5l ølfustage - holdbarhed åbnet
Fra : Mogens

Dato : 19-11-10 16:36

Har fået sådan en fætter forærende som snart er ved at overskride sidste
salgsdag. Men spørgsmålet er hvor længde den kan holde kulsyre efter den
er blevet åbnet, altså hvor hurtigt bliver den flad?

Hvis jeg åbner den i aften er den så flad i morgen aften?

Fra : Aksel

Dato : 19-11-10 18:58

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er blevet åbnet, altså hvor hurtigt bliver den flad?
>
> Hvis jeg åbner den i aften er den så flad i morgen aften?

Jeg købte i Tyskland en Becks Bier fustage. Vi "abnede" den dagen efter,
tappede 4 glas øl, og bare nogle timer senere var der ikke mere "go" i den!
Du må være forberedt på lidt af hvert, og det er ikke muligt at fastslå med
sikkerhed, hvor længe den vil "give bryst".
Mvh
Aksel

Fra : Mogens

Dato : 20-11-10 13:04

Aksel wrote:

> [...]
> Du må være forberedt på lidt af hvert, og det er ikke muligt at fastslå med
> sikkerhed, hvor længe den vil "give bryst".

Den er o.k. idag, men man kan tydeligt mærke at der er en del mindre
kulsyre i. Jeg har gjort det - hvilket jeg tror er vigtigt - at jeg har
lukket luftventilen øverst på tønden efter hver aftapning. Hvis man
lader denne stå åben tror jeg hurtigt den fiser af.

Øllen er iøvrigt en Mönschhof Urtypisches Schwarzbier, som minder en del
om en guinness (mein Lieblingsbier). Ahhhh!

Fra : Kay-Verner

Dato : 19-11-10 21:13

Har haft en Heineken fra Netto - mener der står 30 dage efter åbning -
drak af den i over 3 uger uden den blev flad.

mvh

KC

Fra : Hauge

Dato : 19-11-10 21:21

Den 19-11-2010 21:13, Kay-Verner skrev:
> Har haft en Heineken fra Netto - mener der står 30 dage efter åbning -

Nu er det jo også fordi den type fustager har indbygget kulsyre, modsat
festfade, som jeg tror er det spørgeren snakker om.

> drak af den i over 3 uger uden den blev flad.

Det er den allerede fra starten af, så det gør ikke den store forskel.. ;)

Mvh Hauge

Fra : dufur

Dato : 20-11-10 14:00

On 19/11/10 16.35, Mogens wrote:
> [...]
> er blevet åbnet, altså hvor hurtigt bliver den flad?
>
> Hvis jeg åbner den i aften er den så flad i morgen aften?

Kommer meget an på øltype, tappemængder og behandling af fadet.
Standard festfadene har ikke ekstra co2 forsyning, dvs såsnart du går
igang med at tappe, vil øllen blive fladere end den skal være.
Står det køligt, er dit forbrug 1-2L om dagen og lukker du toppen efter
brug, vil det smage fornuftigt.
Drikker du et par L kan fadet såmænd godt stå til ugen efter og stadig
være drikkeligt, fladere men stadigt ok :)

Personligt vil jeg udelukkende anvende festfade til
1. øl der drikkes samme aften.
2. øltyper hvor carbonering er mindre vigtig.
3. sætte tappehane med indbygget co2 forsyning.