Nem pilning af hårdkogt æg
Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 17-11-10 13:53

Hejsa

Jeg har et problem der irriterer mig.

Når jeg skal pille et kogt æg, kommer der altid noget af hviden med ;-(

Findes der et trick så selve pilningen bliver nemmere og ægget er mere
indtagt bagefter.

Jeg tænker på et trick ved kogningen, før/efter kogning eller ??

På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-11-10 14:13

Soren 'theDiver' Reinke skrev:

> Findes der et trick så selve pilningen bliver nemmere og ægget er
> mere indtagt bagefter.

Denneher er en klassiker:

· https://www.youtube.com/watch?v=Dut1b--AgLM

:)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 17-11-10 15:37

Hej Soren

> Jeg tænker på et trick ved kogningen, før/efter kogning eller ??

Sørg for at dine æg er så gamle som mulig, så er de
nemmere at pille.

Max

Fra : Rado

Dato : 17-11-10 16:14

On Wed, 17 Nov 2010 13:52:33 +0100, Soren 'theDiver' Reinke
<soren@REMOVEreinke.dk> wrote:

>Når jeg skal pille et kogt æg, kommer der altid noget af hviden med ;-(
>
>Findes der et trick så selve pilningen bliver nemmere og ægget er mere
>indtagt bagefter.

Prøv at lægge/skylle dem et i koldt vand et øjeblik lige når de kommer
op af gryden. Det synes dog ikke at virke lige godt på alle æg har jeg
erfaret.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-11-10 17:05

On Wed, 17 Nov 2010 16:14:13 +0100
Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Prøv at lægge/skylle dem et i koldt vand et øjeblik lige når de kommer
> op af gryden. Det synes dog ikke at virke lige godt på alle æg har jeg
> erfaret.

Du skal give dem et chok i isvand for at det trick virker ordenligt.
"koldt vand" fra hanen når at blive opvarmet af ægget inden det får
effekt.

kim

Fra : cykelsmeden

Dato : 17-11-10 17:54

Den 17-11-2010 13:52, Soren 'theDiver' Reinke skrev:
> [...]
> indtagt bagefter.
>
> Jeg tænker på et trick ved kogningen, før/efter kogning eller ??

mor plejede at hælde en spske eddike i kogevandet!
- jeg aner ikke hvorfor, men måske derfor?

//finn

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-11-10 18:19

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> mor plejede at hælde en spske eddike i kogevandet!
> - jeg aner ikke hvorfor, men måske derfor?
> //finn

Dels skulle det forhindre skallen i at revne under kogningen og dels
skulle det gøre æggene lettere at pille.

http://www.berlingske.dk/danmark/eddike-er-det-nye-sort-1

Jan

Fra : Ralph

Dato : 17-11-10 18:08

"Soren 'theDiver' Reinke" <soren@REMOVEreinke.dk> skrev i en meddelelse
Hejsa

Jeg har et problem der irriterer mig.
Når jeg skal pille et kogt æg, kommer der altid noget af hviden med ;-(

Æggekognings ABC:

Så lille gryde/kasserolle som muligt, 1 cm vand, æg i, låg på, tænd for
varmen, når der kommer synlig damp ud under låget slukkes der (på alm.
keramik/kogeplade komfurer - indektion/gas kender jeg ikke nok til, men det
er selvf. eftervarmen der gør jobbet)
Blødkogte æg = 6 minutter
Hårdkogte æg = 10 minutter
Herefter fyldes gryden med koldt vand, ægget bankes mod kant af vask indtil
hele skallen er knækket, ægget ned i gryden, under vandet, så kan skallen
nærmest tages af i et stykke, kun holdt sammen af hinden under skallen.

Så sparer du også på strømregningen, hvis du plejer at dække æggene helt med
vand, 1-2 minutters strømforbrug kontra 13-16 minutter.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 17-11-10 23:34

"Ralph" wrote:

> [...]
>hele skallen er knækket, ægget ned i gryden, under vandet, så kan skallen
>nærmest tages af i et stykke, kun holdt sammen af hinden under skallen.

Netop således!

Æggene skal hvile i det kolde vand i flere minutter, gerne et kvarter
eller længere. Men det gør ingen forskel: Man skal sikre sig, at den
den yderste hinde bliver brudt flere steder, og dette er den afgørende
faktor!

Den nemme pilning skyldes indtrængen af vand under den yderste hinde.
Har man travlt med pilleriet, kan en lille, kraftig vandstråle under
den yderste hinde hjælpe gevaldigt.

Det går lidt hurtigere, hvis æggene "nulres" forsigtigt med nogle få
munutters mellemrum. hvilket må tilskrives flere brudsteder på den
yderste hinde.

Forsøg med at mætte det kolde vand med salt, har givet varierende
resultater, som nok alene må tilskrives æggenes alder. Der sker
rigtigt meget med æg i de første få timer/dage.

Ovenstående gælder også for helt frisklagte æg fra samme dag, og det
virker perfekt.

m.v.h. Emil

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 21-11-10 02:16

On 17-11-2010 13:52, Soren 'theDiver' Reinke wrote:
> [...]
> indtagt bagefter.
>
> Jeg tænker på et trick ved kogningen, før/efter kogning eller ??

Jeg takker mange gange for alle tip's

Jeg vil prøve dem, og melde tilbage.