra en person, der mener at kun en maskine kan gå
> på nettet via en switch?

Nej netop.
Jeg forventer så at du mener én maskine, og ikke en maskine.

Mvh
Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 06-12-10 00:49

> Hej
>
> Nej netop.
> Jeg forventer så at du mener én maskine, og ikke en maskine.

Ja.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Frank Damgaard

Dato : 06-12-10 12:31

> [...]
> ville forvente, og som et rent eksperiment skiftede jeg i dag
> over til OpenDNS. Jeg skal love for det hjalp.

Min far har haft profiber siden de gravede det ned i området
(vist snart 1½ år siden), og det har fungeret fint.
Dog anvender han ikke profiber's leje-router.

Jeg har opsat en ældre linksys WRT54GS som router.
Efter jeg lagde DD-WRT på har den fungerer fint
selv med QoS til voip boks (sipura 2100).
Og med DD-WRT kan jeg remote lave WakeOnLan mv.
og lave remote-support på hans PC.
Det var i øvrigt en af årsagerne til at holde sig
fra Profibers router.

Opsætning i router er ikke til profiber's DNS
men OpenDNS, så måske derfor han ikke har
opdaget DNS problemer...

PS
Nu er det altid udbyderens DNS server er lige stabil,
begge telenor's DNS'servere + kundeservice-sider var f.eks. nede
søndag-aften+nat for godt en uge siden....
uden noget om det på deres driftstatus ... som jo også var nede

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 06-12-10 19:12

>Nu er det altid udbyderens DNS server er lige stabil,
>begge telenor's DNS'servere + kundeservice-sider var f.eks. nede
>søndag-aften+nat for godt en uge siden....

Sorry for OT, men af nysgerrighed - hvilke DNS-servere var der tale om?

telenor.dk bruger ikke samme DNS-servere som dem ADSL-kunderne benytter, og
mobilt bredbånd igen bruger en helt 3. DNS-server.

Det passer dog vist meget godt at dele af telenor.dk var lukket ned en
periode sidste weekend pga. systemopdateringer.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 06-12-10 20:55

Den 06-12-2010 19:11, Michael Kjærsgård skrev:

> Sorry for OT, men af nysgerrighed - hvilke DNS-servere var der tale om?

cybercity's (ADSL), jeg har ikke kunnet finde telenor.dk's , men deres supportsider
var jo også nede....
dvs. dns: dns1.cybercity.dk , dns2.cybercity.dk , og det er også dem
der angives på deres support-sider, dog kun IP-adressen til dem.

> [...]
>
> Det passer dog vist meget godt at dele af telenor.dk var lukket ned en
> periode sidste weekend pga. systemopdateringer.

inkl. deres DNS

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-12-10 20:24

Den 06-12-2010 12:31, Frank Damgaard skrev:
> [...]
> søndag-aften+nat for godt en uge siden....
> uden noget om det på deres driftstatus ... som jo også var nede

Må være fordi jeg altid bruger googles DNS, at jeg ikke oplevede
problemer med det? :P

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-10 10:34

Frank Damgaard skrev:

> Jeg har opsat en ældre linksys WRT54GS som router.

Jeg hev min Linksys WRT54GL op af skuffen og kører den med den
firmware den er født med. Den Linksys jeg fik fra Waoo, er for
sløv. Jeg skal alligevel ikke bruge telefondelen.

--
Bertel

Fra : Frank Damgaard

Dato : 09-12-10 14:31

> Jeg hev min Linksys WRT54GL op af skuffen og kører den med den
> firmware den er født med. Den Linksys jeg fik fra Waoo, er for
> sløv. Jeg skal alligevel ikke bruge telefondelen.

min erfaring er at WRT54G/GL/GS (*) kører bedre med DD-WRT eller openWRT
end med original software.
jeg havde svært ved at trække selv 10Mbit med original soft,
men med DD-WRT virker 15M/15M fint. Selv QoS virker.

(*) forudsat det ikke er de nyere WRT54G/GS med mindre RAM og
på anden vis begrænset.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-10 16:26

Frank Damgaard skrev:

> min erfaring er at WRT54G/GL/GS (*) kører bedre med DD-WRT eller openWRT
> end med original software.

Den originale software i min er et Linuxsystem. Jeg fik vist ikke
afprøvet den trådløse del med min 25/1-forbindelse, men lige nu
trækker jeg mellem 18 og 24 Mbit ned (TDC måler meget
optimistisk) på min 15/15 forbindelse.

Så jeg har ikke gidet makke med firmwareændringer.

--
Bertel