tør flæske steg kan den redes ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-10-10 18:25

jeg lavede en i går men da det bare var til mig og benene til hunden så
jeg var ikke så meget over den som når jeg har gæster så den blev da
ringe sværd bløde og kødet alt for tørt - det sidste skulle vist kunne
undgås med stege pose ?

skal jeg bare hakke den op til bikse mad ?

Mv
Bo

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-10-10 20:10

Den 28-10-2010 19:25, Bo M. Mogensen skrev:
> skal jeg bare hakke den op til bikse mad ?
så skal du nok have lidt mere kød med saft ved, bacon eller
spegepølserester!

men oplevelsen er ikke unormal med "supermarkedsstege" ;(

//finn

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 03-11-10 07:13

Den 28-10-2010 21:10, cykelsmeden skrev:
> men oplevelsen er ikke unormal med "supermarkedsstege" ;(

ja tøre er de - men de er så godt ok meget billige - men jeg kan ikke
fordrage tørt kød

Fra : Ralph

Dato : 03-11-10 17:14

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> ja tøre er de - men de er så godt ok meget billige - men jeg kan ikke
> fordrage tørt kød

Næste gang køber du en nakkekam eller ribbensteg, de er ikke så tørre som en
kamsteg, men til gengæld meget fede.

OG næste gang du skal købe komfur så anskaf et med indbygget
stegetermometer, find en opskrift hvor der står noget med kernetemperatur,
så kan det ikke gå helt galt.

OG OG, du får ALDRIG sprøde svær i en stegepose.

--
Ralph

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-11-10 17:26

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> OG næste gang du skal købe komfur så anskaf et med indbygget
> stegetermometer, find en opskrift hvor der står noget med kernetemperatur,

Nu synes jeg godt nok du forlanger meget af stakkels Bo.
Det er jo nærmest 3 ting han skal tænke på på én gang

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 03-11-10 18:52

Den 28-10-2010 21:10, cykelsmeden skrev:
> men oplevelsen er ikke unormal med "supermarkedsstege" ;(

Sikke da en gang vrøvl, jeg har kun én ud af 25 gange oplevet en dårlig
flæskesteg, som er købt i et supermarked. Så hvis du mener at de altid
bliver sådan, så siger det mest om hvor ringe evnerne i køkkenet er, end
om kødet.

/Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-11-10 19:29

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> flæskesteg, som er købt i et supermarked. Så hvis du mener at de altid
> bliver sådan, så siger det mest om hvor ringe evnerne i køkkenet er, end

Jeg har da også jævnligt købt nakkekam, både med og uden svær i Superbest,
og der har bestemt ikke været noget at klage over.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-11-10 20:09

Den 03-11-2010 18:52, Hauge skrev:

> [...]
> flæskesteg, som er købt i et supermarked. Så hvis du mener at de altid
> bliver sådan, så siger det mest om hvor ringe evnerne i køkkenet er, end

sagde bare at det ikke var "unormalt".
- indrømmet: Superbest har det sidste ½års tid haft fine stege (i
modsætning til tidligere hvor det tørre/gamle var ganske normalt.
- det trækker lidt i den retning igen ;(

- og vi tilbereder meget fine stege med kød "fra slagteren"

//finn

Fra : Hauge

Dato : 03-11-10 20:20

Den 03-11-2010 20:08, cykelsmeden skrev:
> sagde bare at det ikke var "unormalt".

For dig eller alle andre?

> - indrømmet: Superbest har det sidste ½års tid haft fine stege (i
> modsætning til tidligere hvor det tørre/gamle var ganske normalt.

Har aldrig købt hos Superbest, jeg køber i Føtex/Bilka/Metro/Inco, og
der er aldrig problemer.

> - det trækker lidt i den retning igen ;(

Nåja, sådan er der så meget.

> - og vi tilbereder meget fine stege med kød "fra slagteren"

Tjaeh. Nogle evner jo desværre kun at lave mad af ting der har været
dyre, så skal det jo være godt, det er for dyrt at smide det ud.

Ok, seriøst, det undrer mig meget at du oplever det sådan. Kan det være
fordi slagteren er god til at spule kødet op med vand, så det er umuligt
at få tørt?

Mvh hauge

Fra : Emil

Dato : 03-11-10 21:28

"Bo M. Mogensen" wrote:

> [...]
>jeg var ikke så meget over den som når jeg har gæster så den blev da
>ringe sværd bløde og kødet alt for tørt - det sidste skulle vist kunne

En stegepose er en god ting til at samle kødsaft til sovsen og gøre
rengøringen af ovnen nemmere.

Læs "Myter og fakta om stegning af kød"
Læs <http://amath.colorado.edu/~baldwind/sous-vide.html>

Så vil du opdage, at din steg har haft en centrumtemperatur på omkring
80 grader C, hvorfor den er blevet tør.

>skal jeg bare hakke den op til bikse mad ?

Du kan forsøge med en opvarmning til 90 grader C, hvor nogle af de tre
hovedtyper af muskelfibrene igen bliver møre. Kødet bliver gråt, men
smagen er OK.

Næste gang salter du kødet i salt/sukkerlage i nogle timer, og
opvarmer til centrumtemperatur på 57 grader C. Sværen må andre tage
hånd om, men rigeligt med salt fra start og grill til sidst plejer at
gøre tricket.

m.v.h. Emil