APT - Hvad betyder dette?
Fra : Morten P

Dato : 28-11-10 18:38

Jeg har lige installeret en Ubuntu 10.04 Server LTS men under installationen
gik den død i 21% Wiping swap space og så måtte jeg genstarte.

Den har et text mode login og man kan logge ind og anvende comptueren.

Jeg havde troet der var kommet et grafisk interface, men det kommer måske
efter de 21% så jeg faktisk skal starte installationen om?

Nu prøver jeg så at installere Virtualbox:

root@FW# apt-get install vboxgtk
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following extra packages will be installed:
binutils defoma dkms fakeroot fontconfig fontconfig-config gcc gcc-4.4
hicolor-icon-theme launchpad-integration libatk1.0-0 libatk1.0-data
libaudio2 libc-dev-bin libc6-dev libcairo2 libcurl3 libdatrie1
libfontconfig1 libfontenc1 libgl1-mesa-dri libgl1-mesa-glx libglade2-0
libgomp1 libgtk2.0-0 libgtk2.0-bin libgtk2.0-common libjasper1 libjpeg62
liblcms1 libmng1 libpango1.0-0 libpango1.0-common
libpixman-1-0 libqt4-network libqt4-opengl libqtcore4 libqtgui4
libthai-data libthai0 libtiff4 libxcb-render-util0 libxcb-render0
libxcomposite1 libxcursor1 libxdamage1 libxfixes3 libxfont1 libxft2
libxinerama1 libxmu6 libxrandr2 libxrender1 libxt6 libxxf86vm1
linux-libc-dev manpages-dev python-cairo python-glade2 python-gtk2
shared-mime-info ttf-dejavu-core virtualbox-ose virtualbox-ose-dkms
virtualbox-ose-qt x-ttcidfont-conf xfonts-encodings xfonts-utils
Suggested packages:
binutils-doc defoma-doc psfontmgr dfontmgr libfont-freetype-perl
gcc-multilib autoconf automake1.9 libtool flex bison gdb gcc-doc
gcc-4.4-multilib libmudflap0-4.4-dev gcc-4.4-doc gcc-4.4-locales
libgcc1-dbg libgomp1-dbg libmudflap0-dbg libcloog-ppl0 libppl-c2 libppl7
libgnome2-0 konqueror nas glibc-doc libglide3 librsvg2-common gvfs
libjasper-runtime liblcms-utils ttf-japanese-gothic
ttf-japanese-mincho ttf-thryomanes ttf-baekmuk ttf-arphic-gbsn00lp
ttf-arphic-bsmi00lp ttf-arphic-gkai00mp ttf-arphic-bkai00mp qt4-qtconfig
python-gtk2-doc python-numpy virtualbox-guest-additions
The following NEW packages will be installed:
[...]
shared-mime-info ttf-dejavu-core vboxgtk virtualbox-ose
virtualbox-ose-dkms virtualbox-ose-qt x-ttcidfont-conf xfonts-encodings
xfonts-utils
0 upgraded, 69 newly installed, 0 to remove and 4 not upgraded.
Need to get 27,5MB/44,6MB of archives.
After this operation, 201MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]?

1) Jeg ser det er OSE edition - Jeg læste før den ikke har support for USB
og det skal jeg anvende. Hvad skal jeg så intallere?

2) Når jeg klikker OK siger den:

Media change: please insert the disc labeled
'Ubuntu-Server 10.04.1 LTS _Lucid Lynx_ - Release amd64 (20100816.2)'
in the drive '/cdrom/' and press enter

Sådan en har jeg ikke og den CD jeg installerede fra er åbenbart ikke den
den vil have.

Målet:
- Grafisk interface
- Virtualbox med USB

Hvad skal jeg gøre? :D

Fra : Morten P

Dato : 28-11-10 18:56

> 2) Når jeg klikker OK siger den:
>
> Media change: please insert the disc labeled
> 'Ubuntu-Server 10.04.1 LTS _Lucid Lynx_ - Release amd64 (20100816.2)'
> in the drive '/cdrom/' and press enter

Den er nu fjernet fra sources.list

> Målet:
> - Grafisk interface
> - Virtualbox med USB
>
> Hvad skal jeg gøre? :D

Men dette er stadig helt rodet :D

Fra : Hekatombe

Dato : 28-11-10 19:21

Den 28-11-2010 18:55, Morten P skrev:

> Men dette er stadig helt rodet :D

Nu skrive du ikke hvilken grafisk brugerflade (Window Manager) du vil
have (der er et hav af dem, de mest brugte er GNOME og KDE), men jeg går
ud fra at du vil have Gnome.

Prøve at køre følgende kommando: apt-get install gnome

Det burde installere GNOME og sætte op den op.

Så derefter køre du: service gdm start

GDM er GNOME's grafisk login program (KDE's hedder kdm)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-11-10 19:15

On Sun, 28 Nov 2010 18:37:58 +0100
"Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> Målet:
> - Grafisk interface
> - Virtualbox med USB
>
> Hvad skal jeg gøre? :D

Server versionen installerer som default ikke en grafisk desktop. En
fuld grafisk desktop kan dog efterfølgende installeres således:
apt-get install ubuntu-desktop.

Mindre kunne måske gøre det:
apt-get install gnome-core gnome-system-tools gksu gdm

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen