Pebernødder — hvaffor no'en
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-11-10 20:49

Hej gruppe

Jeg har lovet at sende nogle dansk pebernødder til en twitter-ven i Holland [¹],
og han vil så sende en omgang hollandske pepernoten. Vi er begge lidt spændte
på om de smager ens — de ligner hinanden på en prik:

· http://images.google.com/images?q=pepernoten

I holland spiser de åbenbart ikke pebernødder i selve julen (24.-26. december),
men 5. december hvor de fejrer “Sinterklaas” [²] (de har noget at gøre med
Spanien og Sorte Peter, jeg har ikke fået læst det hele…).

Nu vil jeg jo gerne gøre det så godt som muligt og sende de bedste ned til Emiel.
Hvilke er jeres favoritpebernødder, og hvorfor?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh
Klaus

[¹] https://twitter.com/#!/utoopist/status/23162659620
https://twitter.com/#!/kseistrup/status/23164170457
[²] http://en.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-11-10 21:33

Jeg skrev bl.a.:

> Hvilke er jeres favoritpebernødder, og hvorfor?

Hvis der er tale om bagerpebernødder, er jeg fortrinsvis interesseret
i bagere i københavnsområdet. Tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-11-10 22:13

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis der er tale om bagerpebernødder, er jeg fortrinsvis interesseret
> [...]

Prøv "Lagkagehuset", der er forskellige butikker at vælge imellem i
København.: http://www.lagkagehuset.dk/?q=node/64

Deres pebernødder er berømte. Ole fra Lagkagehuset har bagt dem i Morgen
TV, og opskriften kan man google sig til.:

http://www.kokkekniven.com/opskrifter/fantastiske-pebernoedder/

Jeg vil selv prøve den opskrift til jul.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-10 06:55

On Sun, 14 Nov 2010, "Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> wrote:

> [...]
>
>http://www.kokkekniven.com/opskrifter/fantastiske-pebernoedder/
>
>Jeg vil selv prøve den opskrift til jul.

Jeg har lidt svært ved at se det revolutionerende i den opskrift.
Velkendte ingredienser: mel, smør, og sukker, 1 tsk. af dit, en tsk.
af dat. Uden at have set efter, tror jeg min traditionelle opskrift er
magen til.

Tsk, tsk, tsk

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-11-10 13:01

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Velkendte ingredienser: mel, smør, og sukker, 1 tsk. af dit, en tsk.
> af dat. Uden at have set efter, tror jeg min traditionelle opskrift er

Opskriften er vel næppe revolutionerende, men efter sigende god. Du kan jo
sende din traditionelle opskrift til gruppen, så den også kan afprøves. Jeg
tvivler ikke på at den er god.

Fra : news.tele.dk

Dato : 15-11-10 15:59

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der er tale om bagerpebernødder, er jeg fortrinsvis interesseret
> i bagere i københavnsområdet. Tak.

Jeg kan godt li' Irmas speltpebernødder!

mvh
Marianne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-11-10 17:05

news.tele.dk, Marianne skrev:

> Jeg kan godt li' Irmas speltpebernødder!

Jeg er lige kommet hjem fra Irma med 350 gram
almindelige pebernødder (+ nogle chokoladespecier).

De er gode som altid.

--
Herluf :·)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-11-10 18:35

Tove Krieger skrev:

> Prøv "Lagkagehuset", der er forskellige butikker at vælge imellem i
> København.: http://www.lagkagehuset.dk/?q=node/64

Tak for idéen! Der ligger et Lagkagehus på vej hjem fra arbejde, og min
diætist anbefalde at jeg spiste en pose pebernødder til aftensmad som led
i min slankekur (twinkies [¹] eller pebernøder — det var et hårdt valg!).
Jeg tror vi har en vinder! Det må være ingefæren og peberet der giver
den krydrede smag.

> Deres pebernødder er berømte. Ole fra Lagkagehuset har bagt dem i
> Morgen TV, og opskriften kan man google sig til.:
>
> http://www.kokkekniven.com/opskrifter/fantastiske-pebernoedder/

Sejt!

Den opskrift ku' jeg jo sende med til hollænderen, så han slipper for at
rejse til Danmark hvis han nu bli'r vild med pebernødderne (eller er
løbet tør for twinkies). :)

> Jeg vil selv prøve den opskrift til jul.

Den ser let ud!

Mvh
Klaus

[¹] http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-11-10 19:24

> Sejt!
>
> Den opskrift ku' jeg jo sende med til hollænderen, så han slipper for at
> rejse til Danmark hvis han nu bli'r vild med pebernødderne (eller er
> løbet tør for twinkies). :)

Det synes jeg du skulle gøre. Ingredienserne kan man jo også få i Holland.
Jeg var for år tilbage meget begejstret for nogle hollandske peberkager. De
var formet forskelligt og der var et mønster præget i dem. De var rigtig
dejlige. Jeg tror at de hedder Speculaas.

> Den ser let ud!

Lige netop. Jeg kan da altid lave en prøvebagning nu, så jeg ved hvor meget
jeg skal gøre portionen større når jeg bager dem for "alvor" lige inden jul.
Der skal jo være nok til hele familien.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-11-10 18:43

Marianne skrev:

> Jeg kan godt li' Irmas speltpebernødder!

Det er UrteKrams speltpebernødder du mener, ikk'? Disse her:

· http://www.urtekram.dk/productsearch/?tx_ttproducts_pi1[product]=4002

Tak for forslaget. Det bli'r dog nok ikke dem jeg sender afsted. Det er
ganske vist en del år siden jeg smagte dem første (og sidste?) gang, men
jeg husker dem ikke som noget at gå efter. Men smag er jo smag, så glæde-
lig jul og tak for bidraget! :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Marianne

Dato : 15-11-10 19:49

> Det er UrteKrams speltpebernødder du mener, ikk'? Disse her:
>
> · http://www.urtekram.dk/productsearch/?tx_ttproducts_pi1[product]=4002

Jo - det er dem. De er særligt lækre, synes jeg men det duer jo ikke,
hvis du ikke kan lide dem!

mvh
Marianne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-11-10 18:46

Kurt Hansen skrev:

> mel, smør, og sukker, 1 tsk. af dit, en tsk. af dat.

SÃ¥dan ser de fleste opskrifter jo ud, og alligevel kan man bage mange
forskellige småkager.

> Tsk, tsk, tsk

Inden du tsk'er for meget, sku' du måske prøve at smage dem — de er ikke
helt uefne.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-11-10 18:47

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Jeg er lige kommet hjem fra Irma med 350 gram
> almindelige pebernødder (+ nogle chokoladespecier).

Tjek, de er sat på listen. Tak!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-11-10 09:10

Marianne skrev:

> De er særligt lækre, synes jeg

Jeg købte en pose for at genopfriske mit indtryk…

Taget ud af sammenhængen “pebernødder” smager de måske ok, omend de er alt,
alt for søde efter min smag, men der er ikke meget pebernødder over dem,
synes jeg: Der er alt for lidt julekrydderier i. Hvis jeg fik dem serveret
til en blindsmagning, er jeg ikke sikker på at jeg overhovedet ville gætte
på at det var pebernødder.

Og så en pudsighed: Lige efter jeg smagte UrteKrams, gik jeg ombord i en
omgang af Irmas… Pga. den *meget* søde smag af UrteKrams, smagte Irmas
nødder slet ikke sødt; næh, de smagte nærmest sådan lidt brændt papagtigt —
sådan lidt på samme måde som strygerullen i vaskekælderen lugter når den er
i brug. Jeg skulle selvfølgelig ha' “renset ganen” inden jeg smagte på
Irmas (jeg har senere smagt dem for sig selv, og de er fint søde når de
ikke kommer lige efter UrteKrams).

> men det duer jo ikke, hvis du ikke kan lide dem!

Jeg har alligevel besluttet mig til at sende en pose af UrteKrams til ham
hollænderen, sammen med Lagkagehusets og Irmas — så kan han få lov til at
smage bredden af udvalget af pebernødder i Danmark.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-11-10 09:15

Tove Krieger skrev:

> Jeg var for år tilbage meget begejstret for nogle hollandske peberkager.
> De var formet forskelligt og der var et mønster præget i dem. De var
> rigtig dejlige. Jeg tror at de hedder Speculaas.

Jep, og wikipedia skriver at de traditionelt spises på Skt. Nikolas' aften
i Holland og Belgien:

· http://en.wikipedia.org/wiki/Speculaas

Det ku' måske være et projekt for næste år… ;)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/