Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Samyang 14mm f/2.8 på niveau med Nikkor 14~
Fra : Hans Kruse

Dato : 20-11-10 18:05

Ja, man tror det er løgn, men læs videre.

Reviews af dette ganske overraskende Koreanske objektiv
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/532-samyang14f28eosff
http://www.lenstip.com/index.php?test=obiektywu&test_ob=239

Hvis man tager Photozones tal med 5D mkII og omregner dem til den
opløsning D3X har og sammenligner med Nikkor 14-24 f/2.8, så får man
tallene i flg.
http://www.pbase.com/hkruse/image/130057312/original

Det er jo samstemmende med lenstip reviewet, hvor det også nævnes at
den slår 14-24 sat på 14mm. Som det ses så er der blænder hvor 14-24 er
lidt bedre og omvendt, men dog imponerende. Canon 16-35 er taget med
for sammenligningsskyld på 16mm og ligger klart i anden række. Det kan
delvist skyldes det specielle skaphedsplan, som ikke favoriserer
opløsnings testskud på en plan flade.

Jeg købte dette objektiv da jeg havde læst om objektivet og synes det
kunne være interessant med endnu mere vidvinkel end 16mm. Det er fuldt
manuelt og der er ingen elektriske kontakter, men sætter man kameraet
på blændeprioritet og blænder sætter objektivet på den blænde man vil
have og fokuserer så vil lysmåleren virke med det lys der kommer ind.
Man kan også bruge live view og finjustere fokus.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-11-10 18:23

On 2010-11-20 18:05:14 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> have og fokuserer så vil lysmåleren virke med det lys der kommer ind.
> Man kan også bruge live view og finjustere fokus.

Til Nikon kommer den med kontakter
http://www.dpreview.com/news/1009/10092210samyang14mmnikon.asp
blænden bliver registreret i EXIF. Det ville være rart at have.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-11-10 18:27

Den 20-11-2010 18:05, Hans Kruse skrev:
> [...]
> og fokuserer så vil lysmåleren virke med det lys der kommer ind. Man kan
> også bruge live view og finjustere fokus.

Ja, det er overraskende godt og snakkede forleden weekend netop med en
af dine fans på FB om din positive omtale samme steds af dette objektiv
- og så er det billigt.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-10 01:42

Hans Kruse wrote:
> [...]
> og fokuserer så vil lysmåleren virke med det lys der kommer ind. Man kan
> også bruge live view og finjustere fokus.

Det var da som pokker... - Og her gik man og troede, det var noget
billigt 'kinøjserbras', man skulle holde sig langt væk fra.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-11-10 12:30

On 2010-11-21 01:41:30 +0100, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> Det var da som pokker... - Og her gik man og troede, det var noget
> billigt 'kinøjserbras', man skulle holde sig langt væk fra.

Det er Koreansk og byggekvaliteten er flot. Den har en fast plads i min
fototaske i lang tid fremover.

Hvis du har en stor skærm med mindst 1600 pixels i bredden og
maksimeret browser kan du få et indtryk her
http://hanskrusephotography.com/Landscapes/Landscapes-around-the-World/6999416_4GuXj#1077813816_UT7dx-A-LB

Og

et udsnit i 100% http://www.pbase.com/hkruse/image/130506628/original

Fra : Elmer Fjort

Dato : 21-11-10 15:13

> [...]
> fototaske i lang tid fremover.
>
> Hvis du har en stor skærm med mindst 1600 pixels i bredden og maksimeret

Hvordan er så de ande objektiver som de laver??

Elmer

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-11-10 16:35

On 2010-11-21 15:13:28 +0100, "Elmer Fjort" <whoknows@whocares.dk> said:

> Hvordan er så de ande objektiver som de laver??

Det er den eneste jeg har. Med den brændvidde og det jeg bruger den til
er den manuelle fokus og mangel på elektrisk kontakt til kameraet ok.
De laver en 85 f/1.4, som rent optisk er ok, men ikke topskorer som
14mm'eren. Den er også manuel. Det er ikke noget for mig. Der bruger
jeg Canon 85 f/1.8, som er super skarp på f/1.8, forholdsvis billig og
fokuserer godt og hurtigt. Du kan finde reviews på de samme sites som
14mm'eren. De andre har jeg ikke kigget på.

Fra : Essox

Dato : 21-11-10 15:24

Den 21-11-2010 12:30, Hans Kruse skrev:

> [...]
> fototaske i lang tid fremover.
>
> Hvis du har en stor skærm med mindst 1600 pixels i bredden og maksimeret

Kan kun være enig i at Samyang er ok, har købt en 500mm spejltele med
macro, og er 110% tilfreds, og som der bliver skrevet, "billig"

Essox

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-11-10 15:33

Den 21-11-2010 15:23, Essox skrev:
> som der bliver skrevet, "billig"

selvfølgelig i relation til, hvad en f/2.8 optik ellers koster i ca 14mm
i FF kvalitet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-10 16:01

Hans Kruse wrote:

> Det er Koreansk og byggekvaliteten er flot. Den har en fast plads i min
> fototaske i lang tid fremover.

Jeg véd godt Samyang er koreansk, men jeg tænkte nu på den gamle ViaSat
reklame med de to havenisser, der hele tiden snakkede om 'konøjsere',
når ting var billigt.

> Hvis du har en stor skærm med mindst 1600 pixels i bredden og maksimeret
> [...]

Imponerende detaljeret! - Det kan selv jeg med mit ret så nedsatte syn
se. - Nu bruger jeg jo en MacPro og det indbyggede forstørrelsessystem.
- Først ved en forstr. på ca. 12x begynder billedet at blive en smule
uskarp i Firefox! - Et godt billede lavet i Photoshop vil normalt
begynde at blive en smule sløret allerede ved ca. 10x forstr. i Firefox
- taget med mit ellers ret gode Sigma 28-70mm/f:2,8.

For nylig købte jeg en særdeles velholdt Canon EF 24-85/f:3,5-4,5IF, som
jeg er lidt spændt på at komme til at bruge både på min 1N og D60... -
Håber, vi får en masse sne, så jeg kan få nogle gode motiver her til
vinter.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels

Dato : 21-11-10 09:51

On Nov 20, 6:05 pm, Hans Kruse <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg købte dette objektiv da jeg havde læst om objektivet og synes det
> kunne være interessant med endnu mere vidvinkel end 16mm.

Jeg har et Canon 17-40 mm, og jeg spekulerer på, om mm-skalaen er helt
"lineær"? Dvs. er forskellen i vidvinkeloplevelsen fra 17 mm til 14 mm
den samme som fra 20 mm til 17 mm? Eller er 17 mm til 14 mm mere
"dramatisk"?

Jeg véd, at spørgsmålet kan opfattes lidt kryptisk/enfoldigt, men
måske forstår du?

--
Niels

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-11-10 18:31

On 2010-11-21 17:51:08 +0100, Niels <nboegh@gmail.com> said:

> [...]
> "dramatisk"?
>
> Jeg véd, at spørgsmålet kan opfattes lidt kryptisk/enfoldigt, men

Jeg har et par billeder, som nok svarer på dit spørgsmål.

Her et et taget på 17mm med Canon TS-E 17 f/4L
http://www.pbase.com/hkruse/image/130513692/original

og her et taget med Samyang 14mm f/2.8
http://www.pbase.com/hkruse/image/130513691/original

Om det er dramatisk meget mere er vel en smagssag, men det er
ihvertfald temmelig synligt :)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-11-10 18:44

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg véd, at spørgsmålet kan opfattes lidt kryptisk

Egentlig ikke - Tamron har et værktøj, der viser forskellen ved skift af
brændvidde:

http://www.tamron-usa.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

Jan