Mere æg
Fra : Preben

Dato : 17-11-10 18:33

Hvorfor bliver yderkanten på blommen i et hårdkogt æg sort/grøn når ægget
har ligget i køleskab et par dage? Ægget er ikke pillet.

--
mvh/Preben

Fra : Gamle

Dato : 17-11-10 18:34

Preben wrote:
> Hvorfor bliver yderkanten på blommen i et hårdkogt æg sort/grøn når
> ægget har ligget i køleskab et par dage? Ægget er ikke pillet.

Du har kogt det for længe.
Har ikke det problem mere efter at have nedsat kogetiden.

Mvh.
Torben

Fra : Emil

Dato : 18-11-10 00:20

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Hvorfor bliver yderkanten på blommen i et hårdkogt æg sort/grøn når ægget
>har ligget i køleskab et par dage? Ægget er ikke pillet.

Æg, eller for den sags skyld andre madvarer, skal ikke koges.
De skal varmebehandles!

Den mørke rand om blommen er ikke sundhedsfarlig, og den kedeligt
tørre blomme er spiselig, ligesom den seje hvide. Årsagen er for høj
temperatur.

Behandlingstiden har sekundær betydning. Det er hovedsageligt
temperaturen som har betydning, hvilket kun de færreste, desværre, har
forstået.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-11-10 07:17

On Thu, 18 Nov 2010 00:20:07 +0100, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Behandlingstiden har sekundær betydning. Det er hovedsageligt
>temperaturen som har betydning, hvilket kun de færreste, desværre, har

Det lyder interessant. Nu kan man jo ikke koge noget i lunkent vand
(tø-hø), så skal dit svar forstås således, at du ikke koger, men lader
ægget ligge i f.eks. 85 grader varmt vand i x-antal minutter?

Opskrift, please.

Fra : ;o)-max-

Dato : 18-11-10 05:48

On Nov 18, 6:20 am, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> g, eller for den sags skyld andre madvarer, skal ikke koges.
> De skal varmebehandles!
>
> Den m rke rand om blommen er ikke sundhedsfarlig, og den kedeligt
> t rre blomme er spiselig, ligesom den seje hvide. rsagen er for h j
> temperatur.
>
> Behandlingstiden har sekund r betydning. Det er hovedsageligt
> temperaturen som har betydning, hvilket kun de f rreste, desv rre, har
> forst et.
>
> m.v.h. Emil

En pudsighed smed et par æg i min riskoger, der stod på hold varm,
efter et par timer var blommen næsten hårdkogt, mens hviden var
hvid og flydende. Dagen efter var blommen hårdkogt hviden var stadig
flydende. Det er anderledes, men blir næppe et kulinarisk hit. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-11-10 16:40

-max- <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
ee4355ea-ca14-449c-b985-e2f876371acf@i17g2000vbq.googlegroups.com:

> [...]
> hvid og flydende. Dagen efter var blommen hårdkogt hviden var stadig
> flydende. Det er anderledes, men blir næppe et kulinarisk hit.

Det er sgu' underligt. Særligt fordi, hviden normalt stivner før blommen.
Professionelle hold-æg-varme-aggregater, som man ser på f.eks. hotellers
morgenbuffet, er indstillet til en temperatur (er det 63 grader), der lige
netop sikrer, at hviden er stiv, mens blommen er flydende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 18-11-10 18:51

"-max-" wrote:

> [...]

Det er måske fordi de ikke er blevet kølet hurtigt nok ned i koldt
vand, så de koger videre, så svolvforbindelserne i blommen danner
jernforbindelser (grønne - sorte).
Hønsenes foder har også indflydelse på, hvor nemt det sker.

> [...]
>hvid og flydende. Dagen efter var blommen hårdkogt hviden var stadig
>flydende. Det er anderledes, men blir næppe et kulinarisk hit. -max-

Der er næsten kun én forklaring: Æggene må have været fordærvede, selv
om det lyder usandsynligt

Hvad var temperaurerne i riskogeren (min./max.)?

I et sundt æg starter koagulationen af hviden før blommen, så blommen
har nok ikke været hårdkogt, hvis hviden er flydende. Nu skal jeg
spare dig for lange forklaringer, for billeder forklarer mere end ord.

"Det perfekte æg" kaldes også "65° æg" som serveres på bedre hoteller
m.v. Det er et blødkogt æg, som er meget cremet i konsistensen, som
jeg finder ulækker, men den er perfekt til score-morgenmad.
Men det er så min personlige opfattelse af denne servering, som jeg
fortrækker holder 68°C.

Billeder ca. midt på denne side:
<http://amath.colorado.edu/~baldwind/sous-vide.html>

Der er mange andre faktorer ved kogning af æg, og her er der en
beregningsmodel, som er nem, enkel og nyttig:
<http://www.kjemi.uio.no/publikum/popularkjemi/egg/>

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-11-10 22:10

> [...]

> jernforbindelser (grønne - sorte).
> Hønsenes foder har også indflydelse på, hvor nemt det sker.

Det er lidt sjovt at der ikke endnu er kommet et ordentligt svar på
spørgsmålet.
Tråden har såmænd været underholdende nok, men det giver jo ikke svar - og
jeg har været meget nysgerrig efter et sådant.
Jeg har flere gange prøvet at pille et par enkelte hårdkogte æg og lagt dem
sammen med upillede æg fra samme portion. De har været kølet helt ned i
koldt vand inden de blev lagt i køleskab. Efter to dage er de pillede æg
helt i orden, mens de upillede er begyndt at danne den grønsorte rand.
Svaret må altså ligge i forbindelse med skallen?.

--
Kurt Lund

Fra : Emil

Dato : 21-11-10 00:34

"Kurt Lund" wrote:

>Det er lidt sjovt at der ikke endnu er kommet et ordentligt svar på
>spørgsmålet.

Vi ballancerer her nok lige på kanten af madlavning/videnskab?

> [...]
>helt i orden, mens de upillede er begyndt at danne den grønsorte rand.
>Svaret må altså ligge i forbindelse med skallen?.

Interessant!
Sørgeranden opstår når jernindholdet i blommen går i forbindelse med
hvidens Cystein og Methionin (aminosyrer), hvorved der bl.a. dannes
jernsulfid, som giver de mørke farver.

Tager vi udgangspunkt i din iagttagelse, hvor de kogte æg har fået
fjernet de yderste hinder, og IKKE får sørgerande, hvorimod upillede
æg med alle barrierer (skal og de yderste hinder) FÅR sørgerender:

Forskellen kan være forøget fordampning fra de pillede æg´s hvider,
hvorved aminosyrerne bindes i hviden (ændret ph-værdi), og derfor har
vanskeligt ved at indgå i en kemisk reaktion med blommernes
jernindhold.

En overset faktor er, æggenes ph-værdi ændres over tid. Helt friske æg
får kun vanskeligt sørgerande.

Men her giver jeg op. Jeg følger spændt en evt. videre udredning i

m.v.h. Emil

Fra : ;o)-max-

Dato : 22-11-10 22:31

On Nov 23, 9:52 am, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> temperetur (som du ikke har defineret).
> Og så er der dannet jernforbindelser på blommernes overflade, hvilket
> var forventeligt ved den lange behandlingstid.
>
> Det svarer jo ikke til den normale reaktion i æg her i DK. Men vi
> varmebehandler også i maximalt 1 time + 15 min, så det er nok her
> problemet / løsningen skal findes.
>
> For mig er det interessant nyt, at blommerne koagulerer ved lav
> temperatur i lang tid (altså under den normale
> koaguliseringstemperatur).
> Om denne opdagelse kan bruges til noget, må de kreative kokke afgøre.

Her er så billedet af et 75 minutter æg;
http://smileymax.com/2010/thailand/three1.html

Æggene er helt friske, vandet dækkede ægget
og var for opvarmet. Tror ikke jeg har overset
noget, men uden termometer er der vel stadig
gætteværk..
-max-

Fra : ;o)-max-

Dato : 18-11-10 12:10

On Nov 19, 12:51 am, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Der er n sten kun n forklaring: ggene m have v ret ford rvede, selv
> om det lyder usandsynligt

Æggene kommer frisk fra marked -

> Hvad var temperaurerne i riskogeren (min./max.)?

Jeg har ikke noget termometer, men mon ikke de ligger lige
omkring de 64-65 grader artiklen omtaler - jeg vil gøre forsøget
igen og tage et billede.

> I et sundt g starter koagulationen af hviden f r blommen, s blommen
> har nok ikke v ret h rdkogt, hvis hviden er flydende. Nu skal jeg
> spare dig for lange forklaringer, for billeder forklarer mere end ord.
>
> "Det perfekte g" kaldes ogs "65 g" som serveres p bedre hoteller
> m.v. Det er et bl dkogt g, som er meget cremet i konsistensen, som
> jeg finder ul kker, men den er perfekt til score-morgenmad.
> Men det er s min personlige opfattelse af denne servering, som jeg
> [...]

Hviden kunne holde formen når skallen blev pillet af, men
den løb over når skeen blev stukket i, blommen var som
et smilende/hårdkogt æg efter 4/15 timer.
-max-

Fra : Emil

Dato : 18-11-10 23:23

"-max-" wrote:

>Emil wrote
>
>Jeg har ikke noget termometer, men mon ikke de ligger lige
>omkring de 64-65 grader artiklen omtaler - jeg vil gøre forsøget
>igen og tage et billede.

Når du ikke kender omstændighederne, er billeder blot fyld uden værdi.
Når vi ikke præsist véd hvad du taler om, er en frugtbar dialog
problematisk.

>Hviden kunne holde formen når skallen blev pillet af, men
>den løb over når skeen blev stukket i, blommen var som
>et smilende/hårdkogt æg efter 4/15 timer.

Nu har du ikke røbet hvilken riskoger du bruger, herunder om den er
termostatstyret.
Ligeledes har du ikke røbet, om vandet var tempereret stabilt før
ilægningen af æggene.
Under opvarmning af et termostatstyret kogekar kan der ske store
temperaurændringer, som først stabiliseres efter nogle timer. Det er
værd at bemærke.

Er den termostatstyret og med stor hysterese (forskel på højeste og
laveste temperatur) kan det forrekomme, at den højeste temperatur har
koaguleret det yderste lag af hviden, og gjort blommen let smilende.
Når termostaten efterfølgende slukker for varmen, falder temperaturen,
og der tilføres ikke varme.

Det er den eneste plaubsible (troværdige) forklaring på dine
oplevelser, som jeg kan komme på, ud fra dine beskrivelser.
Hårdkogt (altså tør) blomme er udelukket. Men her mangler vi ord for,
hvad vi egentligt kan beskrive med ord.

Håber det giver mening. Ellers må du spørge igen. Emnet er vel
evigtgyldigt?

Vi kan også tage den fra den humoristiske vinkel:

Dine æg er uden for pædagogisk rækkevidde, og de har aldrig læst en
videnskabelig udredning af, hvordan de skal opføre sig -
Sæt dem på skolebænken, og lad dem blive der, indtil de er blevet
bløde under skallen.

m.v.h. Emil

Fra : ;o)-max-

Dato : 18-11-10 18:50

On Nov 19, 5:23 am, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> videnskabelig udredning af, hvordan de skal opføre sig -
> Sæt dem på skolebænken, og lad dem blive der, indtil de er blevet

Min rigskoger hedder OTTO og den har to indstillinger cook/warm
det er dem mest basic og mindste koger jeg ku finde. Den havde
stået med noget kød på var i flere timer da jeg puttede æggene i.
)-max-

Fra : Emil

Dato : 19-11-10 18:01

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> wrote:

>Min rigskoger hedder OTTO og den har to indstillinger cook/warm
>det er dem mest basic og mindste koger jeg ku finde. Den havde
>stået med noget kød på var i flere timer da jeg puttede æggene i.

OK, den kender jeg så ikke.

Det ærger mig lidt, at du ikke har et stegetermometer, men iflg. din
beskrivelse af æggene må vandets temperatur ligge på omkring/over 64
grader, som du selv anfører.

Dine oplysninger om, at det er en lille riskoger som allerede er fyldt
delvist med kødpakker, leder tanken hen på, at æggene ikke har været
fuldstændigt dækket af vandet.

Da luftens varmeledningsevne er omkring 24 gange dårligere end vands,
vil dette få indflydelse på æggenes konsistens efter de få timer,
præcis som du beskrev.

m.v.h. Emil

Fra : ;o)-max-

Dato : 19-11-10 20:15

On Nov 20, 12:00 am, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> OK, den kender jeg s ikke.
>
> Det rger mig lidt, at du ikke har et stegetermometer, men iflg. din
> beskrivelse af ggene m vandets temperatur ligge p omkring/over 64
> grader, som du selv anf rer.
>
> Dine oplysninger om, at det er en lille riskoger som allerede er fyldt
> delvist med k dpakker, leder tanken hen p , at ggene ikke har v ret
> fuldst ndigt d kket af vandet.
>
> Da luftens varmeledningsevne er omkring 24 gange d rligere end vands,
> vil dette f indflydelse p ggenes konsistens efter de f timer,
> [...]

Ja et stege termometer ville være godt - men det er ikke til at
opdrive
her i nord Thailand. Overvejer at bestille modellen fra dealextreeme
som anbefalet her i gruppen nogle uger tilbage, julegave ide..

Æggene var helt dækkede af vand - Men det som jeg beskrev som
flydende var måske mere "semi flydende". Jeg har lavet et æg mere,
hviden er en anelse mere fast, den holder formen, det gjorde de første
æg ikke, blommen har samme konsistens som det tidligere :
http://smileymax.com/2010/thailand/three.html
-max-

Fra : Emil

Dato : 23-11-10 03:52

Fra : Preben

Dato : 18-11-10 09:51

Den 17.11.2010 kl. 18:34 skrev Gamle <cfs4808a@post.cybercity.dk>:

> Du har kogt det for længe.
> Har ikke det problem mere efter at have nedsat kogetiden.

Vi koger 9 minutter, mindre kan vel ikke gøre det, hvis ægget skal være
hårdkogt.

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 18-11-10 10:01

Den 18.11.2010 kl. 00:20 skrev Emil <emilsen@nowhere.invalid>:

> [...]
>
> Behandlingstiden har sekundær betydning. Det er hovedsageligt
> temperaturen som har betydning, hvilket kun de færreste, desværre, har

Nu ved jeg ikke om du har tænkt dig, at man skal "sous-vide" behandle et
æg over flere timer?
Resultatet er vel en kombination af behandlingstid og temperatur, så hvis
man ikke skal koge et æg ved ca. 100 grader i ca. 9-10 minutter, hvad vil
du så foreslå?

--
mvh/Preben

Fra : Gamle

Dato : 18-11-10 11:39

Preben wrote:

> [...]
> Resultatet er vel en kombination af behandlingstid og temperatur, så
> hvis man ikke skal koge et æg ved ca. 100 grader i ca. 9-10 minutter,

Højst 7 min. lagt ned i kogende vand. Blødkogte ca. 4? minut.
Ellers køb en æggekoger. Kan anbefales.
Jeg får perfekte æg h v e r gang.

Mvh
Torben

Fra : Preben

Dato : 18-11-10 12:29

Den 18.11.2010 kl. 11:38 skrev Gamle <cfs4808a@post.cybercity.dk>:

> Højst 7 min. lagt ned i kogende vand. Blødkogte ca. 4? minut.
> Ellers køb en æggekoger. Kan anbefales.
> Jeg får perfekte æg h v e r gang.

Det mener jeg også jeg gør. Problemet opstår kun, når ægget har ligget i
køleskab et par dage.

--
mvh/Preben

Fra : Gamle

Dato : 18-11-10 13:20

Preben wrote:

> Det mener jeg også jeg gør. Problemet opstår kun, når ægget har
> ligget i køleskab et par dage.

Vi kan have dem liggende i 4 - 5 dage (derefter er de spist) uden
problemer.
Du kan da prøve det
Men husk at komme æggene i kogende vand, ellers kan du ikke kontrollere
kogetiden.

Mvh.
Torben

Fra : Preben

Dato : 18-11-10 16:53

Den 18.11.2010 kl. 16:40 skrev Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>:

> [...]
> lige
> netop sikrer, at hviden er stiv, mens blommen er flydende.

Det virker vist ikke rigtigt. Det er da aldrig lykkedes mig at få et
blødkogt æg på en restaurant, hverken i Danmark eller andre steder i
verden, og jeg har da spist morgenmad på mindst 100 forskellige hoteller.
De mest almindelige er, at blommen er helt fast, nærmest som pulver.

--
mvh/Preben

Fra : Gamle

Dato : 18-11-10 17:00

Preben wrote:

> [...]
> verden, og jeg har da spist morgenmad på mindst 100 forskellige
> hoteller. De mest almindelige er, at blommen er helt fast, nærmest

Det skyldes at æggene koges til de er blødkogte og derefter lægges i f.eks.
en kurv overdækket med et viskestykke (det er min oplevelse). Derefter står
æggene og "koger" videre på eftervarmen i æggene. Resultatet er hårdkogte
æg.

Mvh.
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-11-10 17:04

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
op.vmdie9ztqz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

> [...]
> verden, og jeg har da spist morgenmad på mindst 100 forskellige
> hoteller. De mest almindelige er, at blommen er helt fast, nærmest

Du har tydeligvis ikke mødt et aggregat som det ovenfor beskrevne. Det har
jeg et par gange, og hver gang har æggene været (efter min mening) perfekte
med fast hvide og flydende blomme - og det ligegyldigt hvor lang tid, æggene
henstod i aggregatet. Een gang så jeg et termometer indbygget, og jeg mener,
det viste 63 grader - men den perfekte æggetemperatur har vi jo eksperter i
gruppen, der ved meget mere om.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Preben

Dato : 21-11-10 00:34

Den 20.11.2010 kl. 22:09 skrev Kurt Lund <lund@fabel.dk>:

> [...]
> helt i orden, mens de upillede er begyndt at danne den grønsorte rand.
> Svaret må altså ligge i forbindelse med skallen?.

Måske er det skallen, men jeg er ikke sikker.
Min kone og jeg har netop tilbragt 5 uger i Sydspanien. Der har vi kogt
æg, som vi plejer herhjemme, og opbevaret i køleskab som herhjemme, men
der fik æggene ikke de grønsorte rande. Det kan måske have noget med
foderet at gøre.

--
mvh/Preben