Muskatnød i fars
Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 26-11-10 16:07

Jeg vil gerne prøve med muskatnød i min frikadellefars, men hvor meget
kan man komme i uden at den bliver uspiselig? Man kan jo ikke smage sig
frem
Jeg har 1 kg fars.

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Preben

Dato : 26-11-10 16:48

Den 26.11.2010 kl. 16:07 skrev Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid>:

> Jeg vil gerne prøve med muskatnød i min frikadellefars, men hvor meget
> kan man komme i uden at den bliver uspiselig? Man kan jo ikke smage sig
> frem
> Jeg har 1 kg fars.

Du kan sagtens smage dig frem.
Du blander bare blande lidt i og så laver du en delle. Hvis det var for
lidt, så kommer du mere i osv.
I gamle dage smagte man bare på farsen.
--
mvh/Preben

Fra : Fred Thiesen

Dato : 26-11-10 16:59

On 26.11.2010 16:48, Preben wrote:
> Den 26.11.2010 kl. 16:07 skrev Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid>:
>

> I gamle dage smagte man bare på farsen.

Det gør jeg da endnu. Er det blevet farligt? - noget der har gået mig
hus forbi?

mvh

FredT

Fra : Ralph

Dato : 26-11-10 18:09

"Fred Thiesen" <Fred-thi@online.no> skrev i en meddelelse
> Det gør jeg da endnu. Er det blevet farligt? - noget der har gået mig hus
> forbi?

Det er bare det hysteri, hvis man ellers holder god køkkenhygiejne er der
ingen problemer.
Hvis "tilbage til fremtiden" fandtes i virkeligheden ville Michael J. Fox
sidde på lokum hele tiden, hvis han skulle konsumere de mængder bakterier
der florerede i det vilde vesten.

--
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 18:43

Fred Thiesen <Fred-thi@online.no> skrev i meddelelsen
T-ydncpGlvv7RHLRnZ2dnUVZ87-dnZ2d@telenor.com:

> Det gør jeg da endnu. Er det blevet farligt? - noget der har gået mig
> hus forbi?

Selvfølgelig er det ikke farligt. Mange danskere sætter bare en ære i at
lave mad i blinde. De vil hellere følge opskrifter minutiøst og aldeles
bevidstløst fremfor at bruge den sunde fornuft og personlig smagning.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 26-11-10 18:54

Den 26-11-2010 18:43, Jens Bruun skrev:
> Selvfølgelig er det ikke farligt. Mange danskere sætter bare en ære i at
> lave mad i blinde. De vil hellere følge opskrifter minutiøst og aldeles
> bevidstløst fremfor at bruge den sunde fornuft og personlig smagning.

Man skulle tro at du omtalte de flestes måde at køre i trafikken på..

Mvh Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 18:40

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
op.vmsbi2y7qz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

> I gamle dage smagte man bare på farsen.

Det gør man sør'me også i vore dage.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 26-11-10 19:27

Preben skrev:

> Du kan sagtens smage dig frem.
> Du blander bare blande lidt i og så laver du en delle. Hvis det var for
> lidt, så kommer du mere i osv.
> I gamle dage smagte man bare på farsen.

Det gjorde jeg så ikke. Jeg tog chancen og kom 1,5 gram stødt
muskatnød i 1 kg fars. Det smager godt og skal da prøves igen.

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 19:53

Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid> skrev i meddelelsen
mn.d48f7dab4e9e107a.67524@lite.invalid:

> Det gjorde jeg så ikke. Jeg tog chancen og kom 1,5 gram stødt
> muskatnød i 1 kg fars.

Hvordan vejer du 1,5 gram stødt muskatnød af?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 26-11-10 20:05

Den 26-11-2010 19:52, Jens Bruun skrev:
> Hvordan vejer du 1,5 gram stødt muskatnød af?

Der er i hvert fald én måde, og det er at bruge en vægt.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 20:10

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
8laenpFt6bU1@mid.individual.net:

> Der er i hvert fald én måde, og det er at bruge en vægt.

Jepper. Nu spurgte jeg så ikke til mulige måder, men til Asbjørn M. Nielsens
konkrete.

Men du kan måske svare for ham?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 26-11-10 21:02

Den 26-11-2010 20:09, Jens Bruun skrev:
> Jepper. Nu spurgte jeg så ikke til mulige måder, men til Asbjørn M. Nielsens
> konkrete.

Det er mig sådan set rimeligt ligegyldigt *hvem* du spurgte, jeg
svarede, og at du tydeligvis ikke kendte muligheden for at bruge en
vægt, er sørgeligt.

> Men du kan måske svare for ham?

Kommer det dig ved? Kan du ikke tåle mine svar, kan du jo bare knytte
låget eller filtrere mig væk.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 21:42

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
8lai2tFhhmU1@mid.individual.net:

> Det er mig sådan set rimeligt ligegyldigt *hvem* du spurgte, jeg
> svarede,

Øh, nej. Du svarede ikke. Du fabulerede - altså med mindre, du er identisk
med Asbjørn M. Nielsen.

> og at du tydeligvis ikke kendte muligheden for at bruge en
> vægt, er sørgeligt.

Hahahaha.

> Kommer det dig ved?

Jeg spørger. Usenet, du ved. Gør det meget ondt at svare?

> Kan du ikke tåle mine svar, kan du jo bare knytte
> låget eller filtrere mig væk.

Nædu. Jeg foretrækker at se dig dumme dig offentligt. Også selvom det så
langt fra længere har nyhedens interesse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 26-11-10 21:46

Hej
On 26-11-2010 20:09, Jens Bruun wrote:
> Jepper. Nu spurgte jeg så ikke til mulige måder, men til Asbjørn M. Nielsens
> konkrete.

Asbjørn har så svaret nu, og han brugte... Taadaaaaaah.wav.... En vægt!

> Men du kan måske svare for ham?

Det gik da fint.

/Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 21:54

Martin [TMM] <tmm@--FJERNDETTE--trutter.dk> skrev i meddelelsen
4cf01c6b$0$36574$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Asbjørn har så svaret nu, og han brugte... Taadaaaaaah.wav.... En
> vægt!

Af hjertet tak for hjælpen Martin [TMM]. Jeg har altid haft svært ved at
læse indlæg, der ikke har været igennem dine og Hauges kyndige hænder.

> Det gik da fint.

Hahahahaha. Priceless.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 26-11-10 21:57

Hej
On 26-11-2010 21:53, Jens Bruun wrote:
>¤%#:;ØÅ=(&¤#""

Du er jo ikke engang et plnok værd.

/Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 21:58

Martin [TMM] <tmm@--FJERNDETTE--trutter.dk> skrev i meddelelsen
4cf01f0f$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Du er jo ikke engang et plnok værd.

Hahahaha. Måske en tur gennem stavekontrollen gør dine indlæg læsbare? Arhh,
næppe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 26-11-10 22:06

Hej
On 26-11-2010 21:58, Jens Bruun wrote:
> Hahahaha. Måske en tur gennem stavekontrollen gør dine indlæg læsbare?

Man skal måske huske at _veje_ sine ord først....
Men det var så al den energi jeg synes det er værd at spilde på fjolser
som dig.

/Martin

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 26-11-10 21:39

Jens Bruun skrev:
> Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid> skrev i meddelelsen
> mn.d48f7dab4e9e107a.67524@lite.invalid:

> Hvordan vejer du 1,5 gram stødt muskatnød af?

Jeg bruger min præcisonsvægt "Tomopol i200".

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 21:51

Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid> skrev i meddelelsen
mn.d5127dab242a7678.67524@lite.invalid:

> Jeg bruger min præcisonsvægt "Tomopol i200".

Eddersmart. Så slipper du også for at smage på det, du står og bakser
sammen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 26-11-10 21:57

Den 26-11-2010 21:51, Jens Bruun skrev:
> Eddersmart. Så slipper du også for at smage på det, du står og bakser
> sammen.

Du er vitterligt dum.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 21:59

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
8lal97F64oU1@mid.individual.net:

> Du er vitterligt dum.

Hahahahaha. Du ved det godt selv - ikke?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 26-11-10 22:05

Jens Bruun skrev:
> Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@lite.invalid> skrev i meddelelsen
> mn.d5127dab242a7678.67524@lite.invalid:

> Eddersmart. Så slipper du også for at smage på det, du står og bakser
> sammen.

Jeg smager aldrig på råt kød.
Jeg smager på det når det er tilberedt
Jeg bakser aldrig noget sammen. Hos mig foregår det pænt og ordentlig

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 27-11-10 14:34

On 26 Nov., 22:06, "Martin [TMM]" <t...@--FJERNDETTE--trutter.dk>
wrote:

> Man skal m ske huske at _veje_ sine ord f rst....
> Men det var s al den energi jeg synes det er v rd at spilde p fjolser
> som dig.

Jens ville være rig, hvis han fik en 50'er hver gang det lykkes ham at
gøre skribenter på usenet pigesure. Utroligt så fint, I leger med.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Preben

Dato : 26-11-10 17:15

Den 26.11.2010 kl. 16:59 skrev Fred Thiesen <Fred-thi@online.no>:

> Det gør jeg da endnu. Er det blevet farligt? - noget der har gået mig
> hus forbi?

Jeg tror såmænd ikke, det er farligt, jeg bryder mig bare ikke om hakket
svinekød, slet ikke råt

--
mvh/Preben

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 18:45

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
op.vmscq3sxqz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

> Jeg tror såmænd ikke, det er farligt, jeg bryder mig bare ikke om
> hakket svinekød, slet ikke råt

Jamen så laver du vel heller ikke mad med hakket svinekød?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Preben

Dato : 26-11-10 18:52

Den 26.11.2010 kl. 18:44 skrev Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>:

> Jamen så laver du vel heller ikke mad med hakket svinekød?

Det kunne jeg ikke drømme om, men min kone gør af og til.

--
mvh/Preben

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-11-10 18:51

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
op.vmsg77qyqz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

> Det kunne jeg ikke drømme om, men min kone gør af og til.

Jamen så er problemet jo ikke-eksisterende. Måske endda din kone smager på
farsen, når hun bakser med hakket svinekød?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 27-11-10 01:24

Asbjørn M. Nielsen wrote:

>Jeg vil gerne prøve med muskatnød i min frikadellefars, men hvor meget
>kan man komme i uden at den bliver uspiselig? Man kan jo ikke smage sig
>frem
>Jeg har 1 kg fars.

Brugt med måde giver muskatnød en fin smag til kødfars.

Problemet er, at det tager tid før tilsætningen har udviklet sin fulde
styrke, så en smagsprøve umiddelbart efter tilsætningen vil ikke være
retvisende. Kvalliteten af nøden tæller også med.
Lignende gælde for groftkværnet peber o.l.

Da du ikke har prøvet fremgangsmåden før, vil jeg anbefale dig at rive
1/4 til 1/3 nød (ca. 1,25 - 1,75 gram) fint, blande den i ca 50 gr (½
dl) af (den iøvrigt færdigtrørte) fars og sætte de 50 gram på køl for
sig selv i en lille plastpose, som nulres nogle gange undervejs, så
smagen fordeles jævnt.

Efter 1-2 timer røres halvdelen af muskatnødfarsen i resten af farsen.
Der laves en prøvestegning: En teske af farsen trykkes flad og steges
gyldent på begge sider på en 120 grader (jævnt varme uden røg) pande i
ca 1 min på hver side, afkøles og smages.

Resten kan du nok selv gætte dig til

Ellers har jeg god erfaring med at tilsætte ½ teske (2,5 ml) mild
karry til 1 kg fars. Den lille tilsætning opfattes ikke som karry, men
den giver en dejlig fyldig smagsoplevelse.

Personligt kan jeg ikke undvære _rigeligt_ med fint- eller groftrevne
løg i en farsret. Men således er vi jo så forskellige.

God appetit.

m.v.h. Emil

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 27-11-10 11:49

Emil skrev:

> Da du ikke har prøvet fremgangsmåden før, vil jeg anbefale dig at rive
> 1/4 til 1/3 nød (ca. 1,25 - 1,75 gram) fint, blande den i ca 50 gr (½

Mener du det? 1,25 gram i 50 gr fars? Det lyder af meget.

> [...]

> gyldent på begge sider på en 120 grader (jævnt varme uden røg) pande i
> ca 1 min på hver side, afkøles og smages.

Hvordan ved du hvornår panden er 120 grader? Bruger du et termometer?

Du skal ha' tak for en fin beskrivelse, men så meget gør jeg ikke ud af
min madlavning.

> Ellers har jeg god erfaring med at tilsætte ½ teske (2,5 ml) mild
> karry til 1 kg fars. Den lille tilsætning opfattes ikke som karry, men
> den giver en dejlig fyldig smagsoplevelse.

Det skal da prøves. Selv har jeg prøvet basilikum, det smager også godt.

> Personligt kan jeg ikke undvære _rigeligt_ med fint- eller groftrevne
> løg i en farsret. Men således er vi jo så forskellige.

Alt med måde, det kan også blive for meget

> God appetit.

I lige måde.

--
Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Emil

Dato : 27-11-10 23:14

Asbjørn M. Nielsen wrote:

>Mener du det? 1,25 gram i 50 gr fars? Det lyder af meget.

Ja, og det er meningen med at "udtrække" smagsstofferne fra
muskatnøden i lidt af farsen, som nu fungerer som "krydderiet!"
Udtrækningen tager lang tid (timer), og ved at udtrække i en lille
portion fars, kan denne fungere som krydderi.

Bruges kun det halve, kan resten indfryses til næste portion
frikadellefars.

>Hvordan ved du hvornår panden er 120 grader? Bruger du et termometer?

Naturligvis. Et almindeligt stegetermometer virker fint, og et
infrarødt er meget nemt og hurtigt til at vise temperaturen (ingen
rengøring nødvendig).

Ellers kan du bruge en lille terning hvedebrød i stegefedtet.
En terning har 6 sider, men brug kun to modsatte.
Når den er blevet tilpas brun på et par minutter, passer temperaturen
til at stege 4 -5 frikadeller.
Flere frikadeller af gangen får dem til at koge, ikke stege. Det
skyldes trægheden i opvarmningen. Induktionsplader har ikke denne
træghed.

>Du skal ha' tak for en fin beskrivelse, men så meget gør jeg ikke ud af
>min madlavning.

Velbekomme. Det er heller ikke hver dag jeg kræser om maden. Men ofte
er det småting, som ændrer et slavemåltid til en gourmetmiddag.
Råvarerne er jo næsten de samme.

>Alt med måde, det kan også blive for meget

Naturligvis. Du vil nok få himmelvendte øje, når jeg fotæller dig, at
jeg bruger mindst 1 kg løg pr. 4 personer, når jeg laver sovs til
hakkebøf eller andet oksekød. Plus dem til de bløde/ristede løg som
tilbehør.
Problemet er, at de unge mennesker begynder at savle voldsomt,
allerede når de modtager invitationen.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 28-11-10 17:17

Emil wrote:

> [...]
>gyldent på begge sider på en 120 grader (jævnt varme uden røg) pande i
>ca 1 min på hver side, afkøles og smages.

Skal farsen på køl et stykke tid før spisetid, vil jeg ikke varme en
pande op for vurdering af krydringen.

I stedet smørrer jeg midten af en underkop med en smule fedtstof eller
en dråbe olie, og kommer herpå en teske fars. Efter nogle få sekunder
i microovnen - og lidt afkøling - er farsen klar til prøvesmagning.

m.v.h. Emil

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-11-10 22:15

Emil wrote:

> I stedet smørrer jeg midten af en underkop med en smule fedtstof eller
> en dråbe olie, og kommer herpå en teske fars. Efter nogle få sekunder
> i microovnen - og lidt afkøling - er farsen klar til prøvesmagning.

Præcis samme metode bruger jeg. Den får godt nok ikke stegeskorpe, men
krydringen kan sagtens vurderes.

Fra : Emil

Dato : 29-11-10 04:07

Martin Larsen wrote:

>Præcis samme metode bruger jeg. Den får godt nok ikke stegeskorpe, men
>krydringen kan sagtens vurderes.

Vi kan kalde det for hvad vi vil. Men mine tanker her i det indesneede
jydske fremkalder nogle nye muligheder:

Kan metoden ikke udvikles til at anbringe farsklumpen på en stump
staniol fra en POP-corns-pose, så farsprøven får lidt stegeskorpe på
undersiden? Måske også et par cm2 på toppen?
Alt andet lige, vil det give en mere retvisende smagsprøve.

OK, måske ikke et genialt forslag. Men jeg tror det skal afprøves
næste gang der er fars på menuen.

m.v.h. Emil

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-11-10 15:52

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> Alt andet lige, vil det give en mere retvisende smagsprøve.
>
> OK, måske ikke et genialt forslag. Men jeg tror det skal afprøves

Jeg vil tro kanterne på folien er for skarpe og trækker gnister.

Fra : Emil

Dato : 30-11-10 00:45

Niels Jørgen Kruse wrote:

>Jeg vil tro kanterne på folien er for skarpe og trækker gnister.

Ja det er nærliggende at tro. Men microfolien er perforeret i et
særligt mønster, som er bestemt af bølgelængden af en typisk frekvens
for microove, så der vil ikke opstå gnister, undtagen hvis folien
kommer meget tæt på ovnens metaldele. Tykkelsen af folien er beregnet
ud fra samme kriterier.

Problemet er køling af folien, som opvarmes, uanset om der er madvarer
på den eller ej. Er den ikke i kontakt med noget, brænder den simpelt
hen af.
Det er derfor en pose micropopcorn skal vende den korrekte side nedaf
under popningen, da olien så altid vil dække folien.

Hvis det skal gå godt, klippes et par passende stykker folie ud, og de
trykkes fast på hver side af farsprøven, så alle dele af folien er i
kontakt med farsprøven. Folien kan genbruges mange gange.

Men så går det smarte i metoden tabt, for så bliver det alt for
bøvlet. Genialt? OK, det virker; men det var nok mest et FLOP!

m.v.h. Emil

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-11-10 10:28

Emil wrote:

> Det er derfor en pose micropopcorn skal vende den korrekte side nedaf
> under popningen, da olien så altid vil dække folien.

Jeg har haft nogle økomicropopcorn, vistnok fra Urtekram, som udmærkede
sig ved ikke at være tilsat fedtstof. De poppede fint i mikroovnen
alligevel.

Smagte i øvrigt glimrende.