Hov! Min maskine blev til de dev branch :-~
Fra : Morten P

Dato : 21-11-10 08:45

Jeg skulle sådan set bare have JSON::XS ind, så lagde de her til i
sources.list på ubuntu:

deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu natty main
deb http://ie.archive.ubuntu.com/ubuntu natty main
deb http://ftp.halifax.rwth-aachen.de/ubuntu natty main
deb http://de.archive.ubuntu.com/ubuntu natty main
deb http://ch.archive.ubuntu.com/ubuntu natty main

Jeg sagde ja til alle opgraderinger og pludseligt var min maskine en del
mærkeligere end før. Nu er der en del pakker jeg ikke har længere (soap-lite
og device::serialport eg) hvilket er lidt problematisk.

Jeg går ud fra natty er navnet på en udviklings branch og at jeg skal
forvente tingene ikke helt fungerer 100% nu?

Hvordan kommer jeg tilbage til en mere stabil og stable maskine?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-11-10 10:04

Morten P skrev:

> Jeg skulle sådan set bare have JSON::XS ind, så lagde de her til i
> [...]

Som Adam tidligere nævnte, er det overkill at have så mange mirrors — det
burde være rigeligt med ét eller allerhøjst to. Og så har du næsten helt
sikkert lyst til at hente pakker fra mere end blot ‘main’. Prøv noget i
denne retning:

#v+

deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ natty main universe multiverse
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ natty-updates main universe multiverse
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ natty-proposed main universe multiverse
deb http://dk.archive.ubuntu.com/ubuntu/ natty-backports main universe multiverse
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu/ natty-security main universe multiverse

#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Morten P

Dato : 21-11-10 13:00

> [...]
> burde være rigeligt med ét eller allerhøjst to. Og så har du næsten helt
> sikkert lyst til at hente pakker fra mere end blot 'main'. Prøv noget i

Jeg har sikkert misforstået noget.
Hvad er natty? Og hvad er development branch?

Er det noget jeg skal være glad for eller undgå når jeg nu pludseligt
tilsyneladende ikke kan få mine gamle moduler ind?

Jeg vil jo bare tilbage

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-11-10 15:08

"Morten P" <spam@spam.spam> writes:

>Hvad er natty? Og hvad er development branch?

"Natty Narwhal" er navnet på Ubuntu 11.04 - altså den der bliver
udgivet i april 2011. Det er derfor en meget tidlig ("pre-alpha")
distribution, du har fået opgraderet din maskine til. Det er også
derfor, mange af dine pakker ikke findes endnu - de kommer igen
tættere på april 2011, når den skal udgives.

>Jeg vil jo bare tilbage

Restore backuppen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten P

Dato : 21-11-10 15:23

> [...]
> derfor, mange af dine pakker ikke findes endnu - de kommer igen
> tættere på april 2011, når den skal udgives.

Det lyder ikke så rart

Kan man ikke gøre noget downgrade agtigt noget?

Ellers skal jeg jo installere en helt ny maskine og det virker lidt
voldsomt.
Det er jo linux, der kan man alt med et par kommandoer :D

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-11-10 15:28

"Morten P" <spam@spam.spam> writes:

>Kan man ikke gøre noget downgrade agtigt noget?

Der er ikke nogen officiel måde at gøre det på, men Google har et
par forslag til en forholdsvis manuel afinstallation af de enkelte
pakker og reinstallation af de gamle versioner.

>Ellers skal jeg jo installere en helt ny maskine og det virker lidt
>voldsomt.
>Det er jo linux, der kan man alt med et par kommandoer :D

Det tager én kommando at lave en backup og én at lave en restore...
men det kræver lige, at man har husket den første, inden det går
galt...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-11-10 10:34

"Morten P" <spam@spam.spam> writes:

>Hvordan kommer jeg tilbage til en mere stabil og stable maskine?

Via din backup.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-11-10 15:28

On Sun, 21 Nov 2010 08:45:29 +0100, Morten wrote:

> Jeg skulle sådan set bare have JSON::XS ind, så lagde de her til i
> sources.list på ubuntu:

> deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu natty main

Du svarede aldrig på hvilken version af Ubuntu du kørte (før), så det
var svært at fortælle dig at du var ved at opgradere til den kommende
version af Ubuntu.

> deb http://ie.archive.ubuntu.com/ubuntu natty main
> deb http://ftp.halifax.rwth-aachen.de/ubuntu natty main
> deb http://de.archive.ubuntu.com/ubuntu natty main
> deb http://ch.archive.ubuntu.com/ubuntu natty main

Igen: Det er absolut unødvendigt at konfigurere mere end et mirror.

Mvh.

Adam

--
Woodhead's Law: "The further you are from your Adam Sjøgren
server, the more likely it is to crash." asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-11-10 15:30

On Sun, 21 Nov 2010 09:33:36 +0000 (UTC), Klaus wrote:

> Via din backup.

For lige at supplere Klaus Ellegaard: NÃ¥r du har glemt at tage backup:
Reinstall.

Du kan også ændre sources list til at pege på den version du kørte
tidligere og så begynde at nedgradere pakker. Det kan tage lang, lang
tid, og du risikerer at rende ind i mere eller mindre uløselige
situationer.

Havde Ubuntu ikke et grafisk interface du kunne have brugt? Software
Center, eller lignende?

Best regards,

Adam

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-11-10 16:31

On Sun, 21 Nov 2010 16:23:37 +0100, Morten wrote:

> Situationen bliver nok ikke værre end den er nu

Lige om lidt har du en maskine der ikke kan boote

> Jeg ved faktisk ikke hvilken jeg kørte før...

Det stod i sources.list...

> Jeg har ikke let fyfsisk tilgang til maskinen så grafiske værktøjer er
> ikke lige til og gør det fra putty på windows.

Det er altid godt at fortælle hvad det er for en version man kører - jeg
havde f.eks. ikke blevet ved med at punke dig for at bruge et GUI-program
det er sværere at lave fejl med, hvis du havde sagt det var en server

> Er det blot at fjerne de der natty henvisninger og så køre hvilken kommando?

Reinstaller alle pakker, i princippet. Du skal naturligvis have
sources.list til at pege på den version af Ubuntu du kørte før, hvilket
jo kan være svært når du ikke ved hvilken det er.

> apt-get upgrade / dist-upgrade er nok ikke løsningen.

Nej, så får du nyere pakker, om nogen.

Mvh.

Adam

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-11-10 17:43

On Sun, 21 Nov 2010 17:29:24 +0100, Morten wrote:

> Den er skam stadig intakt, lagde bare de ekstra mirrors på:

Ok, du har bare ikke gidet fortælle det tidligere, så jeg gik ud fra at
det betød du ikke vidste det.

> # deb cdrom:[Ubuntu-Server 8.04 _Hardy Heron_ - Release i386 (20080423.2)]/
> hardy main restricted

Så du er gået fra 8.04 til 11.04? Det lyder som om du får det sjovt med
at nedgradere...

> Nu siger du afinstaller pakkerne, men kan jeg let afgøre hvilke det drejer
> sig om?

Nej, det har jeg aldrig sagt. Læs en gang til. Der er stor forskel på
"reinstaller" og "afinstaller".

I princippet skal du bare reinstallere alle pakker. Mit bud er at det er
hurtigere at installere hele maskinen forfra - nedgradering er generelt
ikke understøttet.

Mvh.

Adam

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-11-10 18:14

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Reinstallation af 8.04 LTS eller - når man nu er i gang - en
> opgradering til 10.04 LTS vil nok være vejen frem... og så
> restore af /home (og hvad der ellers er brugbart).

Jeg støtter 10.04 LTS. Og så er det vist tiden at få fundet ud af
hvordan man får adgang til den grafiske brugerflade over ssh
X11-forwarding.

Fra : Søren A Christensen

Dato : 14-12-10 10:08

Som du nu indirekte har opdaget, går det "galt" hvis man begynder at
blande pakker fra forskellige versioner af ubuntu ... og det samme
gælder for de fleste andre linux-distributioner.

Ubuntu bruger, udover versions/release numrene (YY.MM) også navne, se
https://wiki.ubuntu.com/DevelopmentCodeNames ... og det er dem der
indgår i linierne i sources.list.

Når du tilføjer linier i sources.list fra en anden - nyere - version end
den du kører, og prøver at installere en pakke fra dette nye repository,
vil apt trække en masse andre pakker med, enten nye eller opdaterede
versioner af nogle du allerede har (og disse kan nye kan så igen trækker
flere med sig), da hver pakke har afhænfigheder til specifikke versioner
af andre pakker eller biblioteker.

Så hvis du virkelig har brug for en pakke / applikation der ikke er i
din ubuntu-versions repositories, eller i andre 3.parts repositories til
samme version, vil det ofte være en bedre løsning at hente pakken fra
applikationens hjemmeside, enten dom en .deb pakke, eller som source der
så skal oversættes mm ... og husk at læse vejledningen inden du går i
gang, og tag lige en backup også - det er altid godt !!

Men generelt vil jeg fraråde folk der ikke har overblik over hvordan
ubuntu fungere at installere ting uden om pakkestyringen (apg-get
(commandline), Synaptic Package Manager (gui), elle Ubuntu Software
Center (gui).

/Søren