VirtualBox
Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-11-10 00:36

Jeg har brugt VirtualBox i snart 1 år, og er glad for den.
Jeg har dog (stadig) 2 problemer som jeg stadig ikke kan få til.

1. Lyd i windows 7. Kan ikke få lyd til at virke.

2. USB i klienten, hverken Linux (Mandriva, som også køre værtsmaskinen),
eller Vindows7

Nogen bud på hvordan jeg løser de to problemer?

Ivar Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-11-10 03:26

Ivar Madsen wrote:

> 2. USB i klienten, hverken Linux (Mandriva, som også køre
> værtsmaskinen), eller Vindows7

Jeg har WinXP som guest i VirtualBox med en Ubuntu host. USB i klienten
virker uden problemer. Jeg skulle manuelt tilføje Linux brugeren til
gruppen vboxusers, så vidt jeg husker det.

Efterhånden bruger jeg næsten udelukkende WinXP+VirtualBox til en Canon
scanner, som jeg købte da jeg var en ulykkelig Windoze bruger, men det er
en anden historie..

--
Jesper Lund

Fra : Jan Birk

Dato : 26-11-10 08:09

> 1. Lyd i windows 7. Kan ikke få lyd til at virke.
>
> 2. USB i klienten, hverken Linux (Mandriva, som også køre værtsmaskinen),
> eller Vindows7

Jeg har en VB (Dog med XP som gæst) hvor det virker. Min fremgangsmåde er;

1) Sæt dimsen i USB stikket
2) Tjek med dmesg i en console på hosten at den rent faktisk dukker op

Og hvis USB dimsen dukker op

3) I VB gæstvinduet nederst, højreklik på USB ikonet og se om dimsen er
dukket op. Hvis ja, fjern hakket og sæt det igen....!?

På den måde virker såvel løbeur og andre gadges der kræver et windows
program.

Lyden virker i øvrigt fint, men igen, det er en XP.

/Jan

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-11-10 08:54

Ivar Madsen <news@milli.dk> writes:

> 2. USB i klienten, hverken Linux (Mandriva, som også køre værtsmaskinen),
> eller Vindows7

Hvis du har installeret VirtualBox OSE (Open Source Edition), så
understøtter den ikke USB på klienten.

Det tog mig lidt lidt tid at finde ud af da jeg bare havde installeret
den der lå i Debian. Det er ikke reklameret vildt tydeligt, synes jeg.

Se også http://www.virtualbox.org/wiki/Editions

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-11-10 16:25

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Hvis du har installeret VirtualBox OSE (Open Source Edition), så
> understøtter den ikke USB på klienten.

Debian, eller Mandriva, de ligger under samme begransning

> Det tog mig lidt lidt tid at finde ud af da jeg bare havde installeret
> den der lå i Debian. Det er ikke reklameret vildt tydeligt, synes jeg.
> Se også http://www.virtualbox.org/wiki/Editions

Jeg kan bare ikke finde et sted, hvor der står noget om, hvad det koster at
få den fulde version, eller hvordan man får den,,,

Eller er der en anden fidus, som kan det samme som VB, men som også
understøtter USB?

Eller er det letter at sætte noget windows fjernstyrenig, så jeg kan bruge
min netbook til at sætte min Oregon 550 GPS i, så jeg kan køre GSAK på den,
og stadig side foran skærmen på PC'en og så bruge USB i netbooken?

Kommer lige til at tænke på, jeg kørte engang noget fjernstyring på min
Mandriva, hvor jeg kunne side i en browser, og køre på en anden PC, det
fantes vist også til Vindows som host,,, hvad var det nu det hed,,,

Ivar Madsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-11-10 00:03

Ivar Madsen wrote:
> Jeg kan bare ikke finde et sted, hvor der står noget om, hvad det koster at
> få den fulde version, eller hvordan man får den,,,

Den koster ikke noget, det er bare ikke open source.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-11-10 00:34

Martin Larsen wrote:

> Den koster ikke noget, det er bare ikke open source.

Ja, det fandt jeg ud af, og min windows 7 virker også efter omlægningen.

UBS virker halvt !! jeg fik mærkeret at de skulle være tilgænglig i gæsten,
men alligevel, så kan gæsten ikke se hvad der sidder i portene.
Havde ikke energi til at rode mere med det i dag, men håber på at jeg på
søndag har den fornødne energi til at rode lidt videre,,,

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-11-10 00:47

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> Havde ikke energi til at rode mere med det i dag, men håber på at jeg på
> søndag har den fornødne energi til at rode lidt videre,,,

Nå, jeg fik lavet et par skærmdump, med problemmet

http://www.facebook.com/album.php?aid=2072838&id=1009084307&l=47ddaf1205

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-11-10 16:59

Ivar Madsen <news@milli.dk> writes:

> Jeg kan bare ikke finde et sted, hvor der står noget om, hvad det koster at
> få den fulde version, eller hvordan man får den,,,

Klik på "Downloads" i menuen til venstre.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-11-10 18:07

,----[ [ivar@localhost rpm]$ sudo urpmi ]

#######################################################################################################
|Installationen fejlede: filen /usr/bin/VBoxHeadless fra installationen af
|VirtualBox-3.2-3.2.10_66523_mdv2010.0-1.x86_64 skaber konflikt med fil fra
|pakken virtualbox-3.1.8-3mdv2010.1.x86_64
| filen /usr/bin/VBoxManage fra installationen af
| VirtualBox-3.2-3.2.10_66523_mdv2010.0-1.x86_64 skaber konflikt med
| fil fra pakken virtualbox-3.1.8-3mdv2010.1.x86_64

`----

Og sådan forsætter den med alle filerne.

Det ser ud til, at URPMI ikke kan finde ud af at opgradere fra den ene, til
den anden version.

Så jeg bliver jo nok nødsaget til at afinstallere den, før jeg kan
installere den nye. Det forvener jeg ikke giver de store problemer, men hvad
med de installerede gæste OS'er, kan de overføres? Eller skal jeg til at
tage backup af hvad jeg har liggende på win, og Linux gæsterne, og
installere dem igen?
Hvad med regeristering af win. Vil den bare forsætte, eller vil den sige at
det er en ny maskine den køre på?

Er der andre ting, jeg skal tage højde for, før jeg afinstallere, og
installere den nye version?

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-11-10 18:21

> [...]

> med de installerede gæste OS'er, kan de overføres? Eller skal jeg til at
> tage backup af hvad jeg har liggende på win, og Linux gæsterne, og

Mon ikke dine gæste-systemer også virker efter du har installeret en
nyere version af VirtualBox? Det vil jeg umiddelbart tro. Det har virket
de par gange jeg har opgraderet min VirtualBox fra deres Debian-pakker.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-11-10 10:10

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Mon ikke dine gæste-systemer også virker efter du har installeret en
> nyere version af VirtualBox? Det vil jeg umiddelbart tro. Det har virket
> de par gange jeg har opgraderet min VirtualBox fra deres Debian-pakker.

Jov, det virker som det gjorde før.
Dvs. jeg har STADIG ikke USB i windows 7 klienten.

Kom til at fundere på, jamen, da jeg installerte windows så var der jo IKKE
USB-support i den virtuelle maskine, så det hænger måske i at windows så
ikke har installert support for USB, så i med DVD'en, og køre en install
igen, så må den selv kunne finde ud af at den skal opgradere maskinen med
USB support, men den brokker sig over ikke at have nok ledig plads.

Jeg har forsøgt at udvide filen med C: men indtil videre uden hel, noget
hint til hvordan jeg gør det?

Ivar Madsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-11-10 10:25

Ivar Madsen <news@milli.dk> writes:

>Jov, det virker som det gjorde før.
>Dvs. jeg har STADIG ikke USB i windows 7 klienten.

Du har installeret "Guest Additions" i Windows 7?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-11-10 15:44

Klaus Ellegaard wrote:

> Du har installeret "Guest Additions" i Windows 7?

Bob bob, aner det ikke,,, SÃ¥ det har jeg sikkert ikke.

Ivar Madsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-11-10 10:36

Ivar Madsen wrote:

> Kom til at fundere på, jamen, da jeg installerte windows så var der jo IKKE
> USB-support i den virtuelle maskine, så det hænger måske i at windows så
> ikke har installert support for USB

Usandsynligt, men man ved jo aldrig.

> Jeg har forsøgt at udvide filen med C: men indtil videre uden hel, noget
> hint til hvordan jeg gør det?

Jeg brugte den vejledning for et par dage siden til at udvide min
virtuelle XP der var blevet for lille:

http://www.modhul.com/2008/10/21/re-sizing-a-virtualbox-virtual-disk-image-file/

Jeg vil dog mene at hvis det drejer sig om en nyinstallation er det
lettere bare at oprette en ny disk og installere på den.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-11-10 10:18

Ivar Madsen <news@milli.dk> writes:

> UBS virker halvt !! jeg fik mærkeret at de skulle være tilgænglig i gæsten,
> men alligevel, så kan gæsten ikke se hvad der sidder i portene.

Har du husket at "forbinde" de enheder du skal bruge i Windows til den
virtuelle maskine? Det gøres (i min virtual box) nederst til højre ved
at klikke (eller højreklikke, det kan jeg ikke huske) på USB-ikonet og
sætte hak ud for de dimser der skal forbindes.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-11-10 10:34

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> at klikke (eller højreklikke, det kan jeg ikke huske) på USB-ikonet og
> sætte hak ud for de dimser der skal forbindes.

Ja, eller med menupunktet Enheder > USB Enheder

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-11-10 15:48

Martin Larsen wrote:

> Ja, eller med menupunktet Enheder > USB Enheder

Jeg kan godt se enhederne begge steder, men de er undertrykket, og kan ikke
vælges.

Det var det der fik mig til at fundere over, er det win. der mangler
understøttelse for USB,,,

Ivar Madsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-11-10 22:40

Ivar Madsen <news@milli.dk> writes:

>Det var det der fik mig til at fundere over, er det win. der mangler
>understøttelse for USB,,,

VirtualBox's Guest Additions.

Vælg "Install Guest Additions" i menuen over din VM. Det indsætter en
virtual cd i gæsten, hvorfra du skal installere driverne til bl.a.
USB. Det hele er pakket pænt ind i ét program, man installerer.

Du får bl.a. lyd- og grafik-drivere, fildeling med host'en og lidt
andet fnidder udover USB-driverne.

Mvh.
   Klaus.