linux sata
Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 19-11-10 00:51

Hej

jeg har været ved at rode lidt med vores filserver, som indeholder 2
software raids, 1 raid5 på 4 sata diske på en pci sata kontroller og 1
raid5 på 3 sata diske på onboard sata kontroller.
I den forbindelse begyndte raidet på onboard sata kontrolleren at
crashe, da jeg extendede det med 1 disk mere, så raidet kom op på 4
diske. Jeg troede da at der var fejl på onboard sata og indkøbte en
pci-e sata kontroller. Men det hjalp ikke, raidet crashede forsat.
Efter at have søgt på google fandt jeg noget hvor man foreslog at prøve
med "pci=nomsi noapic nolapic" som boot parameter til kernel. Herefter
kører raidet med 4 diske.
Men dette har så desværre betydet at hastigheden er faldet. Uden disse
kernel parametre lå diskene på ca. 120k block read/writes per sekund med
disse ligger diskene på ca. 90k block read</writes per sekund.
Findes der noget der har tips eller tricks til hvordan man kan få de
sidste 25% hastighed på diskene tilbage?

//Sonni