Chilisauce / Pure
Fra : S.B.

Dato : 07-11-10 23:10

Kan huske jeg år tilbage lavde en slags chilipure ell. sauce, hvor man bl.a.
brugte rødvin som man indkogte
Nu hvor høsten af chili er i hus, efter års pause, mangler jeg den opskrift,
nogen her i forummet der kender noget der ligner?

Søren

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-11-10 19:49

S.B. wrote:

> [...]
> Nu hvor høsten af chili er i hus, efter års pause, mangler jeg den opskrift,
> nogen her i forummet der kender noget der ligner?

Emil har fornyligt beriget os med en del chiliopskrifter. Jeg mener en
af dem var med rødvin, prøv at kigge gruppen igennem nogle få uger tilbage.

Fra : Emil

Dato : 12-11-10 01:32

Martin Larsen wrote:

>Emil har fornyligt beriget os med en del chiliopskrifter. Jeg mener en
>af dem var med rødvin, prøv at kigge gruppen igennem nogle få uger tilbage.

Det har næppe været tilfældet, men det kan ikke afvises. Rødvin indgår
ikke i nogen af mine notater vedrørende chili.
Chiliopskrifter baserer sig hovedsageligt på lyse eddiker (balsamiko).

En række _ afprøvede_ og _gode_ opskrifter kan findes på
<http://www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp
under Opskrifter og Chiliopskrifter.

Und dig selv at opleve smagen af "Chili Chokoladekage" inden du dør.
Så har du ikke levet forgæves.

m.v.h. Emil

Fra : Aksel

Dato : 12-11-10 13:11

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Und dig selv at opleve smagen af "Chili Chokoladekage" inden du dør.
> Så har du ikke levet forgæves.

Så har jeg har nok levet forgæves, for jeg har smagt flere forskellige
udgaver af chili med chokolade, og jeg synes slet ikke, at denne
kombination er vellykket. Ok - en kraftig, men overhovedet ikke sympatisk
smag! ;- ))
Endnu en bekræftelse på, at smag og behag er forskellig.
Mvh
Aksel

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-11-10 15:58

On Fri, 12 Nov 2010 13:11:18 +0100
"Aksel" <Aksel@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ikke sympatisk smag! ;- ))
> Endnu en bekræftelse på, at smag og behag er forskellig.

Det kommer nok også meget an på hvem der laver det og om der bliver
benyttet ordentlig chokolade og chili. Det hjælper jo ikke noget hvis
man tror at en plade marabu er god chokolade og man så blander det med
cayenne peber i pulverform fra købmanden.

Jeg er selv utroligt glad for kombinationen af chokolade og chili i
kager og desserter, men jeg kan ikke fordrage elendige produkter som
chilichokoladen fra Lindt.

Fra : AJ

Dato : 14-11-10 21:28

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Kan huske jeg år tilbage lavde en slags chilipure ell. sauce, hvor man
> bl.a. brugte rødvin som man indkogte

Hej Søren!

Du kan jo prøve med denne:

Chilipasta

Antal chili man har, er underordnet - bare man følger principperne.

Chilierne koges i en gryde med lidt vand i 15–20 min. og blendes herefter.

Der tilsættes en passende mængde rødvin, salt, olivenolie, et par fed
hvidløg og blandingen koges ind til passende konsistens - som tomatketchup.

Der tilsættes Atamon (må ikke koges herefter).

Pastaen hældes på glas / flasker.

Kan holde sig i mere end et år.

--

AJ

Fra : S.B.

Dato : 30-11-10 18:35

"AJ" <ajogkuglerne@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvidløg og blandingen koges ind til passende konsistens - som
> tomatketchup.
>
> Der tilsættes Atamon (må ikke koges herefter).

Jeps, var nogenlunde sådan den var
Takker

/S

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-11-10 16:15

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Nu hvor høsten af chili er i hus, efter års pause, mangler jeg den
> opskrift, nogen her i forummet der kender noget der ligner?

Jeg laver ofte Sambal Oelok og har ofte tilsat lidt olie og tomat for at
drøje på chillien når jeg ikke havde for mange chilli.
Der er imidlertid ingen grund til at tilsætte andre ting end dem der er
nødvendig for konsistens og konservering, man kan jo alligevel ikke smage
rødvin eller lignende i en ret hvor man tilsætter én teskefuld sambal.

Steen.