Ny harddisk i NAS
Fra : Lovmand

Dato : 21-11-10 00:11

Hej

Jeg har haft en Amitech NetSHARE 250gb stående på loftet i 3-4 år nu.
Men nu er harddisken vist kaput. Kan man putte en ny harddisk i sådan
en fabriksfremstillet fætter? Eller skal jeg ud og kigge mig om efter
en ny.?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-11-10 10:23

On Sat, 20 Nov 2010 23:10:50 -0800, Lovmand wrote:

> Kan man putte en ny harddisk i sådan en
> fabriksfremstillet fætter?

Ja. Spørgsmålet er om det kan betale sig. Du er nok nød til at åbne den
og se om det er en almindelig harddisk med standard-tilslutning. Hvis det
er, kan du jo se hvad en ny disk vil koste. Hvis du ikke kan se om det er
en standard-tilslutning, så står der næsten helt sikkert noget på disken,
så du via google kan finde ud af hvilken type det er.

--
Thomas Jensen

Fra : N_B_DK

Dato : 21-11-10 13:11

"Thomas Jensen" <lianergoist@tj-software.dk> wrote in message

> [...]
> se om det er en standard-tilslutning, så står der næsten helt sikkert
> noget på disken, så du via google kan finde ud af hvilken type det er.

Selvfølgelig er det en standard disk der sidder i, man udvikler ikke en helt
ny type interface til en harddiske for at smide den i en NAS.

--
MVH. N_B_DK

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-11-10 17:32

Den 21-11-2010 13:11, N_B_DK skrev:

> Selvfølgelig er det en standard disk der sidder i, man udvikler ikke en
> helt ny type interface til en harddiske for at smide den i en NAS.

problemet er styresystemet, som (helt sikkert) er envariation af linux.
PÃ¥ nogle NAS er loaderen til dette i en bios med installationssoftwaren,
og kan derfor startes og konfigureres med en ny disk. PÃ¥ andre ligger
hele systemet på disken, og startes med en simpel loader. I sidste
tilfælde skal man have en kopi(eks. en .isofil) med diskens system

//finn

Fra : N_B_DK

Dato : 21-11-10 18:37

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> wrote in message
> [...]
> ny disk. På andre ligger hele systemet på disken, og startes med en
> simpel loader. I sidste tilfælde skal man have en kopi(eks. en

Jeg forstår hvad du mener, men det er noget frygteligt sludder.

Nu er det jo ikke ret svært at undersøge, hvis spørger stadig kan tilgå
webinterfacet på nas boksen, ja så ligger OS ikke på disken (da den jo er
defekt).

--
MVH. N_B_DK

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-11-10 21:20

Den 21-11-2010 18:37, N_B_DK skrev:

> [...]
>
> Nu er det jo ikke ret svært at undersøge, hvis spørger stadig kan tilgå
> webinterfacet på nas boksen, ja så ligger OS ikke på disken (da den jo
ja du vrøvler også (som vanligt) - og tilfører ikke OP ny viden!

Jeg pointerede netop at begge muligheder forefandtes. Da OP ejheller kan
tilgå webinterfacet, er muligheden netop størst for sidste tilfælde!

//finn

Fra : N_B_DK

Dato : 22-11-10 21:53

> [...]
>
> Jeg pointerede netop at begge muligheder forefandtes. Da OP ejheller
> kan tilgå webinterfacet, er muligheden netop størst for sidste

Beklager jeg ikke har samme evne til at læse ting der ikke er skrevet, men
var ikke klar over at du i din krystal kugle kunne se at spørger ikke kan
tilgå web interfacet.

--
MVH. N_B_DK

Fra : cykelsmeden

Dato : 23-11-10 18:57

Den 22-11-2010 21:53, N_B_DK skrev:

> Beklager jeg ikke har samme evne til at læse ting der ikke er skrevet,
> men var ikke klar over at du i din krystal kugle kunne se at spørger
> ikke kan tilgå web interfacet.
Til gengæld har jeg, undkkyldt mis misopfattelse, forsøgt at belyse
problemet yderligere, samt stille relevant spørgsmål, i modsætning til
dig, der som vanligt ikke tilfører andet end mudder!§

//finn

Fra : Lovmand

Dato : 22-11-10 12:07

Hej

Disken kan tilgåes, men har en uendelig langsom overførselshastighed,
ligesom den er meget ustabil. Disken har intet webinterface, men
bliver monteret via Ximeta NDAS driver

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-11-10 21:08

Den 22-11-2010 20:07, Lovmand skrev:
> Disken kan tilgåes,
Og, jeg forstod således at det var en død device.

> men har en uendelig langsom overførselshastighed,
> ligesom den er meget ustabil.
Mit første svar, står jeg stadig ved: at den kan have interface - client
eller web - med mulighed for at installere ny disk
eller
interfacet ligger på disken, og derfor ikke kan anvendes(mangler) når
der sættes ny disk i

> Disken har intet webinterface, men
> bliver monteret via Ximeta NDAS driver
Er der formateringsmulighed via denne driver?

//finn