Er det normalt at katte "hyperventilerer"?
Fra : Michel

Dato : 04-12-10 21:29

Hej,

Jeg har omsider taget mig sammen til at få en kat. Katja er en gråstribet
hunkat, og jeg elsker når hun ligger i mit skød og spinder, når jeg ser
tv-avis. Og hun er som regel i seng før mig, men hun får altså lov til at
ligge i sengen.

Forleden aften da hun lå på skødet begyndte hun at trække vejret helt
afsindigt. Nok fem vejrtrækninger i sekundet. Jeg blev meget bekymret og
overvejede, hvor jeg kunne finde en "vagtdyrlæge". Men hun så ud til at have
det helt fint.

Er det normalt, at katte pludseligt begynder at trække vejret på den måde?

Mange hilsner
Michel

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-12-10 22:14

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> have det helt fint.
>
> Er det normalt, at katte pludseligt begynder at trække vejret på den måde?

Hvis det var sommer og meget varmt, ville jeg umiddelbart gætte på hedeslag.
Da det p.t. er alt andet end varmt, kan det altså ikke være det.

Katte kan godt finde på at hyperventilere hvis de har smerter, og hvis Katja
gør det igen, vil jeg da nok råde dig til at spørge dyrlægen til råds. Katte
er helt utroligt gode til at skjule hvis de er syge, så det kan ofte være
svært at opdage at der evt. er noget i vejen. Hvis man kan se på en kat at
den er lidt syg, er den som oftest meget syg. Det er ihvertfald min erfaring
efter over 30 år som katteejer.

Ikke for at gøre dig urolig, men jeg tror at jeg lige ville vende det med
min dyrlæge hvis det var min kat.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Michel

Dato : 04-12-10 23:36

> Hvis det var sommer og meget varmt, ville jeg umiddelbart gætte på
> hedeslag. Da det p.t. er alt andet end varmt, kan det altså ikke være det.

Tak for dit svar. Jeg har talt med nogle arbejdskolleger, der har haft kat i
mange år.

Og de kunne berolige mig. En kat, der er særdeles tilfreds - fx hvis den
ligger på et skød og bliver aet - kan af glæde godt finde på at trække
vejret helt vildt. En af dem dokumenterede det via en hjemmeside, som jeg
dog ikke lige kan finde.

Men hvis jeg har den mindste mistanke om, at der er noget galt med Katja, så
tager vi turen til dyrlægen og får tjekket hende.

Og det er så skønt at lægge sig til at sove ved siden af en allerede sovende
kat, som man lige aer, og belønningen er omgående spinden. Jeg er så glad
for hende

Mange hilsner
Michel

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-12-10 08:53

Den 04-12-2010 23:36, Michel skrev:

> [...]
> kat, som man lige aer, og belønningen er omgående spinden. Jeg er så glad

Der findes næppe bedre venner end katte. De kan gøre deres mennesker
meget tamme. Men også sårbare.
Jeg blev fyret fra et job for en del år siden, efter jeg havde meldt mig
syg midt i et kursus, fordi Hedwig var meget syg, grundet at hun havde
slugt en britisk mønt.

Bjarne

Fra : Michel

Dato : 05-12-10 11:01

> [...]
> Jeg blev fyret fra et job for en del år siden, efter jeg havde meldt mig
> syg midt i et kursus, fordi Hedwig var meget syg, grundet at hun havde

Det var en usædvanlig årsag til fyring. Og den lyder ret uanstændigt.

Jeg har selv sagt op efter 22 år som systemudvikler, da jeg ikke kunne klare
presset og har fået angst.

Men jeg fik Katja fra Inges kattehjem. Hun er vist fem år (altså katten
og meget kælen. Og hun vil også gerne meget gerne lege, hvilket er sjovt,
men man får af og til et par rifter. Det ¨må man tage med.

Men katten dæmper min angst, og jeg har også ansvaret for, at hun har det
godt. Hun hjælper mig tilbage til livet, og jeg gør alt, hvad jeg kan for at
hun har det godt. Jeg holder så meget af hende.

Mange hilsner
Michel

Fra : Heidi

Dato : 05-12-10 20:34

<klip>
> Men jeg fik Katja fra Inges kattehjem. Hun er vist fem år (altså katten

*haha* ja, for Inge er - som jeg husker det, omkring 75 år og sandsynligvis
ikke til salg

Tillykke med din kat, det er dejligt at høre du er glad for den og at den
giver dig det bedre i hverdagen :)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Leo

Dato : 09-12-10 23:39

Noget du bør vide om sygdomme hos dyr gennerelt er at de gør hvad de kan for
at skjule det, det stammer fra deres natur, et dyr der viser svaghedstegn er
et let bytte for andre rovdye, derfor viser de ofte ikke svaghedstegn.

Det du skal være opmærksom på er om din kat spiser og drikker som den skal,
samt hvis du bruger katte bakke, kan du til dels tjekke afføringen. Om du
vil føre dagbog over hvad der ryger ind og ud af katten ,det skal jeg ikke
blande mig i, men gør du det vil du bedre kunne følge med i om der opstår
ureglmæssigheder, som kan være lig med sygdom.

Hygge
Leo

Fra : Michel

Dato : 11-12-10 13:31

"Leo" <lamigvinde@vaeversted.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ikke blande mig i, men gør du det vil du bedre kunne følge med i om
> der opstår ureglmæssigheder, som kan være lig med sygdom.

Jeg takker for det gode råd. Og jeg holder meget øje med, hvordan Katja har
det, for jeg vil ikke miste hende, fordi jeg overser noget. Jeg er måske
pylret, men turen går som sagt til dyrlægen, hvis jeg er i den mindste
tvivl. Og jeg tror, at jeg lige tager et "rutinetjek", når jeg kan få en
tid.

Jeg har som sagt ikke haft kat før, men blot passet nogle en uges tid i
ferieperioder, og det har været skønt, da jeg elsker katte.

Men Katja har det tilsyneladende fint. Hun spiser og drikker helt normalt og
bruger kattebakken, som hun skal. Og hun er kælen og legesyg. Og som sagt er
det tilsyneladende ikke unormalt at en kat begynder at trække vejret vildt,
men det er fordi den er superglad. Jeg blev blot bekymret.

Nu skal jeg tænke på, hvad hun skal have i julegave. Hvor køber man mus?

Mange hilsner
Michel

Fra : Leo

Dato : 11-12-10 15:49

> Nu skal jeg tænke på, hvad hun skal have i julegave. Hvor køber man mus?

Var det ikke bedre med fersk fisk, sild og den olie de indeholder skulle
vist være rigtig godt for pelsen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-12-10 19:59

"Leo" <lamigvinde@vaeversted.com> skrev i meddelelsen

> Var det ikke bedre med fersk fisk, sild og den olie de indeholder skulle
> vist være rigtig godt for pelsen.

Du kan da evt. købe nogle godbidder. Mini's godbidder består af nogle store
foderkugler fra Royal Canin. De hedder "Dental Cat" og modvirker tandsten.
Mini har lige været til det årlige check, og der var overhovedet ikke spor
af tandsten selvom hun efterhånden er blevet 10 år, og iøvrigt elsker hun de
godbidder. Jeg køber gerne 1,5 kg. ad gangen.

Hvis du skal være ekstra god ved Katja, skulle du købe frosne sejfileter.
Aldi har poser med løsfrosne sejfileter - 1 kg. for godt 42,- kr. Katja vil
simpelthen elske dig for det. Mini får ½ filet om dagen. Du behøver bare at
tø den op, og skære den i bidder. Jeg garanterer at den forsvinder som dug
for solen. Bortset fra den halve sejfilet om dagen får hun altså også
tørfoder fra dyrlægen.

Hvis du rigtigt vil forkæle hende skulle du investere i dette stykke
legetøj.:

http://loppetjansen.dk/katteartikler-400/kattelegetoej-66/andet-kattelegetoej-330/

Legetøjet hedder "Cat-IT leg og krads" og koster 180,- kr., d.v.s. vi købte
den samme til Mini i MaxiZoo sidste år, og det er hendes kæreste eje. Sådan
en kan holde Katja beskæftiget *meget* længe. Der er også mange andre ting i
MaxiZoo, så hvis der er én af deres forretninger i nærheden af dig, synes
jeg du skulle prøve at se hvad de har. De har bl.a. også masser af mus til
at lege med.

Det sidste forslag er en radiator hængekøje (Hvis du da har en radiator).
Mini ligger og slanger sig i hendes hængekøje adskillige timer om dagen, der
er jo dejligt varmt. Hun sover også tit i den hele natten.

Den ser således ud.:

http://www.dreampet.dk/product_info.php?products_id=1611

Som du ser, så er det så godt som aldrig svært at finde på gaver til vores
dyr. Det er straks værre at finde gaver til familien.

Fra : Intet Navn

Dato : 12-12-10 13:22

Tove Krieger wrote:

> [...]
> radiator). Mini ligger og slanger sig i hendes hængekøje adskillige
> timer om dagen, der er jo dejligt varmt. Hun sover også tit i den hele

Men som det åbenbart er vanligt med katte, skal du ikke blive meget
overrasket, hvis emballagen varen bliver leveret i, er langt mere
spændende for kræet end produktet du har betalt en lille formue for i
butikken/på nettet - og da der findes gode (og meget billigere!)
alternativer til dyrt kattelegetøj, som det oven i købet ofte er
tvivlsomt om katten overhovedet vil interessere sig for, kunne du
overveje at prøve med nogle af dem først, for lige at spore dig ind på,
hvad der tænder din kat:

Mange katte er helt pjattede med papkasser og gerne dem der er lige små
nok til at de kan møve sig ned i dem. (Se evt. følgende link:
http://www.youtube.com/watch?v=2XID_W4neJo&feature=player_embedded#!),
så en skotøjsæske (i nogle tilfælde med lidt bobleplast i bunden til at
ligge på) er noget de ofte er glade for.

Et fremragende alternativ til en fint designet radiator-hængekøje til
katten kan sagtens være en hjemmelavet katte-radiator-hylde, skruet
sammen en stump hylde i passende længde/bredde og et par hyldeknægte.

Og så er der åbenbart ikke ret meget, der er bedre at rulle sig på og
kradse i end en ganske almindelig kokos-dørmåtte - f.eks. Ikeas den
bedste, der endda er stor nok til at kunne 'udstykkes' til to halve, så
der er til både indendørs og udendørs brug på terassen eller altanen.

Fortsat god fornøjelse med dyret og den gensidige underholdning!

--
/claus (der nu alligevel synes, at katte-aktivitetscenteret med
fjerder-tingest, indbygget bold og rullet bølgepap ser rigtigt fint og

Fra : Allan G

Dato : 12-12-10 13:44

"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> skrev bland andet i en meddelelse

> /claus (der nu alligevel synes, at katte-aktivitetscenteret med
> fjerder-tingest, indbygget bold og rullet bølgepap ser rigtigt fint og
> kattevenligt ud...)

Og kan du fint mene, den er også et hit her, fjederdimsen er ikke meget ver
men kuglen får nogle tæv
Min er nu købt i maxi zoo og hed vist en turbo skratcher eller noget sådan.

Mvh Allan

Fra : Michel

Dato : 14-12-10 01:30

> [...]
> som dug for solen. Bortset fra den halve sejfilet om dagen får hun altså

Allerførst vil jeg takke jer alle for en masse gode råd. Jeg læser om
legetøjet til katte så det står efter. Katja er meget nem at underholde. En
lille bold for enden af noget garn, gør at hun er begejsret, hvis jeg holder
den op, så hun kan se bolden. Så bliver der bokset

Jeg holder meget af fisk og spiser ofte en pangasius-filet, og da de er
meget store får Katja den halve, og det er ikke upopulært. Der bliver spist
op. Men hun får også noget stinkende kattemad, men det kan hun også lide. Og
noget tørfoder, som tilsyneladende heller ikke er værst. Dette primært for
at hun får den rigtige næring og ikke blot fisk, selv om det også er sundt.

Jeg passede en kat for nogle år siden, og når jeg gik i bad, så kom katten
ud på badeværelset. Jeg brusede så det stod efter, for den var selv ude om
det, men resultatet var en gennemblødt kat, der tilsyneladende nød det. Så
måtte den have et håndklæde over sig efterfølgende, hvilket den syntes
særdeles godt om. Jeg har atlid troet, at katte hader vand

Mange hilsner
Michel

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-12-10 14:26

> [...]
> En lille bold for enden af noget garn, gør at hun er begejsret, hvis jeg
> holder den op, så hun kan se bolden. Så bliver der bokset

Katte er generelt meget nemme at underholde for ingen penge. Mine katte
gennem årene (32 år ialt) har elsket tomme papkasser, garnnøgler og
lignende, men ind imellem synes jeg at de skal have noget helt specielt.
Forældre ofrer jo gerne tusindvis af kroner på deres børn til jul, så jeg
synes at kæledyrene også skal have lidt ekstra. De er jo trods alt også
vores "børn"

> [...]
> lide. Og noget tørfoder, som tilsyneladende heller ikke er værst. Dette
> primært for at hun får den rigtige næring og ikke blot fisk, selv om det

Jeg har prøvet med pangasius, men det ville Mini altså ikke have. Jeg synes
også at den fisk er meget løs og geleagtig når den bliver optøet. Jeg er
heller ikke selv begejstret for pangasiusfileter må jeg indrømme. Sejfileter
er noget mere faste i kødet.

> [...]
> måtte den have et håndklæde over sig efterfølgende, hvilket den syntes
> særdeles godt om. Jeg har atlid troet, at katte hader vand

Det gør de fleste katte også, men hvis de er blevet vænnet til at blive
badet fra de er helt små, er der som regel ingen problemer. Jeg har så
aldrig badet mine katte. Det klarer de udmærket selv, og de har altid duftet
dejligt rene. Katte er jo et af de mest renlige kæledyr der findes. Det er
noget helt andet med hunde. En våd hund kan stinke helt forfærdeligt.

Nuser, én af mine tidligere katte var en dag faldet i vores havebassin. Han
kom selv op af bassinet drivende våd, og han lå og rystede i flere timer i
et varmt håndklæde bagefter. Han kom aldrig i nærheden af bassinet igen.