Mini-itx hardware og stronforsyning
Fra : Robin

Dato : 31-10-10 20:30

Hej -

Jeg er igang med at finde de dele jeg skal bruge til at bygge et PC baseret
på en Mini-ITX motherboard. Når jeg ser på nogen af de gænse motherboards så
forklares at der er en stromforsyning med. Herudover vil jeg anvender et SSD
drev og USB CD-drev

Spørgsmål -

1. Skal kabinettet have en stromforsyning eller er den nok med den der er
leveret med motherboard?

2. Hvis fx. SSD drev og CD drev den skal have en kabinet stromforsyning,
hvad er mening med stromforsyningen der leveres med motherboard?

vh
Robin.

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-10-10 21:51

Robin wrote:

> [...]
> baseret på en Mini-ITX motherboard. Når jeg ser på nogen af de gænse
> motherboards så forklares at der er en stromforsyning med. Herudover vil

Jeg har set på en del Mini-ITX hardware (mobo og kabinetter), og det er
sjældent at der er PSU på selve motherboardet. Standarden er det
sædvanlige ATX 20 eller 24 pin strøm stik på mobo. Derimod er mini-ITX
kabinetter ofte udstyret med deres egen PSU, typisk et DC-DC board sammen
med en ekstern 12V AC-DC PSU.

Der er undtagelser som Intel D945GSEJT (og et par Zotac Atom/ION boards)
hvor DC-DC boardet er indbygget i mobo, og der er en 12V indgang på
backplate. Men hovedreglen er det sædvanlige ATX 20/24 pin strømstik.

Min foretrukne løsning er at kombinere mini-ITX med en PicoPSU. Så er man
fri for det brede ATX strømkabel gennem det trange mini-ITX kabinet.

> Spørgsmål -
>
> 1. Skal kabinettet have en stromforsyning eller er den nok med den der
> er leveret med motherboard?

Se ovenfor. Hvis du har et af de få mobo med indbygget strømforsyning,
vil det være bøvlet at bruge noget andet. D945GSEJT sammen med 2-3
7200rpm harddiske vil give dig problemer, da motherboardet ikke leverer
strøm nok. Der er muligheder for at komme uden om dette, men du skulle
dybest set hellere have valgt et andet mobo.

> 2. Hvis fx. SSD drev og CD drev den skal have en kabinet stromforsyning,
> hvad er mening med stromforsyningen der leveres med motherboard?

Som sagt er der typisk ikke strømforsyning i mobo. Hvis der er, for
eksempel D945GSEJT, vil der være udgange til Molex strømstik så du kan
strømforsyne en harddisk og en optisk drev. Inden for visse grænser,
specielt med D945GSEJT.

--
Jesper Lund

Fra : PostMan

Dato : 01-11-10 06:06

Den 31-10-2010, skrev Jesper Lund:

> [...]
>
> Min foretrukne løsning er at kombinere mini-ITX med en PicoPSU. Så er man
> fri for det brede ATX strømkabel gennem det trange mini-ITX kabinet.

Hejsa

Jeg har også selv været glad for picoPSU, købte den første i april 2007
og den virker stadig. Men idag ville jeg nok vægle dette kabinet
LC-Power MiniITX 75W 1360MI (strømforsyningen er lydløs, kan godt
pilles ud og sættes i et andet kabinet)
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=31273&type=0

og spare lidt penge.

De her lydløse PSU'er, spar 10-20watt i forhold til alm. PSU'er
Jeg køre med en Zotac Atom, som bruger 45watt.

Vh

PostMan

Fra : Robin

Dato : 02-11-10 06:35

Tak for infoet. Jeg kan godt nok finder Pico systemer, men er der ingen der
forhandler dem i danmark?

vh
Robin

Fra : PostMan

Dato : 02-11-10 11:58

Robin formulerede spørgsmålet:
> Tak for infoet. Jeg kan godt nok finder Pico systemer, men er der ingen der
> forhandler dem i danmark?
>
> vh
> Robin

Danbit har den
http://www.danbit.dk/produkter/1902.phtml
Men den er vist uden netadaptere.

Derfor kan du med fordel vælge det kabinet som jeg linker til i min
første besked, hvis du ikke vil bruge kabinette kan du jo evt pille
strømforsyningen ud af.

Vh

PostMan

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-11-10 21:01

Robin wrote:

> Tak for infoet. Jeg kan godt nok finder Pico systemer, men er der ingen
> der forhandler dem i danmark?

Jeg køber PicoPSU her
<http://stores.ebay.co.uk/Fullspeed-IT>

Hvis det er PicoPSU du mener? Der er også pico-ITX form factor..

--
Jesper Lund