Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pentax
Fra : ;o)-max-

Dato : 19-11-10 04:56

Selvom måske de færreste er interesseret i at migrere til MF
er det alligevel interessant at se hvad et 55k kamera kan levere
idag. Når nu Nikon og Canon på et tidspunkt skal præsentere
en ny top model, vil de uden tvivl blive målt imod Pentax 645
på billedkvalitet. 1ds3 falder helt igennem i denne test, M9
klarer sig bedre. Så vidt jeg ved har M9 ikke anti aliasing
filter over sensoren, måske er det noget vi vil se i dslr i
fremtiden???
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/pentax_645d___a_first_review.shtml
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/2010_mini_medium_format_shoot_out.shtml
-max-

Fra : Langgaard

Dato : 19-11-10 06:14

On 19 Nov., 12:56, "-max-" <smileymaxph...@gmail.com> wrote:
> [...]
> klarer sig bedre. Så vidt jeg ved har M9 ikke anti aliasing
> filter over sensoren, måske er det noget vi vil se i dslr i

Endelig et fornuftigt julegaveønske

God weekend!

--
Langgaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-11-10 14:27

On 2010-11-19 12:56:08 +0100, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> klarer sig bedre. Så vidt jeg ved har M9 ikke anti aliasing
> filter over sensoren, måske er det noget vi vil se i dslr i

Pentax 645D leverer god billedkvalitet. Jeg har prøvet én fornylig og
har RAW files fra den. 1Ds mkIII falder igennem i denne "test" da den
ikke repræsenterer hvad man kan få fra den i kvalitet. Forfatteren har
også indrømmet at det nok havde været smartest ikke at tage den med
eller lave det ordentligt. Når jeg har sammenlignet billeder tager
under nogenlunde samme forhold så ser 100% view nogenlunde lige godt ud
på Pentax 645D og 1Ds mkIII med en lille fordel til Pentax. Hvad det
betyder er, at man kan printe noget større med samme kvalitet.
Sensorarealet er 1,7 gange større og det giver 30% mere på hver led med
samme opløsning. Op til et sted mellem A3+ og A2 vil det være endda
meget svært at se forskel. Hverken M9 eller MF har AA filter. Så vidt
jeg ved kan man få fjernet AA filteret på et dslr, men hvis man sørger
for god input sharpening er det ikke dramatisk hvad der vindes.

Det er et kamera der ligger godt i hånden og manden der havde den havde
skippet en D3X til fordel for den. Ingen tvivl om at de nye topmodeller
fra Canon og Nikon bliver sammenlignet med Pentax'en, men det er som at
sammenligne en Lexus med en Porsche. Pentax'en fylder en niche og giver
kamp til stregen til både top dslr og de andre MF producenter og på den
måde et godt indslag for at presse bedre produkter frem. Men i
sammenligning med både 1Ds mk3 og D3X så er den clunky og langt fra så
alsidig.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-11-10 14:39

On 2010-11-19 14:26:50 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> måde et godt indslag for at presse bedre produkter frem. Men i
> sammenligning med både 1Ds mk3 og D3X så er den clunky og langt fra så

Mht. hvor meget man kan printe større med samme kvalitet er det
selvfølgelig ikke kun sensorarealet, men også antal pixels, der tæller
(pixelstørrelsen på Pextax er lidt mindre end på 1Ds mkIII). En
omregning efter pixels giver 37% på hver led. Beklager udeladelsen af
denne faktor :)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-11-10 02:47

Den 19-11-2010 14:26, Hans Kruse skrev:
> 1Ds mkIII falder igennem i denne "test" da den ikke repræsenterer hvad
> man kan få fra den i kvalitet.

Det falder som en bombe, at, du mener, Canon alligevel ikke falder igennem.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-11-10 13:16

On 2010-11-20 02:46:44 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Det falder som en bombe, at, du mener, Canon alligevel ikke falder igennem.

Det undrer mig ikke at du svarer sådan.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-11-10 13:46

Den 20-11-2010 13:15, Hans Kruse skrev:

> Det undrer mig ikke at du svarer sådan.

Herligt, når ingen undres. Så er livet så dejligt forudsigeligt.

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-11-10 15:00

On 2010-11-20 13:46:10 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Herligt, når ingen undres. Så er livet så dejligt forudsigeligt.

Synes du det ligner hvad du får fra dit egent kamera? Du kunne have
fået nøjagtigt samme resultat om det havde været et D3X, D7000, D700,
1D mkIV, etc. Der har været meget skriveri om det og ud fra at ganske
enkelt kunne man ikke genkende den kvalitet. For at du ikke skal tro at
der drejer sig om det kamera jeg tilfældigvis ejer, så lad os tage din
D700. Problemet med det givne testbillede er dels at det ikke er den
skarpeste optik man kan sætte på men mere sandsynligt at der ikke er
lavet korrekt input sharpening.

Her er et testbillede http://imaging-resource.com/ taget på ISO 200 med
D700. Billedet er i NEF format og behandlet i Lightroom 3.3 RC. Alle er
RAW billeder og eksporteret fra LR som JPG, sRGB og med output
sharpening for screen med standard.

Her er det uden input sharpening overhovedet

http://www.pbase.com/hkruse/image/130476396/original

Med default input sharpening

http://www.pbase.com/hkruse/image/130476397/original

Med optimeret input sharpening A=80, r=0,7, d=40, m=0

http://www.pbase.com/hkruse/image/130476398/original

Med D3X ser det sådan her ud.

Helt uden input sharpening
http://www.pbase.com/hkruse/image/130476409/original

Default input sharpening
http://www.pbase.com/hkruse/image/130476410/original

Optimeret som før med samme parametre
http://www.pbase.com/hkruse/image/130476411/original

Med 1Ds mkIII ser ud som følger

Uden input sharpening
http://www.pbase.com/hkruse/image/130476599/original

http://www.pbase.com/hkruse/image/130476602/original

Optimeret som før med samme parametre
http://www.pbase.com/hkruse/image/130476605/original

Pentax 645D har ikke AA filter, men har alligevel brug for input
sharpening for at få alle detaljer frem. Billedet er taget håndholdt og
med auto fokus med fokus på øjnene.

Dette billede http://www.pbase.com/hkruse/image/130476687/original

Med dette udsnit og uden input sharpening
http://www.pbase.com/hkruse/image/130476729/original

Med default input sharpening
http://www.pbase.com/hkruse/image/130476730/original

og med de samme parametre som før
http://www.pbase.com/hkruse/image/130476731/original

og til sidst samme input sharpening og uden output sharpening
http://www.pbase.com/hkruse/image/130476744/original

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 28-12-10 08:30

On 20/11/10 15.00, Hans Kruse wrote:

> [...]
> http://www.pbase.com/hkruse/image/130476731/original
>
> og til sidst samme input sharpening og uden output sharpening

Dig og dit input og output sharpning, sagen er at du ikke kan få lige så
skarpebilleder med et canon som du kan med M9 eller mf, så kan
du sharpne alt det du vil..

Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-12-10 14:00

On 2010-12-28 08:30:27 +0100, Tommy Hjorth <tommy.hjorth@gmail.com> said:

> Dig og dit input og output sharpning, sagen er at du ikke kan få lige så
> skarpebilleder med et canon som du kan med M9 eller mf, så kan
> du sharpne alt det du vil..

Tak for et godt og informativt indlæg.

Fra : ;o)-max-

Dato : 19-11-10 07:40

On Nov 19, 8:14 pm, Langgaard <langga...@klarupnet.dk> wrote:

> Endelig et fornuftigt julegaveønske
>
> God weekend!
>
> --
> Langgaard

Tommy Hjorts bog burde være på ønskelisten.
-max-

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-11-10 20:27

Den 19-11-2010 15:39, -max- skrev:

> Tommy Hjorts bog burde være på ønskelisten.
> -max-

Jeg har tilladt mig at anbefale bogen til mine 2300 medlemmer af min
FB-side:
http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788

Bogen er spændende og et godt eksempel at teknisk perfektionisme ikke
ligefrem er afgørende i denne genre.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-11-10 20:44

Den 19-11-2010 20:27, Soeren Friberg skrev:

> [...]
> http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
>
> Bogen er spændende og et godt eksempel at teknisk perfektionisme ikke

Forresten er denne - som jeg modtog i går - også en fantastisk bog
(bedre end forventet - faktisk):

http://1x.com/photobook/

Fra : Soeren Friberg

Dato : 24-11-10 21:34

> [...]
> http://www.facebook.com/pages/fotofribergdk/108853212483788
>
> Bogen er spændende og et godt eksempel at teknisk perfektionisme ikke

I følge FB har mit link (reklame) givet anledning til 2769 visninger.
Nogle er vist ret rige - andre slet ikke. Men håber da, at der er
kommet/kommer noget fornøjeligt ud af det

Fra : Soeren Friberg

Dato : 25-11-10 07:27

Den 24-11-2010 21:33, Soeren Friberg skrev:

> I følge FB har mit link (reklame) givet anledning til 2769 visninger.
> Nogle er vist ret rige - andre slet ikke. Men håber da, at der er
> kommet/kommer noget fornøjeligt ud af det

Ups
Det er nu 2880 sidehenvisninger til din 1x profil og 3350 til Tommys
bog. Sjovt at de tæller revl og krat med, da der jo kun er 2400 tilmeldte.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-11-10 13:07

On 2010-11-19 12:56:08 +0100, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> klarer sig bedre. Så vidt jeg ved har M9 ikke anti aliasing
> filter over sensoren, måske er det noget vi vil se i dslr i

Den sammenligning har givet anledning til en del kritik. Se
http://www.luminous-landscape.com/forum/index.php?topic=48800.0

Der er mange fejl. Der er brugt screen shots, som i sig selv ikke giver
den bedste kvalitet og de er nedskaleret så det ikke er 100% view man
ser. Det kunne se ud til at Lu-La mangler kvalitetskontrol af deres
artikler, så de ikke bliver markedsført ukritisk til at fremføre
vildledende konklusioner.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-10 14:28

On 2010-11-19 12:56:08 +0100, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> klarer sig bedre. Så vidt jeg ved har M9 ikke anti aliasing
> filter over sensoren, måske er det noget vi vil se i dslr i

Det er godt nok et skrummel, som gør, at jeg straks kommer til at tænke
på det gamle Pentax 6x7 spejlreflekskamera, det fik ikke en ret stor
udbredelse, da det var alt for tungt og klodset, og det kunne jo slet
ikke konkurrere med Hasselblads mekaniske og optiske kvalitet.

Jeg har gennem de senere år set mange af mine billeder, som er
reproduceret i A4 og A3 formatet, og nogle enkelte er også blevet trykt
som plakater i A2 formatet, og det fungerer helt fint. Og markedet for
større billeder er uendeligt lille, så jeg ville ikke bruge et sådant
kamera om jeg så fik det forærret, for det vil være en klods om foden,
som helt klart vil begrænse mine mulighedder og kreativitet.

Men det er jo en naturlov, at unge fotografer ikke kan få deres
kameraer store nok, og at gamle fotografer ikke ka' få dem små nok.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-11-10 14:52

Den 21-11-2010 14:27, Niels Riis Ebbesen skrev:
> Men det er jo en naturlov, at unge fotografer ikke kan få deres kameraer
> store nok, og at gamle fotografer ikke ka' få dem små nok.

Det er en naturlov, at jo mindre man er, jo mere indpakningspapir må man
bruge.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-10 17:13

On 2010-11-21 14:52:14 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Det er en naturlov, at jo mindre man er, jo mere indpakningspapir må man bruge.

Nej det er omvendt, for jo større kassen er, des mere papir går der til
at pakke den ind.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-11-10 19:27

Den 21-11-2010 17:12, Niels Riis Ebbesen skrev:

> Nej det er omvendt, for jo større kassen er, des mere papir går der til
> at pakke den ind.

Nix jo mindre lem desto større dildo for at det er lige så sjovt.
(omskrivning af Freud )

Fra : ;o)-max-

Dato : 21-11-10 09:38

On Nov 21, 8:27 pm, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> udbredelse, da det var alt for tungt og klodset, og det kunne jo slet
> ikke konkurrere med Hasselblads mekaniske og optiske kvalitet.

Jeg kendte en del der var glade for pentax 6x7, objektiverne var
en anelse blødere end Hblad og Mamyia, det var der folk der
foretak.. Og så var der portræt fotografer der foretrak Mamyia
eller Rolleiflex 2 øjet fordi du ikke får blackout og du ikke har
den infantile støj fra spejlet. Min søster elskede sit Contax 645,
måske kan denne digitale Pentax friste hende.

> [...]
>
> Men det er jo en naturlov, at unge fotografer ikke kan få deres
> kameraer store nok, og at gamle fotografer ikke ka' få dem små nok.

Jeg har lavet en del 120x90 cm og syns da nok de kan gå an,
men sku jeg fotografere de kongelige ville jeg nok leje et mf.
-max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-10 21:28

On 2010-11-21 17:38:15 +0100, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> Jeg har lavet en del 120x90 cm og syns da nok de kan gå an,
> men sku jeg fotografere de kongelige ville jeg nok leje et mf.

I et fotostudie er det jo uden betydning, hvor stort, tung og langsomt
kameraet er, men ude i virkeligheden ryger der en masse autensitet, når
man først lige skal stille stativet op.

Fra : ;o)-max-

Dato : 21-11-10 23:27

On Nov 22, 3:28 am, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> I et fotostudie er det jo uden betydning, hvor stort, tung og langsomt
> kameraet er, men ude i virkeligheden ryger der en masse autensitet, når
> man først lige skal stille stativet op.

Kameraet beskrives som et photographers camera, med de rigtige knapper
placeret
på det rigtige sted, jeg vil tro det er hurtigere at arbejde med end
mit LX3 lomme
kamera, der står man virklig og roder med menuer og knapper med flere
muligheder.
Eller mit 1ds2 hvor du skal bruge mindst 2 hænder og 3-4 fingre for at
ændre fundamentale
indstillinger. Men pyt, lige nu ser jeg frem til Fuji's retro
målesøger kamera, som iøvrigt
også beskrives som et photographers camera. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-10 10:05

On 2010-11-22 07:27:15 +0100, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> Men pyt, lige nu ser jeg frem til Fuji's retro
> målesøger kamera, som iøvrigt
> også beskrives som et photographers camera. -max-

Jeg er også meget lun på Fuji'en, for med det kommer man til at ligne
en gammel mand, med et gammelt og forældet film-kamera, og jeg tror, at
det vil give en meget lavere profil, så man kan slippe af med at få
taget en hel masse billeder, som man ikke vil få, når man har den store
kanon om halsen...

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-10 10:20

On 2010-11-22 10:04:45 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
> det vil give en meget lavere profil, så man kan slippe af med at få
> taget en hel masse billeder, som man ikke vil få, når man har den store

Det har altid undret mig, at folk argumenterer for at været ubemærket
og samtidig skal man være i kontakt med dem man fotograferer :) Nu er
jeg ikke den store street fotograf, men de gange jeg gør det har mit
store kamera ikke været noget handicap. Det drejer sig om at komme i
kontakt med folk og så glemmer de alt om kameraet. Hvis men vil være
uset to tager man en lang tele og står på afstand.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-10 14:41

On 2010-11-22 10:20:24 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> kontakt med folk og så glemmer de alt om kameraet. Hvis men vil være
> uset to tager man en lang tele og står på afstand.

Selvfølgelig skal man kommunikere med de mennesker som man vil
fotografere, og min pointe er blot, at man ikke virker lige så "farlig"
med et lille uanseligt kamera, som man gør med et stort, hvor folk
tror, at nu havner de på forsiden af EkstraBladet.

Eller sagt på en anden måde, det skader aldrig at underspille rollen.

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-10 10:34

On 2010-11-22 07:27:15 +0100, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> målesøger kamera, som iøvrigt
> også beskrives som et photographers camera. -max-

Ja, der er masser af knapper på Pentax 645D og der er god plads til
dem. Dit 1Ds mkII er også noget gammel efterhånden og mk III'eren fik
en opdatering på brugerinterface så man ikke skal holde knapper nede
mens man ændrer indstilling. Desuden fik den også en mymenu hvor kan
man lægge de ofte benyttede funktioner ind. F.eks. mirror lockup, som
mange argumenterer for at en dedikeret knap til. Man kan programmere
SET knappen til at være MLU, men jeg foretrlækker at live view er
knyttet til set knappen. Når man alligevel sætter kameraet på stativ
når der bruges mlu hvad er så det store problem i at gå ind i mymenu og
vælge mlu og slå det til? Jeg kan ikke se det. Jeg har brugt mit 1Ds
mkIII tæt på 3 år nu og jeg fumler ikke et øjeblik med knapper.

En ting jeg til gengæld savner er er noget der findes på 7D og 5D mkII
nemlig en hurtig skiftemulighed mellem forskellige komplette
indstilligner for kameraet. Det kan man også på 1Ds mkIII men man skal
hente dem fra memory kortet og det tager atl for lang tid, hvor man på
f.eks. 7D kan dreje knappen over på C1 hvor man har gemt alle parametre
der skal til for f.eks. action fotos (Aiservo, 8fps, auto iso, auto AF,
etc.). Til gengæld er drejeknappen jo ikke på 1Ds mkIII og man får
heller ikke skiftet program i fototasken :)

Jeg prøvede Pentax 645D i ca. en halv time og blev selvfølgelig ikke
hjemme i dens funktioner, men når man kommer fra et DSLR, så lægger man
mærke til dens størrelse, som ikke er ubekvem, den ligger godt i
hånden. Autofokus virker godt, rimeligt hurtigt og præcist til ikke
bevægelige objekter. Man kan håndholde kameraet med lethed og tage
pixelskarpe billeder så længe lukkertiden er hurtig nok. Der er ingen
billedstabilisering af nogen art (hverken på sensor eller objektiver).

Jeg undrer mig over visse fotografer der hele tiden taler om at skifte
kamera, som om man ville tage væsentligt bedre billeder af den grund ;)

Fra : Langgaard

Dato : 22-11-10 09:12

On 22 Nov., 14:41, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> tror, at nu havner de på forsiden af EkstraBladet.
>
> Eller sagt på en anden måde, det skader aldrig at underspille rollen.

Modsat er der også de mennesker der ikke gider se den vej man er, hvis
man ikke står med et kamera der ligner noget der kan få dem på
forsiden!

--
Langgaard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-10 18:45

http://www.axm.dk/spraellemand/leif_langgaard/spraellemand.html

Fra : Langgaard

Dato : 22-11-10 11:40

On 22 Nov., 18:45, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> http://www.axm.dk/spraellemand/leif_langgaard/spraellemand.html

Hej Niels

Lad dog være med at udstille dig selv igen og igen, det virker dumt at
du på den måde går i "sort" når jeg giver min ydmyge mening til kende.

Der var mere plan i at debattere trådens emne, som alle andre gør det,
så ville du også virke mere fornuftig. Ser du ikke du har kørt dig
selv ud på et sidespor, et spor du får svært ved at komme af nu!

Jeg følger gruppernes fundatser og opfører mig ordentligt, og så laver
du alt dit off-topic pjat

--
Langgaard

Fra : ;o)-max-

Dato : 22-11-10 20:41

On Nov 22, 8:41 pm, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> tror, at nu havner de på forsiden af EkstraBladet.
>
> Eller sagt på en anden måde, det skader aldrig at underspille rollen.

Søren Bro skriver i Tommy Hjorts bog "Street Walk" bla.

"I ”Street‐photography” er der i udgangspunktet ikke et
kontraktforhold mellem fotografen og de involverede"

"Henri Cartier-Bresson udførte efter sigende selv den
journalistiske disciplin til yderste perfektion. Det fortælles,
hvordan han nærmest dansende bevægede sig rundt mellem
menneskene på gaden og indfangede intime øjeblikke. Det var
“real life reportage”, og til det formål måtte man gøre sig
”usynlig”,
så de involverede ikke blev opmærksomme på, at de blev fotograferet.
Foto-journalisme handler om at komme tæt på ”the real life”, for
”virkeligheden” er det mest interessante, som det hedder"

"Med sine ”street-walk”-fotografier fra Cuba Havana lægger
Tommy Hjorth sig i sporet af ”street-photography” genren
som fortælleform, men bringer desuden noget mere til.
Man finder fotografier, der registrerer øjeblikke i Havanas
bybillede, mennesker på vej, mennesker der sidder eller
står midt i noget, fastholdt i et frosset mikrosekund.
Men man finder også situations­billeder og portrætter af
byens mennesker i close-up, hvor de involverede vel at
mærke er fuldt vidende om iagttagelsen og ser direkte
i linsen"

"– ofte meget tæt. Hvilket teknisk set vil sige, at man
bruger vidvinkel eller i det mindste ikke linser over 50 mm.
Med vidvinkel er man deltager, med tele er man i bedste fald
en observatør, i værste fald en voyeur. Men at komme ”tæt på”
indebærer også at man bevæger sig tæt på menneskers
personlige rum, tættere end normalt. Skal der succesfulde
skud i kassen, må man være i scenen, være en del af scenen,
og ikke en distanceret observatør."

"Roland Barthes skelner i sine studier af fotografiet mellem
to dimensioner, hvor den ene tilhører det rationelles domæne,
den anden det emotionelle. Studium vedrører betragterens
aktive, bevidste afkodning af billedet, hvor formålet er at
komme fotografens hensigter i møde, ikke nødvendigvis
i enighed, men altid med henblik på at forstå dem.
Studium indbyder til intentionelle processer. Det er det
genkendelige, det kollektive, kulturen om man vil.
Punctum derimod vedrører det affektive, og er den
subjektive oplevelse som i billedet rammer mig
- umiddelbart og uforklarligt."

Man kan også gå ind på youtube og følge nogle
new yorker street fotografer, man kan nok ikke
kalde dem diskrete. Men der tror jeg ens baggrund
og kultur spiller en rolle. Hvorfor man ikke kun i
motiver kan skelne mellem fotografier skudt af
fotografer fra forskellige lande. Der er noget med
temperament og en nedarvet kultur, stil og vel nok
tradition. Med internettet blir disse regionale
egenskaber i disse år måske udvandede. Når
det er sagt, så er der dog kommet fotografi ud
af Kina og olie staterne i mellemøsten, der har
et meget distinkt anderledes udtryk. Hvor imod
Indien ligger meget tættere op af et Europæisk
20 århundreds billedsprog, undtaget måske
filmgengren som har udviklet distinkte lokale
stilarter i de forskellige dele af Indien, med
Bollywood som den vi kender bedst. Men det
er vidst lidt OT. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-11-10 09:29

On 2010-11-23 04:41:17 +0100, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> Man kan også gå ind på youtube og følge nogle
> new yorker street fotografer, man kan nok ikke
> kalde dem diskrete. Men der tror jeg ens baggrund
> og kultur spiller en rolle.

Tja, der er vel lige så mange måder at gøre tingene på, som der er
fotografer, og der er jo ikke nogen metoder som er mere rigtige end
andre.

Du kan jo ta' et kig på ham her - http://fotonation.dk/~Joe/galleries -
han bor i dit eget område, og han dyrker streetfoto på hans helt egen
måde, og den gir' efter min mening en masse gode billeder.

Fra : Allan

Dato : 23-11-10 16:58

http://www.phosee.dk/picture/216580-med-joe-paa-job

Fra : ;o)-max-

Dato : 23-11-10 04:27

On Nov 23, 3:28 pm, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> Tja, der er vel lige s mange m der at g re tingene p , som der er
> fotografer, og der er jo ikke nogen metoder som er mere rigtige end
> andre.

Hehe - det er et vidunderligt livssyn. Men jeg er nok mere enig med:

"All of us take pride and pleasure in the fact that we are unique,
but I'm afraid that when all is said and done the police are right:
it all comes down to fingerprints."
— David Sedaris

> Du kan jo ta' et kig p ham her -http://fotonation.dk/~Joe/galleries-
> han bor i dit eget omr de, og han dyrker streetfoto p hans helt egen
> m de, og den gir' efter min mening en masse gode billeder.

Dejlige billeder, og hyggeligt at se billeder af Rivad. Men alle de
closeup portrætter han kalder street, falder ikke ind under min
definition af street photography. Det har været heftigt debateret,
og der er dem der mener at billeder taget på gaden er street..
-max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-11-10 13:28

On 2010-11-23 12:26:57 +0100, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> [...]
> definition af street photography. Det har været heftigt debateret,
> og der er dem der mener at billeder taget på gaden er street..

Han definerer alle de billeder han tager på gaden som streetfotos, det
generer ikke mig, og billederne bliver jo ikke dårligere af, at han går
tæt på.

Og som sagt i det forgående indlæg, så findes der mange afarter af
streetfotografi, ind i mellem praktiserer jeg selv en form, hvor jeg
placerer mig på strategiske steder på strøget eller Købmagergade, og så
udvælger jeg mig nogle mennesker og situationer.

Fra : ;o)-max-

Dato : 25-11-10 01:49

On 25 Nov., 13:27, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:

> Ups
> Det er nu 2880 sidehenvisninger til din 1x profil og 3350 til Tommys
> bog. Sjovt at de t ller revl og krat med, da der jo kun er 2400 tilmeldte..

Vi er vidst OT her, men kan da oplyse at der har været
under 50 besøg fra FB, så den tæller kun 3300 for meget.
Det sku da godt man ikke skal betale for det.. -max-

Fra : Soeren Friberg

Dato : 25-11-10 10:40

Den 25-11-2010 09:49, -max- skrev:

> Vi er vidst OT her,

Det sker jo at nogen er yt i fotogruppern

men kan da oplyse at der har været
> under 50 besøg fra FB, så den tæller kun 3300 for meget.
> Det sku da godt man ikke skal betale for det.. -max-

En nærlæsning siger så også:
"Antal gange denne nyhed er vist på din væg og i dine fans nyheder"
og det er selvfølgelig ikke det samme som #klik#