Pangasius
Fra : Linde

Dato : 18-11-10 05:37

Hej gruppe!

Denne fisk, i form af frosne fileter, havnede i min fryser forleden, da jeg
skulle lave en gang paella. Lidt af en fejl tror jeg, for i paellaen føltes
den en kende melet og helt uden struktur. Nu er jeg ikke den store
fiskekoger, men er det normalt i en ret som paella, eller er det fisken? Jeg
mener ikke selv den fik for meget, jeg lagde optøede stykker på ca 4-5 cm
oveni omkring 10 minutter før servering, og "rystede" dem ned i sovsen.

Jeg kender ikke til pangasius, andet end at det er en billig spisefisk ude
fra fjernøsten, og troede egentlig den blev brugt til fiskefileter,
fiskepinde og lignende...men de har da meget mere struktur i kødet end disse
fileter.

Hvad mener I om det? Og hvad skal jeg gøre med de resterende fileter, som
jeg har taget op her til morgen?

Mvh
Linde

Fra : ;o)-max-

Dato : 17-11-10 23:40

On Nov 18, 11:37 am, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:
> [...]
> fileter.
>
> Hvad mener I om det? Og hvad skal jeg gøre med de resterende fileter, som

Det første hit på Google : "don't eat this fish"
http://www.dietmindspirit.org/2008/01/30/why-you-shouldnt-eat-this-fish-pangas-pangasius-vietnamese-river-cobbler-white-catfish-gray-sole/
-max-

Fra : Max

Dato : 18-11-10 07:49

Hej Linde

> Hvad mener I om det? Og hvad skal jeg gøre med de resterende fileter,
> som jeg har taget op her til morgen?

Giv den til katten og køb den aldrig mere. Det har intet
med fisk at gøre, men er noget uspisligt skrammel.
Sikker dyrket i noget dambrug under betænkelige
forhold.

--
Mvh Max

Fra : Gamle

Dato : 18-11-10 13:25

Max wrote:
> [...]
> med fisk at gøre, men er noget uspisligt skrammel.
> Sikker dyrket i noget dambrug under betænkelige

Og fodret med bl.a. lort har jeg læst.
Så fy for pokker.
Der er jo en årsag til de er så billige.

Mvh.
Torben

Fra : Linde

Dato : 18-11-10 14:46

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> med fisk at gøre, men er noget uspisligt skrammel.
> Sikker dyrket i noget dambrug under betænkelige

Heh ja okay, det er vist en usædvanligt underlødig vare, må jeg erkende. Nu
kunne jeg ikke lige gogle den nede i Superbest, men havde jeg kunnet var den
nok ikke kommet med hjem.

Meget fint gutter, jeg tror jeg har fundet på den bedste måde at bruge denne
fisk på...som fyld i min skraldespand. Så hellere en tur mere efter noget
mere appetitligt.

Mvh
Linde

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-10 16:39

Slå nu lige lidt koldt vand i blodbanen!

Det første hit på "hvad er pangasius" er IKKE det partsindlæg, som Max
henviser til.
Efter at have cyklet lidt rundt på den hjemmeside må jeg sige, at den er
meget tendentiøs - så har jeg været diplomatisk.

Det første indlæg er en kopi af en artikel af en forsker ved institut for
ernæring, så vidt jeg lige kan se.
http://videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/pangasius-fileten_et_produktionseventyr_fra_vietnam

Artiklen er et år gammel - og den betegner ikke lige fisken som en af de
sunde fisk, men det skyldes at det ikke er en af de fede fisk med masser af
omega 3 fedtsyrer.
Det er altså en lidt kedelig fisk.

Hvis produktionsmetoder skulle få en til at undlade at spise den, så er der
godt nok meget andet, der heller ikke skal spises.
En del fiskeopdrættere er truet af impoorten af denne fisk - det kunne måske
også have noget at sige forhold til argumentationen.

Jeg siger ikke, at der ikke kan være probæemer med pangasius-fisken, men at
det skulle være det rene djævelskab stiller jeg mig lidt tvivlende overfor.

Når det så er sagt, så synes jeg jo da bestemt, at der er så meget andet
fisk, der fanges tættere på, som jeg ville foretrække.
Jeg har det generelt ikke godt med at man skal transportere fødevarer om på
den anden side af kloden.

Fra : Marianne

Dato : 18-11-10 20:22

> Hvad mener I om det? Og hvad skal jeg gøre med de resterende fileter, som
> jeg har taget op her til morgen?

Jeg synes, det er en udmærket fisk. Her plejer vi at lave dem 'en
papillotte', dvs i et stykke bagepapir, løg + hvidløg + væde ved og så i
ovnen i 7-10 min. Det bliver hverken tørt eller kedeligt.

mvh
Marianne

Fra : ;o)-max-

Dato : 18-11-10 18:50

On Nov 19, 2:22 am, "Marianne" <mjan...@gmail.com> wrote:

> [...]
> papillotte', dvs i et stykke bagepapir, løg + hvidløg + væde ved og så i
> ovnen i 7-10 min. Det bliver hverken tørt eller kedeligt.

Ja man skal heller ikke gå hen og blive helt hysterisk, jeg mener hvis
man kan spise en kommercielt opdrættet kylling og man kan spise en
penicillin gris og bur æg, så kan man vel ikke få strithår af en fisk
der
er på steroider, med mindre man er cykelrytter i tour de france. -
max-

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-10 12:20

>penicillin gris og bur æg, så kan man vel ikke få strithår af en fisk
>der
>er på steroider, med mindre man er cykelrytter i tour de france. -
>max-

Var det ikke en bøf fra en ko ?

/karsten

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 22-11-10 00:29

Den 18/11/10 05.37, Linde skrev:
> [...]
> disse fileter.
>
> Hvad mener I om det? Og hvad skal jeg gøre med de resterende fileter,

Hej Linde

Vi bruger Pangasius til at lave en "thai fiskefrikadelle". Vi tager 500g
filet og hakker sammen med løg, revne gulerødder og revet frisk ingefær.
Deri skal der lidt mælk, salt peber og mel. Steges på middelvarme og
spises med det man nu har lyst til.

Jesper