Bakterier i vand
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 25-11-10 14:40

ja jeg ved det måske ikke lige er gruppen at spørge i men tænkte hvis
nogen viste det så var det sikkert her
sagen er jeg er i Cairo - hvor det vand der kommer ud af hanen ikke er
noget man bare sådan skal drikke - men jeg koger det til at lave kaffe
med -

når det er kogt går jeg ud fra at bakterieren dør
men når det køler ned ja jeg kan godt selv se det lyder åndssvagt men
kommer der så liv i dem igen ?

Mv.
BMM

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-11-10 14:55

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> når det er kogt går jeg ud fra at bakterieren dør
> men når det køler ned ja jeg kan godt selv se det lyder åndssvagt men

Hej Bo.

Hvis vandet er kogt er bakterierne døde og kan ikke genoplives. Du skal dog
passe på, ikke at spise isterninger og frugt med skræl på. Det advares der
også generelt imod.

Det allervigtigste er dog at du vasker hænder ofte eller bruger det
hånd-desinficeringsmiddel der blev brugt meget sidste år under
influenzatruslen. Du skal især huske at rense hænderne når du har rørt ved
de egyptiske pengesedler eller mønter, som er rene bakteriebomber.

Min yngste datter og hendes ene søn var i Egypten sidste år. De medbragte en
flaske med omtalte håndrensemiddel, og benyttede det flittigt, så de havde
ingen uventede problemer. Heller ikke maden gav nogen problemer.

God ferie.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 25-11-10 18:45

Den 25-11-2010 14:54, Tove Krieger skrev:
> "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hej Bo.
>
> Hvis vandet er kogt er bakterierne døde og kan ikke genoplives.

jamen det var også min tanke - men better safe than sorry
> Du skal dog passe på, ikke at spise isterninger og frugt med skræl på.
> Det advares der også generelt imod.
jeg spiser det samme sted hver dag det koster lidt ekstra men dog ikke
mere ind jeg kan spise min en pukel til for
melle 45 og 50 kr og det er i orden jeg har set deres køkken

> Det allervigtigste er dog at du vasker hænder ofte eller bruger det
> hånd-desinficeringsmiddel der blev brugt meget sidste år under
> influenzatruslen.
Puhh var det svine influenzaen ? den fik jeg jesus jeg troede den skulle
tage livet af mig

> Du skal især huske at rense hænderne når du har rørt ved de egyptiske
> pengesedler eller mønter, som er rene bakteriebomber.
Ups det er klart det havde jeg ikke lige tænkte på

> [...]
> medbragte en flaske med omtalte håndrensemiddel, og benyttede det
> flittigt, så de havde ingen uventede problemer. Heller ikke maden gav

det lyder fornuftigt :)

> God ferie.

mange tak
her er lidt billeder http://chokmah.dk/2010.egypt.html

bedste hilsner
Bo

Fra : Hekatombe

Dato : 25-11-10 19:29

Den 25-11-2010 14:54, Tove Krieger skrev:
> Hvis vandet er kogt er bakterierne døde og kan ikke genoplives. Du skal
> dog passe på, ikke at spise isterninger og frugt med skræl på. Det
> advares der også generelt imod.

Nogle bakterier, som f.eks. jordbakterier, kan overleve en kogning i
form af spore (derfor at man i et storkøkken har et grønssagsrum), men
jeg ved ikke om det er relevant mht de bakteriere man kan finde i vandet
i Egypten

Fra : Aksel

Dato : 25-11-10 20:36

"Hekatombe" <hecknospam@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke om det er relevant mht de bakteriere man kan finde i vandet i Egypten

Problemet er meget kompliceret, bakteriesporer og thermoresistente bakterier
er ret ufølsomme overfor endog ret høje varmegrader. Men der er større
sikkerhed ved anvendelse af < 60 grader varmt vand end ved vand fra den alm
kolde hane. F.eks. børster vi tænder og skyller med vand fra hotellets varme
hane - i håb om, at selvom det ikke lige nu er varmt, at det så kommer fra
en varm varmtvandsbeholder. Men det kan man jo ikke vide noget sikkert om.
Men det, som Tove nævner med isterninger med videre er særdeles relevant.
Og så: Jeg ville selv kunne drikke lokal kaffe - forudsat vandet virkeligt
har kogt.
Mvh
Aksel

Fra : Fru gok

Dato : 30-11-10 07:02

Spis IKKE skaldyr i Egypten.

Det gjorde min mand og mens vi andre kiggede på Tutankamons guldmaske,
kiggede
han på toiletdøren...

Fra : N Dude

Dato : 03-12-10 09:45

Bo M. Mogensen wrote.:

> når det er kogt går jeg ud fra at bakterieren dør
> men når det køler ned ja jeg kan godt selv se det lyder åndssvagt men
> kommer der så liv i dem igen ?

Tag et glas vand og stil det roligt. Kom en knivspids sukker i og lad stå 24
timer. Hvis vandet så er grumset er der bakterier og mikrober i. Grumset
er ganske enkelt deres afføring. Alle bakterier er glade for kulhydrater.