port forwarding på stofanet
Fra : printer newbie!

Dato : 22-11-10 04:18

hej

jeg hjælper en person med at sætte stofanet op med remote desktop. Et
kabelmodem er tilsluttet (Scientic Atlanta, model 2320). Jeg prøver at
forbinde med en anden pc, men det virker ikke. Remote desktop når lige
at åbne op men afbryder så med besked om at "serveren har
disconnectet" eller lignende. Stofanet siger: "mht port-forwarding er
det ikke nødvendigt da det kun er mailportene der er begrænsninger
på". Det betyder så åbenbart at man ikke skal sætte portforwarding op.
Jeg har prøvet at slå firewall helt fra, men det virker ikke.

Hvordan kan jeg rimeligt simpelt tjekke om der er hul igennem?

pft.

Fra : Ole C

Dato : 22-11-10 12:33

printer newbie! skrev blandt andet:

> [...]
> Jeg har prøvet at slå firewall helt fra, men det virker ikke.
>
> Hvordan kan jeg rimeligt simpelt tjekke om der er hul igennem?

Hvorfor ikke i stedet bruge TeamViewer?
http://www.teamviewer.com/da/index.aspx

--
vh
Ole C

Fra : printer newbie!

Dato : 22-11-10 07:46

On 22 Nov., 12:33, "Ole C" <m...@olec.invalid> wrote:

> Hvorfor ikke i stedet bruge TeamViewer?http://www.teamviewer.com/da/index..aspx

Ellers tak lige nu. Måske en anden gang.

Nu vil jeg have det her til at virke og kende forklaringen på hvad jeg
gør galt.

Hvis ikke det her virker, så virker teamviewer nok heller ikke, gætter
jeg på.

Fra : Ole C

Dato : 22-11-10 16:37

> [...]

> gør galt.
>
> Hvis ikke det her virker, så virker teamviewer nok heller ikke, gætter

Næsten med garanti: jo, for med TeamViewer skal du overhovedet ikke
spekulere på port-forwarding etc.
Hvis "klienten" ellers er i stand til at hente et ganske lille program ned
på sin pc og derefter oplyse dig om det ID-nummer og kodeord der fremkommer
når det åbnes, så vil det virke.

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-10 17:10

printer newbie! skrev:

> Hvis ikke det her virker, så virker teamviewer nok heller ikke, gætter
> jeg på.

TeamViewer er rigtig nem at have med at gøre. Installer på de to
pc'er, bed makkeren om hans to koder, skriv dem i to bokse og
tryk "Ok" - så styrer du hans pc.

--
Bertel

Fra : printer newbie!

Dato : 22-11-10 12:06

On 22 Nov., 16:37, "Ole C" <m...@olec.invalid> wrote:

> [...]
> på sin pc og derefter oplyse dig om det ID-nummer og kodeord der fremkommer

Måske - i værste fald.

Men derudover vil jeg gerne vide hvorfor jeg ikke kan få det andet
til at virke... Nogen forslag?

Hvad ville i gøre?

Kom gerne med et forslag til en trinvis guide, som i ville bruge for
at checke at der er hul igennem...

Fra : printer newbie!

Dato : 22-11-10 12:06

On 22 Nov., 17:10, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> TeamViewer er rigtig nem at have med at gøre. Installer på de to
> pc'er, bed makkeren om hans to koder, skriv dem i to bokse og
> [...]

Ok, men jeg vil gerne lære det andet på den rigtige måde og så kan det
være at jeg kigger på det teamviewer, når jeg har lært det andet.

Fra : cykelsmeden

Dato : 23-11-10 17:54

Den 22-11-2010 20:06, printer newbie! skrev:
> Ok, men jeg vil gerne lære det andet på den rigtige måde og så kan det
> være at jeg kigger på det teamviewer, når jeg har lært det andet.
Dejlig holdning!
Ingen aner reelt hvad TV laver
Nu har jeg ikke nærlæst alle indlæg, men hvis du er på w7 eller har
3'part Firewall, skal du have adgang til port 3389
Du skal også have aktiveret terminaladgang
Hvis du mellem modem og pc/net har en router skal du have styret
trafikken på port 3389 til pcen

- det plejer at være de ting man skal tænke på.

Men for at være sikker på PCparametrene, kan du jo koble pcerne sammen
via hub eller krydskabel (sikkert ikke nødvendigt med nyere maskiner)

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-10 19:50

cykelsmeden skrev:

> Ingen aner reelt hvad TV laver

Ved du hvad Windows' fjernkontrol laver?

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 22-11-10 21:47

Den 22-11-2010 12:18, printer newbie! skrev:
> Scientic Atlanta, model 2320
Følg guiden her;

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Scientific-Atlanta/WebSTAR-DPR2320/Remote_Desktop.htm

Har du stadig problemer, er du velkommen til at droppe en mail.

Venligst
Mcwm

Fra : printer newbie!

Dato : 22-11-10 15:12

On 22 Nov., 21:46, Mcwm <newsFJ...@glostrup.it> wrote:
> [...]
> http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Scientific-Atl...
>
> Har du stadig problemer, er du velkommen til at droppe en mail.

Hej mcwm

Tak for link og det var helt sikkert sendt i en god mening. Men
stofanet tillader ikke at man kan komme ind i den menu, de siger at
alt bliver sendt videre... Jeg har set det samme stå 2 steder på
internettet og har også fået det samme at vide af support hos
stofanet. Se f.eks. her:

http://www.macforum.dk/forum/archive/index.php/t-775.html

Men jeg har så slået firewall fra på både den ene pc og den anden pc
og det er som om der ikke er hul igennem selvom stofanet påstår at det
skulle virke?

Hvordan er det jeg checker om en specifik port er åben udefra, sådan
helt generelt?

sgu' irriterende med det stofanet-lort...

Fra : Mcwm

Dato : 23-11-10 01:52

Den 22-11-2010 23:11, printer newbie! skrev:
> Men jeg har så slået firewall fra på både den ene pc og den anden pc
> og det er som om der ikke er hul igennem selvom stofanet påstår at det
> skulle virke?

Først og fremmest skal jeg lige vide, om du har en router bagved deres
kabelmodem. Har du det, er det den der skal laves setup på

Det kunne jeg godt mi stænke at du har, især hvis du er på med flere
PC'er på samme tid. Alternativt, har du flere dynamiske IP-adresser hos
dem, hvor man så kunne mistænke at du tror du forbinder til den ene, men
faktisk forsøger at forbinde til den anden

> Hvordan er det jeg checker om en specifik port er åben udefra, sådan
> helt generelt?

Tja, det vil jo være, at smide en eller anden service på den pgl. port
og så forbinde til den. Fx en webserver som du smider på port 3389 og så
ser om der er forbindelse.

> sgu' irriterende med det stofanet-lort...

Det er problemer, der gør en et klogere menneske

Venligst
Mcwm

Fra : printer newbie!

Dato : 22-11-10 18:45

On 23 Nov., 01:52, Mcwm <newsFJ...@glostrup.it> wrote:
> Den 22-11-2010 23:11, printer newbie! skrev:> Men jeg har s sl et firewall fra p b de den ene pc og den anden pc
> F rst og fremmest skal jeg lige vide, om du har en router bagved deres
> kabelmodem. Har du det, er det den der skal laves setup p

hej, næh, der er intet bag kabelmodem udover en trådet pc og en
wireless bærbar. Jeg mistænker en eller anden stupid software
firewall, men ved det ikke helt (jeg mener at jeg slog norton fra, men
der var vist også nogen "avancerede firewall" ting som måske ikke blev
slået helt fra eftersom at jeg prøvede i flere timer uden at det
virkede)...

> Det kunne jeg godt mi st nke at du har, is r hvis du er p med flere
> PC'er p samme tid. Alternativt, har du flere dynamiske IP-adresser hos
> dem, hvor man s kunne mist nke at du tror du forbinder til den ene, men
> faktisk fors ger at forbinde til den anden

> Tja, det vil jo v re, at smide en eller anden service p den pgl. port
> og s forbinde til den. Fx en webserver som du smider p port 3389 og s
> ser om der er forbindelse.

Er det den letteste måde?

det kræver vel at jeg så skal til at installere nogen ting og sager,
altså f.eks. en webserver?
pc'en der skal styres er en windows 7 home pc...

> Det er problemer, der g r en et klogere menneske

ja, jeg håber at jeg får det løst og bliver klogere...

Fra : Mcwm

Dato : 23-11-10 08:46

Den 23-11-2010 02:45, printer newbie! skrev:
> [...]
> der var vist også nogen "avancerede firewall" ting som måske ikke blev
> slået helt fra eftersom at jeg prøvede i flere timer uden at det

De er så her min mistanke vækkes At der er både en trådet og en
trådløs maskine bagved, indikerer at noget foran disse maskiner uddeler
IP-adresser. Spørgsmålet er så; Er det et kabelmodem, hvor DHCP-adresser
er tildelt fra ISP'ens DHCP-server *eller* kabelmodem med router bagved
som giver DHCP-adresser.

Nemmeste måde at afgøre dette på, er at lave en ipconfig /all på de to
maskiner og se om de er i samme range.

> Er det den letteste måde?
>
> det kræver vel at jeg så skal til at installere nogen ting og sager,
> altså f.eks. en webserver?
> pc'en der skal styres er en windows 7 home pc...

Det korrekt at noget skal installeres. Men, og der er et lille men her,
Windows 7 Home kan slet ikke fjernstyres, fremgår det af det jeg kan
finde om den. Det skal understreges, at jeg ikke selv ligger inde med en
Home så jeg kan afprøve det. Måske andre i gruppen kan komme med de
relevante oplysninger?

Læs selv her;

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Remote-Desktop-Connection-frequently-asked-questions

Venligst
Mcwm

Fra : Rene Skjoldmose

Dato : 23-11-10 09:45

On 2010-11-23 08:46, Mcwm wrote:

> [...]
> IP-adresser. Spørgsmålet er så; Er det et kabelmodem, hvor DHCP-adresser
> er tildelt fra ISP'ens DHCP-server *eller* kabelmodem med router bagved

Nej. Som jeg skrev i går er stofa's kabelmodem konfigureret som en
bridge. OP har en forbindelse der er hurtigere end 256kbit, og har
derfor gratis wireless.
Der medfølger samtidig retten til at have op til 10 samtidige dhcp
leases fra Stofa's dhcp server - så hver PC vil atlså have en offentlig
ip adresse fra Stofa - og der skal ikke laves nogen portforwards, da der
ikke er nat involveret.

http://www.stofa.dk/showpage.php?shortcut=traadloestbredbaand

/René

Fra : Mcwm

Dato : 23-11-10 11:14

Den 23-11-2010 09:45, Rene Skjoldmose skrev:
> [...]
> leases fra Stofa's dhcp server - så hver PC vil atlså have en offentlig
> ip adresse fra Stofa - og der skal ikke laves nogen portforwards, da der
Derfor skrev jeg også til OP; "Alternativt, har du flere dynamiske
IP-adresser hos dem, hvor man så kunne mistænke at du tror du forbinder
til den ene, men faktisk forsøger at forbinde til den anden"

Det valgte du blot at se bort fra, ligesom du helt så bort fra
muligheden for, at det slet ikke kan lade sig gøre med en Windows 7 Home.

Venligst
Mcwm

Fra : Mogens

Dato : 23-11-10 14:51

Den 23-11-2010 08:46, Mcwm skrev:

KLIP

> [...]
> finde om den. Det skal understreges, at jeg ikke selv ligger inde med en
> Home så jeg kan afprøve det. Måske andre i gruppen kan komme med de

Og det er korrekt. Man skal mindst op i en pro version for at for at
etablere forbindelse til den.
Og så er Stofa noget lort, fordi at man ikke har den rigtige
version......

Mogens

Fra : Rene Skjoldmose

Dato : 22-11-10 19:42

On 2010-11-22 12:18, printer newbie! wrote:

> jeg hjælper en person med at sætte stofanet op med remote desktop. Et
> kabelmodem er tilsluttet (Scientic Atlanta, model 2320). Jeg prøver at

Hvis din kammerat har tilslutte sin pc direkte i kabelmodem'et skal der
ikke laves noget portforwarding.
Kabelmodem'et er en bridge og bryder sig derfor ikke om noget over layer2.

Hvilken forbindelse sidder du selv på?

Mvh. René

Fra : printer newbie!

Dato : 23-11-10 08:35

On 22 Nov., 19:41, Rene Skjoldmose <rene.skjoldm...@gmail.com> wrote:

> Hvis din kammerat har tilslutte sin pc direkte i kabelmodem'et skal der
> ikke laves noget portforwarding.
> Kabelmodem'et er en bridge og bryder sig derfor ikke om noget over layer2..

Ja, jeg gætter på at det er noget software-firewall. Er der en let
måde at teste om der er hul igennem, som du vil anbefale?

> Hvilken forbindelse sidder du selv på?

Jeg hjalp jo med at sætte det op, så jeg sad på den trådløse
forbindelse til samme kabelmodem og kabelmodem'et var så også
forbundet til den pc jeg ville forbinde til...

Ved ikke om det skulle være et problem?

Fra : printer newbie!

Dato : 23-11-10 08:42

On 23 Nov., 08:46, Mcwm <newsFJ...@glostrup.it> wrote:
> Den 23-11-2010 02:45, printer newbie! skrev:> n h, der er intet bag kabelmodem udover en tr det pc og en
>
> De er s her min mistanke v kkes At der er b de en tr det og en
> tr dl s maskine bagved, indikerer at noget foran disse maskiner uddeler
> IP-adresser. Sp rgsm let er s ; Er det et kabelmodem, hvor DHCP-adresser
> er tildelt fra ISP'ens DHCP-server *eller* kabelmodem med router bagved
> som giver DHCP-adresser.

Jeg tror at svaret er det første: Der var/er ikke router bagefter
kabelmodemmet. Og vha. whatismyip eller lignende kunne jeg se at hver
pc havde hver sin eksterne IP.

> Nemmeste m de at afg re dette p , er at lave en ipconfig /all p de to
> maskiner og se om de er i samme range.

Ok, det husker jeg - er ikke lige i nærheden at den pc jeg vil have
til at virke lige nu...

> [...]
> finde om den. Det skal understreges, at jeg ikke selv ligger inde med en
> Home s jeg kan afpr ve det. M ske andre i gruppen kan komme med de

hmm. Det link virker ikke. Jeg har prøvet at google lidt og mindes at
der var tale om en windows 7 home premium. Under alle omstændigheder
var remote desktop connection vist installeret, så jeg tror at det
burde virke...

Er det i øvrigt min skyld eller din skyld at dine danske tegn æ,ø og å
også er væk fra teksten (jeg bruger google groups)?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-10 19:53

printer newbie! skrev:

> Er det i øvrigt min skyld eller din skyld at dine danske tegn æ,ø og å
> også er væk fra teksten (jeg bruger google groups)?

Det er Google's skyld, din skyld eller en kombination af begge.

Mcwm's indlæg er korrekt mærket med:

i headeren (som normalt er skjult).

--
Bertel

Fra : printer newbie!

Dato : 23-11-10 08:45

On 23 Nov., 11:13, Mcwm <newsFJ...@glostrup.it> wrote:
> [...]
> IP-adresser hos dem, hvor man så kunne mistænke at du tror du forbinder
> til den ene, men faktisk forsøger at forbinde til den anden"

???
Det forstår jeg ikke...

> Det valgte du blot at se bort fra, ligesom du helt så bort fra
> muligheden for, at det slet ikke kan lade sig gøre med en Windows 7 Home.

Ja, nu kan jeg godt se at det står her:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Remote-Desktop-Connection-frequently-asked-questions

Lorte-windows... Men jeg mente sgu' at det var installeret??? Weird...
Så er der kun teamviewer tilbage...

Så kom jeg så langt...

Fra : printer newbie!

Dato : 23-11-10 14:55

On 23 Nov., 17:54, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:
> [...]
>
> Dejlig holdning!
> Ingen aner reelt hvad TV laver
> Nu har jeg ikke n rl st alle indl g, men hvis du er p w7 eller har
> 3'part Firewall, skal du have adgang til port 3389
> Du  skal ogs have aktiveret terminaladgang
> Hvis du mellem modem og pc/net har en router skal du have styret
> trafikken p port 3389 til pcen
>
> - det plejer at v re de ting man skal t nke p .
>
> Men for at v re sikker p PCparametrene, kan du jo koble pcerne sammen
> via hub eller krydskabel (sikkert ikke n dvendigt med nyere maskiner)

hvordan gør man det med hub og krydskabel?

jeg kunne jo evt. købe sådan et kabel, koster vel ikke alverden og kan
sikkert bruges til andre ting også...

Fra : Mcwm

Dato : 23-11-10 23:13

Den 23-11-2010 22:54, printer newbie! skrev:

> hvordan gør man det med hub og krydskabel?

Det er underordnet i dit tilfælde, da den windows du har stadig ikke
understøtter det ønskede

Som Bertel har været inde på, så er TV løsningen for dig, med mindre du
opgraderer din Windows.

Venligst
Mcwm

Fra : printer newbie!

Dato : 23-11-10 14:55

On 23 Nov., 19:52, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Det er Google's skyld, din skyld eller en kombination af begge.

> [...]

men jeg kan jo godt læse din æ, ø og å...

og jeg gør ikke noget anderledes...

Fra : Mcwm

Dato : 23-11-10 23:11

Den 23-11-2010 22:55, printer newbie! skrev:
> men jeg kan jo godt læse din æ, ø og å...
>
> og jeg gør ikke noget anderledes...

Æ, ø og å er der i samtlige af mine indlæg, men spises så snart du
besvarer mit indlæg. Et ikke helt ukendt problem med google

Venligst
Mcwm