Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
foto kunst portræt
Fra : Ole Madsen

Dato : 19-11-10 19:30

kan nogen af jer hjælpe mig lidt på vej med at finde nogle resourcer der
passer til det jeg gerne vil lære?

jeg vil gerne arbejde med sort hvide fotos, portræt, hvor jeg ikke har så
meget lys, kun lige på dele af ansigtet, dvs der skal være meget mørke i
ansigtet, kender i nogle bøger der kan lære mig hvordan jeg kan tage sådanne
billeder? krav om udstyr, lys og så videre
Tak

--

Ole Madsen

Fra : Kenneth

Dato : 20-11-10 12:19

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ansigtet, kender i nogle bøger der kan lære mig hvordan jeg kan tage
> sådanne billeder? krav om udstyr, lys og så videre

Søg på split lightning - så kommer der sikkert massere frem.
Super simpelt - forestil dig et ur, kamera er kl. 6, subjekt stor lige i
center, en enkelt lyskilde placeret kl. 15 eller kl. 21.
Vil du ha endnu mere skygge (og kontrast) sætter du lyskilden tættere på kl
12.
Bemærk - jo længere fra kameraets position du sætter lyskilden, jo mere
kontrast vil du få i alle de små ujævnheder i huden - flot ved gamle rynkede
mennesker, men ikke så godt ved unge mennesker, isæt ikke unge piger.
Du skal faktisk bare bruge en enkelt flash, uden nogen som helst sat på for
at blødgøre lyset.
bruger du en softbox eller lignende får du blødere lys, men dermed også
mindre skygge og længere overgange mellem højlys og skygge (kontrast)

// Kenneth - Fotograf //

NB! vil du alligevel ha lidt lys ind i skyggerne for at åbne dem lidt op, så
brug en reflektor (eller en avis eller andet lyst) på modsatte side af
ansigtet end lyskilden

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-11-10 12:43

"Kenneth" <kenneth @ foto-4-you.dk (fjern mellemrum)> skrev i meddelelsen

> [...]
> så brug en reflektor (eller en avis eller andet lyst) på modsatte side af

tak for svaret, det vil jeg gemme det svar

Ole

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-11-10 12:28

> [...]
> ansigtet, kender i nogle bøger der kan lære mig hvordan jeg kan tage
> sådanne billeder? krav om udstyr, lys og så videre

Et godt sted at starte er www.stobist.com

Der er lissom to tilgange til det.
Enten skaber du selv lyset vha. flash eller studiolamper eller udnytter en
eksisterende lyskilde.

Første krav er et lokale, du kan mørkelægge.

Det, du har brug for, er et stativ til kameraet, for fleksibilitetens skyld
et DSLR af valgfrit mærke og et egnet objektiv. Til et entry level DSLR vil
jeg foreslå en standard 50mm f:1/4. Eller en 85 mm f:1/8
Og hvis du vælger flash-vejen en flash, der kan bruges off shoe, et egnet
stativ til den og en udløsermekanisme til flashen.
Det kan være en infrarød trigger, kabel eller pocketwizards alt efter
flashens model og budget.
Derudover skal du bruge diverse forsatse til at forme lyset. Bruger du en
batteriflash, kan du være kreativ med pap og papir eller købe småløsninger,
eller du kan gå studioflash vejen med den vifte af forsatse, der findes i
det univers.

Allerbilligst og klart bedst, men mindst fleksibel er et lokale med eet
vindue og et par store stykker pap.
Dæk hele vinduet af med lystæt karton eller pap, men skær så en 60 x 60 cm
firkant ud i f.eks. øverste venstre hjørne Lav nu en række papstykker med
forskellige åbinger, så som 10 x 30 cm eller 20 x 30 cm alt efter, hvor
meget lys, du vil ha ind og vigtigere hvor stor spredning, der skal være på
det. Sæt modellen, så lyset falder på ansigtet, komponér biledet, evt. blød
skyggerne lidt op med en reflektor lavet af et hvidt lagen eller hvid
karton/karton pålimet hvidt papir (lav enten en holder til reflektoren eller
få en person til at styre den) og lav spotmåling på den del af ansigtet, som
lyset falder på.
Måske du får brug for et mørk stykke stof for at kvæle en lidt livlig
baggrund

Et loftsrum med et enkelt tagvindue er også fantastisk til at lave det helt
rigtige lys.
Dagslys gennem en åbning er kort og godt det allerbedste lys, du kan få.
Men det kræver, at man gør det på et rigtige tidspunkt på dagen, og
lukkertiden er afhængig af lysets styrke.

Til nød kan et lommekamera også gøre det. Det er mere besværligt, AF er mere
shaky i det svage lys, alle de funktioner der skal bruges ligger oftest i
gemte menuer, men det kan gøres.

Konverteringen til S/H bør foregå i Photoshop/lightroom eller tilsvarende
programmer.
Der er mange tilgange til det, så det må vi tage op, når der er
billedeksempler at arbejde med.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-11-10 17:47

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> programmer.
> Der er mange tilgange til det, så det må vi tage op, når der er

tak for svar

Ole