(kaffe)sirup
Fra : Hauge

Dato : 14-11-10 13:09

Hejsa

Jeg er ved at koge en gang kaffesirup, delvis netfundet opskrift og for
at prøve, bruger jeg alm. sukker, fremfor muscovadosukker..

Nå, men for at komme frem til det jeg egentligt ville:

Der skal bruges 1 liter vand, 500 gram sukker og 2 dl kaffebønner og en
kanelstang, som skal koges ned til ca. halvdelen.

Jeg kan jo så regne ud at det er for at få en ca. 40-50% sukkeropløsning
når det er kogt færdigt og filtreret væk for grums, men er der en kemisk
grund til, at man ikke bare nøjes med 7 dl vand, så det ikke skal koge
så længe?

Et lille spørgsmål mere, når det nu skal filtreres, så skal det
filtreres igennem et klæde. Kan jeg bare gå til Larsen og købe et stort
stykke ufarvet bomuldsstof, og lige kogvaske det i en gryde, for at
fjerne eventuelle ting som man ikke vil have i maden, eller skal man
købe noget "rigtigt"?

Mvh Hauge

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-11-10 06:34

On 14 Nov., 13:08, Hauge <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Jeg kan jo s regne ud at det er for at f en ca. 40-50% sukkeropl sning
> n r det er kogt f rdigt og filtreret v k for grums, men er der en kemisk
> grund til, at man ikke bare n jes med 7 dl vand, s det ikke skal koge
> s l nge?

Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på det kemiske, men når man
koger ting ind i et køkken, er det vanligvis for at koncentrere så
meget smag som overhovedet muligt - og trække smag ud af de
ingredienser, der ikke er vand. I dette tilfælde har det vel også
noget med karamelisering at gøre.

> Et lille sp rgsm l mere, n r det nu skal filtreres, s skal det
> filtreres igennem et kl de. Kan jeg bare g til Larsen og k be et stort
> stykke ufarvet bomuldsstof, og lige kogvaske det i en gryde, for at
> fjerne eventuelle ting som man ikke vil have i maden, eller skal man
> k be noget "rigtigt"?

Jeg plejer at bruge stofbleer eller viskestykker (som ikke bruges til
så meget andet, de bliver hurtigt grimme), som jeg lægger over en si
til at passere med. Til klare sager (som her), er det vigtigt, at
klædet er meget fintvævet, da det ellers vil blive grumset. Man kan få
udmærkede saftposer i bomuld til meget få penge hos isenkræmmeren. De
er fortrinlige, men går hurtigt i stykker, da det er meget fint stof.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : ASKF

Dato : 14-11-10 15:48

Kevin Borbye Edelvang ytrede sig i
<c0d4cc89-c7ce-4e17-b85b-04231d9a2e9d@g26g2000vba.googlegroups.com> med
dette:

> [...]
>udmærkede saftposer i bomuld til meget få penge hos isenkræmmeren. De
>er fortrinlige, men går hurtigt i stykker, da det er meget fint stof.

Jeg klipper gerne et gammelt dynebetræk eller lagen i passende stykker,
og de fungerer fremragende til når jeg laver saft, så det vil nok også
være en god løsning her.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Hauge

Dato : 15-11-10 14:20

Den 14-11-2010 14:34, Kevin Borbye Edelvang skrev:
> [...]
> meget smag som overhovedet muligt - og trække smag ud af de
> ingredienser, der ikke er vand. I dette tilfælde har det vel også

Det var det jeg "tænkte"..

Men..

Nu lavede jeg så denne sirup, men for f.. der bliver meget sukker
tilbage i de udsmidte kaffebønner, det må kunne gøres bedre..

Næste gang vil jeg nøjes med at koge smagen i rent vand, og derefter
filtrere det over i sukker, for derefter at koge den kraftige
kaffe/kanel til den er halveret, så spildes der ikke sukker i bønnerne.

> [...]
> udmærkede saftposer i bomuld til meget få penge hos isenkræmmeren. De
> er fortrinlige, men går hurtigt i stykker, da det er meget fint stof.

Ok, tak for rådet og hjælpen, også til ASKF

Mvh Hauge