start/stop PC via tastatur
Fra : Lars Arup

Dato : 26-11-10 15:02

Jeg har en alm stationær PC med et trådløst Labtec keyboard.Det har en række
specialknapper som jeg aldrig har brugt men en dag kom jeg til at trykke på
en med et halvmånesymbol hvilket fik PC'en til at gå i standby. Så prøvede
jeg om denne knap eller nogle af de andre kunne vække den igen men det kunne
man kun på powerknappen på PC'en.

I øjeblikket er jeg efter en rygoperation handkappet på den måde at jeg
helst står op og dermed er PC'en langt nede og det er svært at nå den.

Kan man ikke fjernstyre både tænd og sluk af computeren via tastaturet?

MVH Lars Arup

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-11-10 16:38

> Kan man ikke fjernstyre både tænd og sluk af computeren via tastaturet?

Prøv at kigge i din BIOS - du skal kigge efter noget med "wake on USB"
- så kan du få computeren til at vågne op når du enten taster eller
bevæger musen (altså hvis du har en USB mus og/eller et USB tastatur.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Rick

Dato : 28-11-10 14:51

"Lars Arup" wrote in message

>Kan man ikke fjernstyre både tænd og sluk af computeren via tastaturet?

Det kan godt være, at du kan starte den ved at trykke på halvmånen igen, men
at keyboard-modtageren sidder i et USB-stik, som ikke får strøm fra PC'en,
når den er slukket. Prøv evt. et af de andre USB-stik, eller prøv at kigge i
BIOS, om du kan sætte, så USB får strøm selvom PC'en er slukket.

- rick -

Fra : Lars Arup

Dato : 29-11-10 13:32

Tak for svar, det var også min tanke Rick at keyboardet ikke fik strøm når
den var i dvale. Iøvrigt er den trådløse modtager til tast og mus tilsluttet
via ps2 stik. Er der mon spændning på det i dvale og st.by?
Jeg er ikke så skrap til det der med BIOS men det kan jeg måske lære.

MVH Lars Arup

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-10 01:29

Lars Arup skrev:

> Tak for svar, det var også min tanke Rick at keyboardet ikke fik strøm når
> den var i dvale. Iøvrigt er den trådløse modtager til tast og mus tilsluttet
> via ps2 stik. Er der mon spændning på det i dvale og st.by?

Ikke i dvale, men der er spænding på i standby. Jeg kunne vække
min pc ved at flytte på min PS2-mus. Med min nuværende USB-mus
kan jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-12-10 01:53

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ikke i dvale, men der er spænding på i standby.
> Jeg kunne vække min pc ved at flytte på min
> PS2-mus. Med min nuværende USB-mus kan
> jeg ikke.

I mange tilfælde kan den slags sættes op i BIOS.

I enkelte tilfælde skal der flyttes en jumper på
bundkortet, for at få strøm på usb-enhederne
når pc'en er slukket.

Jeg har en enkelt pc på værkstedet, der kan
startes op på den måde, men det er absolut ikke
alle.

I de fleste tilfæde er det usb-strøm det drejer sig
om, og her kan alt jo ske.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk