Valg af nyt grafikkort - efter at gl. er s~
Fra : hmln

Dato : 14-11-10 10:10

Hej Nyhedsgruppe,

Jeg har en selvbyggermaskine fra ca. 2007 bestykket med følgende:

Bundkort: Gigabyte GA-EP45-DS4
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2840#ov

Intel Quad-processor

4GB Cosair Ram

Grafikkort Sparkle SF-PX88GT512D3-HP
http://www.sparkle.com.tw/News/SP8800GT/news_SP8800GT_EN.html

Jeg har efter BSOD konstateret, at det er grafikkortet, der er stået af.
Dette er blevet bekræftet efter installation af en midlertidig løsning:
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=4403083

Maskinen bruges til blandet arbejde - men jeg spiller gerne lidt
Modern Warfare 2 på maskinen (da det gl. grafikkort virkede).
Det foregår på en 15" skærm med en opløsning på 1280 x 1024 dpi

Jeg medgiver gerne, at jeg ikke har fulgt med i den tekniske udvikling,
herunder
hvad der er kompabilitet med bundkortet/hvad der kan sidde i bundkortets
grafikport.

Jeg håber at I kan give et par forslag til et nyt grafikkort "best value for
money".
Jeg vil gerne have et kort der (nu også) har en HDMI-udgang så jeg i
perioder
kan slutte det til mit fladskærms-HD-tv - men har nok ikke brug for
allernyeste
teknologi - så er det måske mere fornuftigt at bygge en ny.

Jeg har I kan hjælpe.

På forhånd tak.

Hans

Fra : Bjarne K.

Dato : 19-11-10 02:21

"hmln" <hmln@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> allernyeste
> teknologi - så er det måske mere fornuftigt at bygge en ny.

Hvad med en AMD 5670 eller 5750 (sidstnævnte er hurtigst) De har 3 udgange,
og burde kunne findes med "ren" HDMI.

De bruger ikke meget strøm, og burde kunne trække nyere spil i nævnte
opløsning, uden problemer.

Jeg fik købt mig en 5670, men den blev leveret tilbage efter 1 dag. Nogle
producenter laver deres mindre kort uden "fan control", så blæseren kører
med en konstant fart.
Det larmede ikke ret meget (ved alm brug) , men nok til at jeg leverede
kortet tilbage, så hvis du finder en 5670 (eller 5650), så checke lige med
google, at den fundne model er med fan control.

Bjarne K.

Fra : hmln

Dato : 20-11-10 21:35

Hej Bjarne,

Jeg har også kigget på AMD 6870 efter råd fra anden side - men
kan se at det er seneste nyt fra AMD - og måske overkill i forhold
til resten af maskinen

Min strømforsyning har 480 watt - og processoren er en Dualcore Quad.

Hvordan med valg af fabrikant - jeg kan forstå at hvis jeg valgte et
6870-kort
er de modeller der er på markedet i dag nærmest ens f.s.a. specifikationer.

Tak for input!

Jeg har

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-11-10 15:34

"hmln" <hmln@mail.dk> wrote in message
> Hej Bjarne,
>
> Jeg har også kigget på AMD 6870 efter råd fra anden side - men
> kan se at det er seneste nyt fra AMD - og måske overkill i forhold
> til resten af maskinen

Ved ikke om det er overkill i forhold til din nuværende hardware, men det er
overkille i forhold til den opløsning, du planlægger at bruge kortet til.
Men du skal vel også have ny monitor en dag.
Jeg vil tro at min 5770 vil kunne køre de fleste nye spil med max settings i
den opløsning (selvf. undtaget crysis mm)

> Min strømforsyning har 480 watt - og processoren er en Dualcore Quad.

Du kan som regel se Strømforsynings anbefaling på producentens hjemmeside.
Til en 6870 anbefaler AMD en 500w strømforsyning, så mon ikke din kan trække
læsset. (kommer lidt an på hvor mange diske o.s.v, der ellers er i systemet)

> Hvordan med valg af fabrikant - jeg kan forstå at hvis jeg valgte et
> 6870-kort
> er de modeller der er på markedet i dag nærmest ens f.s.a.
> specifikationer.

Ja, den første tid, efter at der er kommet en ny model, er de fleste kort
bygget ud fra AMD's referance model. Efter et stykke tid begynder der dog at
bygge ændrede modeller op (forskellige udgange / anden køler o.s.v),
Jeg selv valgte en 5770 Saphire Vapor-X model, p.g.a. angivelig bedre
køling. (synes nu den bliver ret varm alligevel)

Bjarne K.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-11-10 04:31

On 20 Nov., 21:34, "hmln" <h...@mail.dk> wrote:
> Min strømforsyning har 480 watt.

Tjek lige om det kort du køber har to strømforsyningsstik
og, i givet fald, om din PSU også har det.
Desuden er nogle af de nye kort så store at det kan
være svært at kramme dem ind i en mindre pc.