Rabarber, rasp og blodpølse i madlavning
Fra : Hauge

Dato : 21-11-10 12:26

Hejsa

Jeg ser ret ofte BBC Lifestyle, når det handler om mad..

I forhold til den madlavning jeg oplever her i Danmark, så bruges
rabarber, rasp og blodpølse rimeligt meget i England. Også meget
positivt, ikke bare som sekundært tilbehør, men som direkte ingrediens i
madlavningen.

Blodpølse er ikke noget jeg selv kan finde på at bruge, og for mig er
det noget som nogle spiser op til jul, fordi de husker tiden hos
bedstemor for 50 år siden.

Rabarber smager suverænt godt, men er umiddelbart en uddød plante i
madlavningen, i hvert fald sådan populært.

Rasp synes jeg bliver defineret som et produkt, der bare er med til at
strække mad, hvis man er for nærig til at købe ordenligt mad. Altså som
panering eller til at strække frikadellefarsen.

Er det mig der er helt forkert på den, eller?

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-10 08:28

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev

> Blodpølse er ikke noget jeg selv kan finde på at bruge, og for mig er det
> noget som nogle spiser op til jul, fordi de husker tiden hos bedstemor for
> 50 år siden.

Jeg er ikke helt enig -
Problemet er som jeg ser det, at du stot set kun kan finde blodpølse i
handelen op mod jul -
Jeg synes faktisk det smager godt, men da man jo ikke slagter selv, er det
vanskeligt at lave sin egen blodpølse g må forlade sig på at slagteren har
det.

Jeg tror den engelske blood pudding er mere sæsonuafhængig -

Fx så jeg i sidste uge på det hotel jeg boede på i England, at det kunne fås
til morgenmad.
Jeg valgte ikke at spise det, men det var mest fordi der ikke var plads på
grund af de bagte bønner, æggene, champignonerne og de stegte tomater - og
lidt pølse og bacon....

> Rabarber smager suverænt godt, men er umiddelbart en uddød plante i
> madlavningen, i hvert fald sådan populært.

Ja, for de fleste indskrænker det sig til en rabarbertærte og lidtgrød -
Men en god kompot er nu ikke at foragte som tilbehør - og sammen med nogle
blandede rodfrugter er det rigtig godt med nogle rabarberstave.

> [...]
> panering eller til at strække frikadellefarsen.
>
> Er det mig der er helt forkert på den, eller?

Jeg ved ikke om du er gal på den -
Er løg i frikadellefars for at strække den - er æg og mel?

Rasp er en ingrediens - ellers ville det være karbonader.
Rasppanering gør også, at koteletten ikke bliver tør.
I en del opskrifter ser man også en brødskive opblødt i mælk som en måde at
få fars til at hænge sammen på.

Og at det skulle skyldes, at man er for nærig til at købe ordentlig mad,
tror jeg ikke på.
Så burde du også finde panering på fx oksekød - det kan jeg ikke huske at
have set -
Det nærmeste, der lige falder mig ind, er at bankekød skal vendes i mel -
men det er jo ikke for at strække en ret.

Så kan du jo kalde det nærighed, at man bruger andet end hele stykker kød i
sin madlavning.
Men jeg synes ikke, at hakkekød er udtryk for nærighed -
Det er en variation - og en måde at udnytte slagtedyret. Det ville være synd
og skam at kassere halvdelen af et svin, blot fordi kød ikke må hakkes.
Jeg tror nok ved nærmere eftertanke, at jeg må sige, at ja, du er galt på
den!

MVH Leonard

Fra : Hauge

Dato : 22-11-10 16:54

Den 22-11-2010 08:27, Firstname Lastname skrev:
> Jeg er ikke helt enig -
> Problemet er som jeg ser det, at du stot set kun kan finde blodpølse i
> handelen op mod jul -

Sikkert fordi det ikke kan sælges udover dette tidsrum.

> Ja, for de fleste indskrænker det sig til en rabarbertærte og lidtgrød -
> Men en god kompot er nu ikke at foragte som tilbehør - og sammen med nogle
> blandede rodfrugter er det rigtig godt med nogle rabarberstave.

Netop.

> Jeg ved ikke om du er gal på den -
> Er løg i frikadellefars for at strække den - er æg og mel?

Nejda, men læg mærke til hvad jeg skriver:
__
Rasp synes jeg bliver defineret som et produkt, der bare er med til at
strække mad, hvis man er for nærig til at købe ordenligt mad.
__

Det er ikke noget jeg definerer. Jeg kender ingen der tager rasp som
værende et positivt produkt indenfor madlavning.

> Rasp er en ingrediens - ellers ville det være karbonader.

Eller bruge havregryn, som mange gør.

> Og at det skulle skyldes, at man er for nærig til at købe ordentlig mad,
> tror jeg ikke på.

Måske ikke, men jeg prøvede at sammenligne det med, at i England bruges
rasp på en positiv måde i/til/på mad.

> Så burde du også finde panering på fx oksekød - det kan jeg ikke huske at
> have set -

Som man gør med kalvekød, så det kaldes en wienerschnitzel?

> Jeg tror nok ved nærmere eftertanke, at jeg må sige, at ja, du er galt på
> den!

Nåja, ved nærmere eftertanke, så kan jeg se at der er både en afsender
og en modtager, når man skriver et indlæg, og én af delene er den gået
galt med, i mit oprindelige indlæg eller modtageren.

Mvh Hauge

Fra : Anders Post

Dato : 23-11-10 12:30

> [...]
> en modtager, når man skriver et indlæg, og én af delene er den gået galt
> med, i mit oprindelige indlæg eller modtageren.

Næ ..... du har bare fået nogen synspunkter på dit indlæg, og det er jo
rigtig fint.

Mvh
Anders