Rest af router via internet ????
Fra : Ukendt

Dato : 03-12-10 14:00

Jeg har en gammel moster, som jeg hjælper mht. pc via fjernsupport, og det
går fint nok, men ...

Hun bor langt ude på landet og hendes TDC-udstyr skal en gang imellem
resettes af en eller anden grund.

Hvad skal jeg lave at opsætning på hendes router (via fjernsupporten, når
det hele fungerer perfekt), så jeg fremover - her hjemmefra via
internettet - kan resette hendes TDC-udstyr (og efter genstart af udstyret,
igen få forbindelse med hende via fjernsupport) ?

Mvh
KSor

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 14:24

"KS" <keld DOT soerensen SNABELA os DOT dk> skrev:

> [...]
> internettet - kan resette hendes TDC-udstyr (og efter genstart af udstyret,
> igen få forbindelse med hende via fjernsupport) ?

Jeg kender ikke hendes router, men på mine routere kan jeg lukke
op for fjernadgang. Derefter skal jeg blot kende routerens
internet-IP for at kunne tilgå den på samme måde som på LAN'et,
blot med internetadressen, f.eks. http://123.456.234.567

Desværre kan du risikere at hendes internet-IP ændrer sig. Så må
du finde en metode til at få oplyst den nye IP-adresse. Hvis du
kan styre hendes pc med fjernsupport, er det jo nemt nok
(ipconfig -all).

På min D-Link hedder indstillingen: Enable Remote Management
På min Linksys hedder det ca. det samme.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-10 20:09

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen

[...]

---------
Der er vel mindst to problem i denne løsning:
1) Jeg kan jo ikk' kører IPCONFIG, og dermed finde IP-adressen når det først
ER gået galt.
2) "Døren" står vel piv-åben for alle med lidt flair for den slags.

Men jeg må prøve at se næste gang, jeg er på.

Mvh
KSor

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 21:08

> [...]

> Der er vel mindst to problem i denne løsning:
> 1) Jeg kan jo ikk' kører IPCONFIG, og dermed finde IP-adressen når det først

[Klasken for panden] Nej, naturligvis. Du må lære hende
kommandoen (eller give hende et bogmærke til en side hvor det kan
aflæses) og så få oplysningen over telefonen.

> 2) "Døren" står vel piv-åben for alle med lidt flair for den slags.

Pivåben og pivåben. Man skal kende IP-nummeret for at kunne
fåforbindelse til routeren, og for at lukke op for administration
af den, skal man kende brugernavn og kodeord. Det er rigelig
beskyttelse når det ikke er millionværdier der skal sikres.

Men det nemmeste er vel at lære hende at slukke routeren og så
tænde den igen 10 sekunder senere?

--
Bertel

Fra : Robin

Dato : 03-12-10 15:19

Du kan måske helt undgå problemer hvis du ikke anvender routeren - dvs stik
direkt i PC'en ? Jeg har selv reset problemer med routeren fra TDC, men da
der er flere PC'er her er det ikke til at undgå.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 15:21

Robin skrev:

> Du kan måske helt undgå problemer hvis du ikke anvender routeren - dvs stik
> direkt i PC'en ?

Så bliver det måske bare pc'en der skal resettes?

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-10 17:20

> [...]

> internettet - kan resette hendes TDC-udstyr (og efter genstart af udstyret,
> igen få forbindelse med hende via fjernsupport) ?

Hva' med bare at be' moster slukke og tænde for udstyret?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-10 20:04

"Axel Hammerschmidt" skrev i meddelelsen

> [...]

> udstyret,
> igen få forbindelse med hende via fjernsupport) ?

Hva' med bare at be' moster slukke og tænde for udstyret?

------
Du kender hende ikke, kan jeg høre ...

Mvh
KSor

Fra : Ole C

Dato : 03-12-10 21:27

KS skrev blandt andet:

> Hva' med bare at be' moster slukke og tænde for udstyret?
>
> ------
> Du kender hende ikke, kan jeg høre ...

Hvis sådan en moster ikke vil/kan gøre en minimal indsats selv, er hun
tilsyneladende ikke interesseret i hjælp......

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-10 09:01

"Ole C" skrev i meddelelsen

KS skrev blandt andet:

> [...]

Hvis sådan en moster ikke vil/kan gøre en minimal indsats selv, er hun
tilsyneladende ikke interesseret i hjælp......

Du har en strålende fremtid i en supportfunktion.

Mvh
KSor

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-10 23:22

KS wrote:

> "Axel Hammerschmidt" skrev i meddelelsen

> Du kender hende ikke, kan jeg høre ...

Næh. Men de fleste mostre kan da finde ud af at slukke og tænde for
en kontakt.

Skulle situationen så være, at moster's TDC-ab er den type hvor
kunden tildeles en dynamisk ip-adresse, så kunne du supplerer med, at
moster sender dig en e-mail når forbindelsen er kommet op igen.
Routeren vil "huske" opsætningen herunder evt port forward. Og ip-
adressen kan du aflæse i mail'ens Header.

KISS!

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Henning

Dato : 03-12-10 21:26

On Fri, 3 Dec 2010 13:59:44 +0100, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA os
DOT dk> wrote:

>Jeg har en gammel moster, som jeg hjælper mht. pc via fjernsupport, og det
>går fint nok, men ...
>
>Hun bor langt ude på landet og hendes TDC-udstyr skal en gang imellem
>resettes af en eller anden grund.
Sluk/tænd på stikkontakten? Fungerer det ikke?

> [...]
>internettet - kan resette hendes TDC-udstyr (og efter genstart af udstyret,
>igen få forbindelse med hende via fjernsupport) ?

Brug evt. Teamviewer http://www.teamviewer.com/da/index.aspx , det
kræver ingen ændring i router eller porte.

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-10 08:18

DOT dk> wrote:

> [...]

Brug evt. Teamviewer http://www.teamviewer.com/da/index.aspx , det
kræver ingen ændring i router eller porte.
-----------------------------
Det er præcis den jeg bruger, men den er jo ikke rigtig noget værd, når der
ingen forbindelse er.

Mvh
KSor

Fra : Leif Neland

Dato : 03-12-10 23:58

Den 03-12-2010 13:59, KS skrev:
> [...]
> internettet - kan resette hendes TDC-udstyr (og efter genstart af
> udstyret, igen få forbindelse med hende via fjernsupport) ?

Hvis der er forbindelse, er der ingen grund til at resette,
Hvis der ikke er forbindelse, kan du ikke komme til at resette.

Så hvis moster ikke kan finde ud af at slukke og tænde på kontakten, så
sæt et kontaktur på, og sluk for routeren en gang hver nat.
Evt. også en gang i dagtiden, når hun sover til middag

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-10 08:23

"Leif Neland" skrev i meddelelsen

Den 03-12-2010 13:59, KS skrev:
> [...]

sæt et kontaktur på, og sluk for routeren en gang hver nat.
Evt. også en gang i dagtiden, når hun sover til middag
---------------------------------
Hun påstår hårdnakket, at der IKKE er nogen af den 3 "kasser" hus har, som
har ledning over til en stikkontakt.

Jeg har set meget af det skrammel, som TDC sætter op, men dog aldrig noget,
som ikke skulle have strøm fra en stikkontakt .... men hun HAR været nede at
kravle for at se efter.

Mvh
KSOr

Fra : Leif Neland

Dato : 04-12-10 08:56

Den 04-12-2010 08:23, KS skrev:

> [...]
>
> Jeg har set meget af det skrammel, som TDC sætter op, men dog aldrig
> noget, som ikke skulle have strøm fra en stikkontakt .... men hun HAR

Så sluk og tænd på HFI-relæet. Det har alligevel godt af at blive testet.

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-10 09:03

Den 04-12-2010 08:23, KS skrev:

> [...]
> været nede at kravle for at se efter.

Så sluk og tænd på HFI-relæet. Det har alligevel godt af at blive testet.

--------------------------
Ja, det var selvfølgelig en mulighed, meeeeen ..... så kan der være så
meget andet, der skal "genstartes" manuelt.

Mvh
KSor

Fra : Henning

Dato : 04-12-10 09:53

> [...]
>som ikke skulle have strøm fra en stikkontakt .... men hun HAR været nede at

Hun må ned og kravle igen, selvfølgelig er der en ledning til en
stikkontakt!

Fra : cykelsmeden

Dato : 04-12-10 15:11

Den 04-12-2010 08:23, KS skrev:
> [...]
>
> Jeg har set meget af det skrammel, som TDC sætter op, men dog aldrig
> noget, som ikke skulle have strøm fra en stikkontakt .... men hun HAR
hvis du ikke med selvsyn ved hvad udstyr hun har og hvordan det er
forbundet, og damen ikke kan finde ud af at slukke/tænde for udstyret
for må det være kolonormt svært at supportere remote!

//finn

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 04-12-10 01:16

Den 03-12-2010 13:59, KS skrev:
> [...]
> internettet - kan resette hendes TDC-udstyr (og efter genstart af
> udstyret, igen få forbindelse med hende via fjernsupport) ?

Det koster hende 50 kroner om måneden at få en fast IP-adresse hos TDC.
Men hvis du kan resette routeren udefra, sætter du routeren til
fabriksindstillinger, incl., at du formentlig ikke kan få adgang til den
igen udefra.

TDC kan til gengæld gå ind bagfra og resette.

Men det er mere stabilt at have et gammeldags ADSL-modem og en egen
router af rimelig kvalitet.

Bjarne

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 04-12-10 13:23

"KS" <keld DOT soerensen SNABELA os DOT dk> skrev i en meddelelse
> Hun bor langt ude på landet og hendes TDC-udstyr skal en gang imellem
> resettes af en eller anden grund.

Fejlmeld til TDC?

Søren

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-12-10 11:06

Den 03-12-2010 13:59, KS skrev:
> [...]
> internettet - kan resette hendes TDC-udstyr (og efter genstart af
> udstyret, igen få forbindelse med hende via fjernsupport) ?

Kommer lige i tanker om, at du måske med resette bare mener tænde og
slukke. Har ofte oplevet, at routere kører trætte og virker fint igen
efter en gang slut/tænd. Det har dog intet at gøre med at resette.

Så kunne du evt.forbinde routeren via et tænd/sluk-ur og lade den være
slukket f.eks. klokken 04:30 - 05:00? Eller et andet sikkert tidspunkt,
hvor moster ikke bruger internæbbet?
Routeren bruger forresten også strøm, så lidt sparer man da på det!

Jeg slukker selv for TDCs rædsomme boks, når ej hjemme.

Bjarne