Hvad koster en hare? Og hvor køber man den~
Fra : jim

Dato : 30-11-10 04:36

Hvad skal man give for en hare, renset og flået.
Og er der nogen der har tlfnumre eller links til jægere (Sjælland) der
sælger harer?

Fra : Max

Dato : 30-11-10 13:34

Hej jim

> Hvad skal man give for en hare, renset og flået.

Her i jylland har vi en vildtforretning der
sælger sådan en sag til 350 kr. når de
har dem på lager.

Max

Fra : Martin Bak

Dato : 30-11-10 13:53

> Hej jim

> Her i jylland har vi en vildtforretning der
> sælger sådan en sag til 350 kr. når de
> har dem på lager.

Jeg får jævnligt tilbudt dem kvit og frit, for jægerne kan ikke komme af med
dem. Folk vil simpelthen ikke spise hare.
Så hvis du kender nogen der går på jagt, så skulle det være muligt at finde
en betydeligt billigere end 350 kr.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 30-11-10 16:05

Hej Martin

> Jeg får jævnligt tilbudt dem kvit og frit, for jægerne kan ikke komme
> af med dem. Folk vil simpelthen ikke spise hare.

Og de er så flået og renset ?

> Så hvis du kender nogen der går på jagt, så skulle det være muligt at
> finde en betydeligt billigere end 350 kr.

Jeg kender en del, med de spiser dem selv. Ellers er det da også noget
mærkeligt noget at gå og skyde dem.

Max

Fra : Aksel

Dato : 30-11-10 14:02

> Hej jim

> Her i jylland har vi en vildtforretning der
> [...]

Sidste år var jeg på Mandø/Manø - og da et jagtselskab var ved at gøre
dagens fangst op, fik jeg mulighed for at vælge en af harerne - for kr. 50,-
og jeg var dum nok til at vælge den største - som uden tvivl også var den
ældste og sejeste.
Men stegt hare er nu en dejlig afveksling i de mere vanlige menuer. En skam,
at der ikke er flere, der har n....r nok til selv at pelse og rense dem.
Mvh
Aksel

Fra : Frank Bach

Dato : 30-11-10 15:06

Den 30/11/10 14.01, Aksel skrev:
> [...]
> at der ikke er flere, der har n....r nok til selv at pelse og rense dem.

Her i Esbjerg hvor jeg bor skal man mærkværdigvist nok til en
fiskehandler for at købe vildt.. Prøv det!

MVH Frank Bach

Fra : Max

Dato : 30-11-10 16:04

Hej Frank

> Her i Esbjerg hvor jeg bor skal man mærkværdigvist nok til en
> fiskehandler for at købe vildt.. Prøv det!

Det er vidst det normale.

Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-12-10 18:46

Max skrev:
> Hej jim

> Her i jylland har vi en vildtforretning der
> sælger sådan en sag til 350 kr. når de
> har dem på lager.

Så tjener de dælenme' også tykt på kræet da!
Jeg fik en hare og to fasaner hos en jæger til 100 kroner i alt - men
okay, jeg tror også at det spillede kraftigt ind at han havde fået
jagtforbud af konen, indtil han havde fået tømt fryseren.
Desværre havde jeg ikke plads i min fryser til et halvt rådyr - pris 500
kroner.

Mvh

Aragorn.

Fra : N Dude

Dato : 03-12-10 09:42

Aragorn Elessar wrote.:

> Så tjener de dælenme' også tykt på kræet da!
> Jeg fik en hare og to fasaner hos en jæger til 100 kroner i alt - men
> okay, jeg tror også at det spillede kraftigt ind at han havde fået

Og hvem tjekkede, at den hare ikke var fyldt med sygedomme og bakterier ??

Det er derfor, at det skal gennem de rigtige kanaler, der skal tages
prøver...

Fra : N Dude

Dato : 03-12-10 09:39

jim wrote.:

> Hvad skal man give for en hare, renset og flået.
> Og er der nogen der har tlfnumre eller links til jægere (Sjælland) der
> sælger harer?

Du skal gå til din lokale vildt og/eller fiskerihandler og bestille dem der.
Jægeren må så vidt jeg ved ikke "slagte" læs flå for andre. Det skal ske på
godkendt slagteri. Der er også noget sygedomprøvning, som skal
efterleves....

Fra : Aksel

Dato : 03-12-10 16:58

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> der. Jægeren må så vidt jeg ved ikke "slagte" læs flå for andre. Det skal
> ske på godkendt slagteri. Der er også noget sygedomprøvning, som skal

Hvor har du det fra?

Fødevarestyrelsen:
Må jægere sælge nedlagt vildt til restauranter?

Svar: Ja, jægere kan levere mindre mængder vildt direkte til alle typer af
detailvirksomheder. Hver jæger må levere 10-15 stk. klovbærende vildtog 500
stk. småvildt om året.
Vildt, som jægeren leverer direkte til en detailvirksomhed, underkastes ikke
offentlig kødkontrol - kun den hygiejnekontrol, der i øvrigt føres med den
pågældende detailvirksomhed. Detailvirksomheden skal naturligvis have de
nødvendige faciliteter til at håndtere vildtet - afhudning af hårvildt og
plukning af fjervildt, håndtering af affald fra den videre behandling af
vildtet osv. - og detailvirksomheden skal være autoriseret til denne
aktivitet.

Gælder for restaurater men også, som der står "en detailvirksomhed".
Mvh
Aksel

Fra : Krabsen

Dato : 03-12-10 17:57

Den 03-12-2010 16:58, Aksel skrev:
> [...]
> aktivitet.
>
> Gælder for restaurater men også, som der står "en detailvirksomhed".

Er det ikke i praksis det samme?

"Detailvirksomheden skal have de nødvendige faciliteter til at håndtere
vildtet"
"- og detailvirksomheden skal være autoriseret til denne aktivitet."

så er vi vist ikke langt fra et 'godkendt slagteri'..

Fra : Aksel

Dato : 03-12-10 19:59

"Krabsen" <usenet@krabsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "- og detailvirksomheden skal være autoriseret til denne aktivitet."
>
> så er vi vist ikke langt fra et 'godkendt slagteri'..

Fødevarelsens bemærkning var et svar vedr. jægeres mulighed til at levere
til "virksomheder" og indeholder krav til virksomheders indretning.
Der gennemføres ingen speciel sundhedskontrol af dyret, og der er intet til
hinder for, at en jæger kan flå og sælge en hare til en privatperson, som
ikke er en "virksomhed".
Mvh
Aksel