database over danske byer ?
Fra : Torben

Dato : 04-12-10 00:33

Jeg er ved at lave et webbaseret projekt i PHP som skal indeholde danske
byer. Men det eneste "kildemateriale" jeg kan finde på danske byer er
postdanmarks tabel.

Er der nogen som kender en database over danske byer og/eller stednavne,
meget gerne med regionsangivelse - alternativt gamle kommuner. Lokation
behøves ikke med.

På forhånd tak :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-12-10 00:37

Måske https://www.ois.dk

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Krabsen

Dato : 04-12-10 10:12

Den 04-12-2010 00:32, Torben skrev:
> [...]
>
> Er der nogen som kender en database over danske byer og/eller stednavne,
> meget gerne med regionsangivelse - alternativt gamle kommuner. Lokation

I al beskedenhed:

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

58.000 stednavne med henvisning til sogn, herred og (før-1970-)amt

...så har du lidt at starte med

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-10 11:02

Krabsen skrev:

> I al beskedenhed:

> http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

> 58.000 stednavne med henvisning til sogn, herred og (før-1970-)amt
> ..så har du lidt at starte med

Det er ganske imponerende hvad du har samlet, men det er ikke
specielt nemt at trække bynavne ud.

--
Bertel

Fra : Krabsen

Dato : 04-12-10 11:57

> Det er ganske imponerende hvad du har samlet, men det er ikke
> specielt nemt at trække bynavne ud.

Helt enig. Men spørgsmålet lød:

"Er der nogen som kender en database over danske byer og/eller stednavne"

...og det svarede jeg ja til

By er jo et vidt begreb. Hvis det er en officiel liste over de
'definerede' byer, er det nok enten KMD eller KMS, der er autoriteten,
når nu ikke postens fortegnelse dækker spørgerens behov.

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-12-10 11:10

Torben wrote:

> Er der nogen som kender en database over danske byer og/eller stednavne,
> meget gerne med regionsangivelse - alternativt gamle kommuner. Lokation
> behøves ikke med.

heaven-above.com benytter denne:

http://geonames.nga.mil/ggmagaz/

På trods af at den er amerikansk, indeholder den utroligt mange danske
flækker. Prøv den!

Den kan også downloades.

Martin

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-12-10 22:12

Den 04-12-2010 00:32, Torben skrev:
> Er der nogen som kender en database over danske byer og/eller stednavne,
> meget gerne med regionsangivelse - alternativt gamle kommuner. Lokation
> behøves ikke med.

Database, nej, men det kan du jo selv lave.. Jeg vil tro at CPR
kontorets lister er en af de bedste kilder. Du finder de gratis lister
http://cpr.dk/cpr/site.aspx?p=345

- Chano Andersen