En kættersk tanke - Jule Pizza
Fra : Henning

Dato : 29-11-10 15:49

Forleden dag, mens vi nød den hjemmelavede pizza faldt snakken på om det
var muligt at fabrikere en "Jule pizza". Men hvordan sammensætter man
smagsemnerne og hvad putter man istedet for tomatsaucen (måske en eller
anden variant af rødkål?). Tanken var selvfølgelig at den skulle være
lækker og velsmagende og ikke blot en morsom parodi

/Henning

Fra : Max

Dato : 29-11-10 16:10

Hej Henning

> [...]
> eller anden variant af rødkål?). Tanken var selvfølgelig at den
> skulle være lækker og velsmagende og ikke blot en morsom parodi

Andebryst i skiver kunne være noget at basere det på.

Max

Fra : Niels

Dato : 29-11-10 10:11

On Nov 29, 3:48 pm, Henning <no...@nowhere.invalid> wrote:
> [...]
> anden variant af rødkål?). Tanken var selvfølgelig at den skulle være
> lækker og velsmagende og ikke blot en morsom parodi

Det var dog en vederstyggelig tanke...

Er det ikke tåbeligt nok, at tyrkiske pizzabagere garnerer med
"stykker af bøf, bernaise og ananas"?
Jeg har boet i Italien, og dér gør man en pizza så enkel som muligt,
men man sublimerer de anvendte ingridienser. Når jeg var på trattoria
med min værtsfamilie spiste kvinderne udelukkende Margherita: tomat,
mozzarella, basilikum og extra-virgin oliven oile.

--
Niels

Fra : Hauge

Dato : 29-11-10 18:21

Den 29-11-2010 18:11, Niels skrev:
> Jeg har boet i Italien, og dér gør man en pizza så enkel som muligt,

Godt italienerne ikke har den endelige løsning på pizza, for de er for
kedelige, knækbrød med kedeligt fyld.

Nåja, men man er da trods alt også nået længere end til pasta med ketchup.

Mvh Hauge

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-11-10 19:21

On Mon, 29 Nov 2010 15:48:33 +0100
Henning <noone@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> eller anden variant af rødkål?). Tanken var selvfølgelig at den
> skulle være lækker og velsmagende og ikke blot en morsom parodi

I Nykøbing Falster ligger (lå?) der engang et pizzaria som hvert år til
jule aften inviterede enlige og andre der havde lyst til julefest. Der
var mulighed for at få det sædvanlige flæskesteg osv. men de lavede
også en pizza med kartoffel, ringe af kraftig reduceret sauce og skiver
af flæskesteg eller and (husker ikke lige hvilken af dem det var). Jeg
fik desværre(eller heldigvis måske) aldrig lejlighed til at smage
pizzaen, men den skulle efter sigende være ganske udemærket.
Jeg erindrer også at have set at et af spisestederne i nyhavn i kbh
lavede en "dansk pizza" med kartofler, brun sauce osv.

kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-11-10 20:59

Den 29-11-2010 15:48, Henning skrev:
> Forleden dag, mens vi nød den hjemmelavede pizza faldt snakken på om det
> var muligt at fabrikere en "Jule pizza". Men hvordan sammensætter man
> smagsemnerne og hvad putter man istedet for tomatsaucen
tomatsovs er ikke et must i pizza (måske nærmere en undtagelse?)

- og jeg har fået fortræffelig pizza med and - i Rom!

//finn

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-11-10 10:31

cykelsmeden wrote:

> - og jeg har fået fortræffelig pizza med and - i Rom!

På Mallorca fik jeg for nylig en virkelig god pizza med gorgonzola,
bacon og dadler. Kombinationen af det salte, røgede og søde var lækker.

Så dadler kunne måske også komme på julepizzaen.

Fra : Bjarne K.

Dato : 30-11-10 14:48

"Henning" <noone@nowhere.invalid> wrote in message
> [...]
> anden variant af rødkål?). Tanken var selvfølgelig at den skulle være
> lækker og velsmagende og ikke blot en morsom parodi

Lavede en sidste år, med netop tomat, og desuden ost, flæskesteg og rødkål.

Det kan bestemt ikke anbefales.

Bjarne K.